پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.02.2012, 0:24

در خانه بمانیم و ولی مطلقه را ناکام کنیم


م رها

در کشورهای دمکراتیک انتخابات برپایه برنامه حزب‌ها، گروهای سیاسی و کاندیداهای شرکت کننده در انتخابات شکل می‌گیرد. در این فرایند هر حزب و یا گروه شرکت کننده‌ای از راه برنامه نوشته شده به رأی دهندگان نشان می‌دهد که در صورت گرفتن بیشترین صندلی‌های مجلس و یا کاخ ریاست جمهوری، کشور را چگونه اداره خواهد کرد، به چه ترتیب به مشکلات مردم رسیدگی خواهد نمود و به نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور پاسخ خواهد داد. چهارچوبه راهبردی سیاست خارجی‌اش چیست، در مجامع جهانی از چه ارزش‌هایی دفاع خواهد کرد و چگونه در حفظ منافع ملی کشور خواهد کوشید. در این فرایند برنامه‌های انتخاباتی آزادانه و در شرایط دمکراتیک به بحث گذاشته می‌شوند، مورد واکاوی و انتقاد رسانه‌ها و کارشناسان مستقل قرار می‌گیرد، راستی آزمایی می‌شوند و کلیه کاندیداها با بهره گیری از امکانات عمومی بدون تهدید و ارعاب نیروهای امنیتی از برنامه‌های خویش دفاع می‌کنند. به عبارت دیگر رآی دهندگان این امکان را خواهند داشت که با آگاهی کامل و بنا بر منافع فردی و یا طبقاتی خویش به کاندیدای مورد نظرشان رآی دهند.

اما آیا در جامعه ما که زیر سلطه ولی مطلقه فقیه بسر می‌برد انتخابات از شرایط یک انتخابات دمکراتیک برخوردار است؟

- انتخابات مجلس نهم در شرایطی برگزار می‌شود که در اثر دیکتاتوری حاکم و سرکوب‌های پس از کودتای انتخاباتی سال ۸۸ هواداران و پشتیبانان جنبش سبز و دگراندیشان دینی و سکولار از شرکت در انتخابات محروم شده‌اند. رهبران جنبش و بسیاری از کنشگران سیاسی و مدنی، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، فعالین زنان و حقوق بشر در زندان بسر می‌برند. فضای سیاسی کشور کاملا امنیتی است و این انتخابات از سوی نیروهای نظامی امنیتی چالش‌برانگیز اعلان شده است از این روی حاکمیت حتی تبلیغ تحریم انتخابات و انتقاد کاندیداها از یکدیگر را برنمی تابد و آنرا جرم می‌نامد. ولی مطلقه در صدد است از این انتخابات برای پیشبرد هدف‌های سیاسی و امنیتی خویش بهره مند شود.

- آرایش گروه‌ها و جبهه‌بندی‌ها که به شکل ارایه لیست‌های انتخاباتی نمایان شده است با وجود نام‌های متفاوت در واقع باندهای گوناگون قدرتند که برای بهرگیری بیشتر از رانت قدرت علیه یکدیگر صف‌بندی کرده‌اند و فصل مشترک آنهارا پیروی بی‌چون و چرا از احکام حکومتی ولی مطلقه تشکیل می‌دهد. این گروه‌ها و یا لیست‌ها هیچگونه برنامه ی انتخاباتی برای رویارویی با مشکلات مردم و کشور از جمله تورم، کاهش روز افزون ارزش پول ملی، بیکاری، فساد گسترده در حاکمیت، فقر، خطر حمله نظامی، معضل پرونده هسته‌ای کشور و پیشگیری از تسلط روز افزون نیروهای امنیتی نظامی بر اقتصاد، سیاست و دستگاه قضایی کشور ارائه نداده‌اند چرا که تصمیم گیرنده اصلی در کشور ولی مطلقه است و نمایندگان برنامه‌هایشان را پس از ورود به مجلس مورد به مورد از بیت رهبری دریافت خواهند کرد.

- در این میان برخی از اصولگرایان با گفتمان انتقاد از دولت و نیز از جنبش سبز پا به میدان گذاشته‌اند که مطهری و توکلی شخصیت‌های شناخته شده ی این گروه‌اند. شاه کله گفتمان این افراد را انتقاد شدید از اقدامات دولت کودتا تشکیل می‌دهد. اینان در واکاوی رویدادهای پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ با محکوم کردن همزمان نقش رئیس دولت کودتا و رهبران دربند جنبش سبز، می‌کوشند از قانونی بودن دولت کودتا دفاع کنند و از اینراه آرای پیروان جبش سبز و اقشار خاکستری جامعه را برای بالا بردن میزان مشارکت بویژه در تهران جذب نمایند. در این مورد می‌توان از جبهه صدای ملت (اصولگرایان منتقد دولت) به سرکردگی مطهری نام برد که بنا بر گزارش خبر انلاین چند نفری از نمایندگان اقلیت مجلس هشتم بنام اصلاح‌طلب نیز در این لیست قرار خواهند گرفت. لیست انتخاباتی غیر اصولگرای جبهه مردم سالاری نیز در این میان فعال است که از بخشی از نمایندگان اقلیت مجلس هشتم شکل گرفته است. شرکت این جبهه در انتخابات فرمایشی تنها در جهت مشروعیت بخشی به استبداد حاکم است و حتی درصورت پیروزی کاندیداهایی کم شماری از این جبهه در این انتخابات نمی‌توان انتظار داشت که بتواند در مجلس ذوب شدگان در ولایت نقشی ایفا کند.

