جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 14.02.2012, 11:06

گوگل هم علیه رژیم بشار اسد توطئه می‌کند!


حسن‌ هاشمیان

http://www.facebook.com/hhashemian2

در رژیم‌هائی که کاملا با واقعیت‌های زندگی قطع رابطه کرده و در توهمات خود به سر می‌برند، همه چیز را می‌توان به همه چیز ربط داد و هیچ منطقی جز منطق باقی‌ماندن در حاکمیت به هر قیمت ممکن، حاکم نیست. رژیمی که خیلی وقت است فراموش کرده که مردم حقوقی دارند و اگر اندکی به این حقوق توجه می‌کرد نه کسی می‌توانست علیه آن توطئه کند و نه اصلا کسی دنبال توطئه دیگران علیه آن می‌رفت. یادم می‌آید چند ماه پیش یکی از مخالفان دولت اردن در برنامه «رو در رو» شبکه الجزیره که یکی از جنجالی‌ترین و پربیننده‌ترین برنامه‌ها به حساب می‌آید، شرکت کرده بود. او تا توانست همه نهادهای دولتی اردن را زیر سؤال برده، از پادشاه گرفته تا فرماندار یک منطقه دور افتاده در کشور را دزد، خائن، رانت خوار، جنایتکار و نوکر خارجی‌ها معرفی کرد. روز بعد این شخص به اردن برگشت. نه کسی او را تهدید کرد، نه به منزلش حمله کردند و نه حتی کسی از او سؤال کرد تو چی گفتی؟

اما جالب‌تر از همه این‌ها، نتیجه نظرسنجی الجزیره بود که با مشارکت بیش از ۱۸ هزار رأی ، حق را به دولت اردن داده بود. این نتیجه یک پیام خیلی مهم دارد: وقتی دولت‌ها کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهند هر چند مورد انتقاد قرار گیرند، کسی به این انتقادها توجه نمی‌کند چه رسد به اینکه علیه آن توطئه کنند!

اما رژیم سوریه ۴۸ سال است یک صدا و یک دست، دارد می‌گوید؛ ما بهترین دولتیم، بهترین حزبیم، برنامه‌های ما بی‌نظیر است، روزنامه ، تلویزیون، اینترنت همه و همه باید در دست دولت باشد. دولت برنامه بدهد و خودش از خودش تعریف کند، کس دیگر حق حرف زدن ندارد و اگر حرف زد، زندان و شکنجه و ساقط کردن از زندگی را برای همین افراد گذاشتیم. امتیازهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بین خودی‌ها تقسیم می‌شود و اگر کسی اعتراض کند مخالف توسعه کشور است. دانشگاه‌ها و ادارات را میان هواداران خود توزیع می‌کنیم و مردم باید یاد بگیرند چگونه وارد دانشگاه شوند یا کاری برای خود دست و پا کنند! در غیر این صورت باید بیکار بگردند.

این داستان غم انگیز مردم سوریه بعد از ۴۸ سال اکنون به این قیام همگانی رسیده که مردمی جان بر کف با خونفشانی خود و قبول حرمان و خطرات به خیابان آمده و فریاد «بس است»! سر داده خواهان زندگی شرافتمندانه مثل سایر ملل دیگر هستند. مردم خیابان را برای فریادهای خود انتخاب می‌کنند زیرا تمام راه‌های دیگر بسته است. نه روزنامه‌ای دارند، نه رادیو یا تلویزیونی و نه جائی که دور هم بنشینند و افکار خود را مبادله نمایند. حتی مراسم عزاداری یا عروسی‌ها هم کنترل می‌شود که مبادا سخنی در نهانخانه کسی بر ضد دولت بیان شود.

اما دولت سوریه همه این‌ها را «توطئه‌گر» می‌خواند. مردم درعا در جنوب، مردم حلب و ادلب در شمال، حماه و دیر الزور در شرق و مردم حمص و دمشق در غرب همه در حال توطئه هستند. و فراتر از همه این‌ها گوگل هم به صف توطئه گران بر ضد رژیم سوریه پیوست. بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل در سخنان خود در مجمع عمومی و انگار که کشف خیلی مهمی انجام داده است، سخن از توطئه گوگل به میان آورد. او گفت که گوگل با تغییر اسامی شهرهای سوریه در حال عمل بر ضد کشور وی است. حقیقتش من نتوانستم بفهمم چه ارتباط منطقی میان تغییر اسامی شهرها و رفتار بر ضد دولت سوریه وجود دارد و شاید هم نیازی به ارتباط منطقی نیست، چون مردان دولتهای متوهمی چون سوریه نیازی به ارائه تحلیل منطقی ندارند زیرا همیشه متکلم‌الوحده بود و چه راست بگویند چه دروغ، همه وظیفه‌ای جز تأیید آن ندارند. آنها عادت نکرده‌اند که شنوندگان درباره گفته‌های آنان پرسش مطرح کنند، بنابراین نیازی به ارتباط منطقی هم نمی‌بینند.

اما در نتیجه‌گیری بشار جعفری می‌توان به این مقوله‌ها اشاره کرد:

- گوگل در حال توطئه است پس دولت سوریه حق دارد مردم خود را سرکوب کند!
- گوگل توطئه می‌کند پس مردم سوریه اصلاحات نمی‌خواهند و باید به دولت این کشور فرصت داد برنامه‌های اصلاحی خود را اجرا کند.(برنامه‌ای که ۱۱ ماه است شعار آن مطرح است اما تاکنون عمل نشده است)
- گوگل توطئه می‌کند پس مخالفان دولت سوریه به القاعده وابسته هستند!