چرا باید در روز انتخابات در خانه ماند؟

- ولی مطلقه فقیه باتوجه به عملکردش در رویدادهای پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ و پشتیبانی‌اش از دولت کودتا مشروعیت‌اش را از دست داده است. دامنه اختیار این شخص از قانون اساسی نیز بسیار فراتر رفته است و بهیچ نهادی پاسخگو نیست. بتازگی فاش شده که با نظارت مجلس خبرگان بر تصمیماتش نیز مخالفت کرده است. باید در خانه ماند تا وی نتواند با بهره برداری از این انتخابات مشروعیت‌سازی کند و پایه‌های حکومت استبدادی‌اش را مستحکم تر سازد.

مجلس شورای اسلامی به یکی از زیر مجموعه‌های بیت رهبری تبدیل شده است. تاکنون در موارد بسیاری هیآت رئیسه مجلس از استیضاح وزیران و یا رئیس دولت کودتا جلوگیری کرده و یا با نمایشی کردن ان وزیر مورد نظر را نجات داده است. بگفته مطهری نماینده اصولگرای مجلس، نمایندگان بجای تصمیم گیری مستقلانه چشم به دستورات بیت رهبری دوخته‌اند. قانون نظارت بر اعمال نمایندگان استقلال مجلس را بطور کامل از میان برداشته است که با فشار ولی مطلقه و بدست اکثریت نمایندگان مجلس هشتم به تصویب رسید. باید در خانه ماند و عدم مشروعیت مجلس نهم را که چیزی غیر از مجلس هفتم و هشتم نیست اعلام نمود.

- پرونده ناشفاف هسته‌ای و نگرانی جامعه جهانی از آن به ابزاری برای سرپوش گذاردن بر نقض حقوق بشر در کشور و بی‌کفایتی حاکمان در آمده است. حاکمیت استبداد مدعی است که دستیابی به تکنولوژی کامل چرخه هسته‌ای خواست مردم ایران است. باید در روز انتخابات در خانه ماند و به ولی مطلقه فهماند که پرونده هسته‌ای برغم تبلیغات و ادعاهایی رژیم جز تحریم، خطر حمله نظامی، گرانی، بیکاری، سرکوب، فساد و تسلط نیروهای نظامی – امنیتی بر تمام امور کشور دست آورد دیگری برای مردم نداشته است. ایران با برخورداری از انرژی خورشیدی و بادی و بزرگترین منابع گازی دنیا نیازی به بهره برداری از تکنولوژی هسته‌ای پر خطر و پر هزینه ندارد.

- ولی مطلقه در منطقه خاورمیانه سیاست‌های بلند پروازانه و تنش آلودی را در پیش گرفته است. احمد خاتمی امام جمعه سینه چاک رهبری گفته است "آمریکا در آینده خواهد شنید اتحادیه جماهیر اسلامی تشکیل شده است" رؤیای شیرین ولی مطلقه این است که روزی بعنوان ولی امر مسلمین در منطقه مطرح شود. در این رابطه با شعار نابودی اسرائیل، غرب‌ستیزی و ریخت و پاش منابع ملی کشور در میان گروه‌هایی که خواستار نابودی دولت اسرائیل‌اند کشور را در تنش با جامعه جهانی قرار داده است. این سیاست در کنار پرونده هسته‌ای به تندروها در اسرائیل امکان داده است تا بر نادیده گرفتن حقوق فلستینیان سرپوش گذارند و در برابر توجه جامعه جهانی را به رفتار ناهنجار حکومت اسلامی جلب کنند. در حالی که کشورمان با مشکلات بسیاری روبروست با دست و دلبازی یک میلیارد دلار به رژیم آدم‌کش بشار اسد کمک کرده و روزی ۱۵۰ هزار بشکه نفت از این کشور خریداری می‌کند. کارشناسان امنیتی و نظامی‌اش در سرکوب و کشتار مردم سوریه شریکند. در روز انتخابات در خانه بمانیم، دیگران را نیز به این کار تشویق کنیم و مخالفت خود را با سیاست‌های خانمانسوز منطقه‌ای ولی مطلقه نشان دهیم.

اول اسفند ۱۳۹۰



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024