می‌شود گفت که در این گفتمان همه چیز به همه چیز مربوطه و هیچ چیز به هیچی ارتباط ندارد و این منطق دولتی است که ۴۸ سال بر سوریه حکم می‌راند.

این سخنان زمانی مطرح می‌شود که دولت سوریه عملا مجموعه‌ای بنام «ارتش الکترونیک سوریه» راه اندازی کرده که مأموریت آن ایجاد اختلال در روابط اینترنتی دیگران از جمله هک کردن ایمیل‌های آنها یا پاک کردن صفحه‌های فیس بوکی مخالفان می‌باشد. در تیرماه گذشته خانم «هیام جمیل» فعال حقوق بشری عملا برای یک مدت طولانی نتوانست وارد صفحه خود شود. صفحه «سهیر آتاسی» یکی دیگر از مخالفان مورد هجوم هکرها قرار گرفت و مطالبی به حمایت از بشار اسد بر روی آن نوشته شد.

ارتش الکترونیک سوریه ابائی ندارد که تعداد خود را اعلام کرده، اسم خود را جنگاوران اینترنتی نامگذاری می‌کند. آنها حتی گزارش روزانه ارائه می‌دهند و مثلا اعلام می‌کنند در یک حمله موفقیت آمیز ۵ سایت از سایت‌های مخالفان را از کار انداختند. برخی وقت‌ها هم بیانیه صادر می‌کنند و به منظور ایجاد رعب در میان فعالان اینترنتی، اعلام می‌کنند که بزودی حمله‌ای برای پاکسازی فیس بوک از مخالفان به اجرا خواهند گذاشت. آنها صفحات مخالفان را صفحات میکروب‌دار می‌خوانند و تا پاکسازی نهائی آنها لحظه‌ای آرام نخواهند گرفت.

در آذرماه گذشته یک شرکت امریکائی بنام «بلاکوت سیستمز» اعلام کرد که نظام‌های خیلی پیشرفته نظارت بر اینترنت در اختیار دولت عراق قرار داده اما بعدها متوجه شده است که این تجیهزات سر از سوریه درآورده است. این شرکت امریکائی می‌گوید که نمی‌داند این دستگاه‌ها چگونه به سوریه رسیده است، اما از ۱۴ سیستمی که به وزارت ارتباطات عراق فروخته شده، ۱۳ دستگاه در سوریه کار می‌کند و این عدد از تجهیزات برای کنترل اینترنت در سرتاسر سوریه کافی است.

حال رژیمی که شب و روز شهروندان خود را کنترل می‌کند و با چنین حجمی از وسائل کوچکترین رفتار آنها را نظارت می‌کند، دیگران را به توطئه علیه خود متهم میکند و از همه مهمتر خود را اصلاح طلب می‌نامد!

ایمن الظواهری را کسی تحویل نگرفت!

ایمن الظواهری رهبر جدید سازمان القاعده بعد از مدت‌ها غیبت این بار از دریچه حمایت از «انقلاب مردم سوریه» ظاهر شد و در یک «موج سواری» آشکار پیامی برای انقلابیون سوریه فرستاد، پیامی که بیشتر برای مطرح شدن دوباره وی و سازمان تروریستی‌اش به کار می‌آمد تا اینکه رهیافتی برای مردم انقلابی سوریه باشد. اما رهبر جدید القاعده یادش رفته که شعارهای عقب مانده سازمان القاعده در مبارزه با امپریالیسم و ایجاد حکومت صالحان را کمی امروزی‌تر همین رژیم سوریه سالهاست مطرح می‌کند و گوش مردم سوریه به این شعارهای آبکی که جز وسیله‌ای برای سلطه گروه حاکمه بر آنها، خیری از آن ندیده‌اند، عادت کرده است. نه مردم سوریه ایمن الظواهری را تحویل گرفتند و نه رسانه‌های معروف جهان عرب. تشکل هیئت‌های هماهنگی انقلاب سوریه با صدور بیانیه‌ای دخالت القاعده در امور سوریه را محکوم کرد. در رسانه‌ها نیز الجزیره که اصلا خبر ایشان را بطورکلی نادیده گرفت. بقیه رسانه‌ها هم به صورت یک خبر خیلی کوتاه آن را در حاشیه آورده‌اند. تنها بی بی سی فارسی بود که هم در برنامه تلویزیونی خود به طور مفصل به سخنان ظواهری پرداخت و هم در برنامه بامدادی رادیوئی خود و این البته موجب شگفتی من شد.

نیروهای اسلامی و سلفی در مصر، تونس و لیبی آن را در حد یک جوک تفسیر کردند و سلفی‌های لبنان بر ضد آن موضع گرفتند. شیخ داعی الاسلام شهال نماینده سلفی‌ها در مصاحبه‌ای گفت که آنها با تمام توان و تا حد جهاد به مردم سوریه کمک می‌کنند اما این کمک‌ها نه در قالب و راستای القاعده خواهد بود و جریان سلفی لبنان قبل از بوجود آمدن القاعده حضور داشت و نیازی به دنباله روی از القاعده ندارد.

اما دولت سوریه سخنان ظواهری را خیلی تحویل گرفت به خصوص اینکه این سخنان در آستانه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر سوریه منتشر شد و بشار جعفری نماینده دولت سوریه در سازمان ملل چند بار به القاعده اشاره کرد.



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024