پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 23.10.2011, 4:13

تلاش برای «اعتمادسازی ملی» در انتخابات تونس


دکتر حسن‌ هاشمیان


http://www.hash.persianblog.ir

امروز نخستین آزمون «انقلابات عربی» در تونس برگزار می‌شود. ملت بزرگ تونس برای نخستین بار بدون «رانت»های نظامیان و فیلترهای حکومتی به پای صندوق‌های رأی می‌روند و در حقیقت به پای با ارزش‌ترین و مقدس ترین مفهوم حاکمیت ملی می‌روند تا ابراز دارند تنها از این راه است که می‌توانند جامعه آزاد و آباد خود را بسازند و حاکمیت مطلقه صندوق رأی هدف بزرگ انقلاب آنها بوده است.

در این میان و در کنار شور وشوق احزاب مختلف، از راست گرایان گرفته تا گروه‌های چپ و از لیبرال‌ها تا اسلام گرایان «حزب نهضت» و از ملی گراها تا مدافعان حقوق زنان، آنچه که مورد توجه من قرار گرفت، تلاش دولت موقت تونس برای ایجاد اعتماد در میان عموم رأی دهندگان است. پر واضح است که این فرآیند اعتماد سازی با شعار و موعظه ارائه نشده است، بلکه ابزارهای عملی آن از طریق انتشار کتابچه‌ای به اطلاع عموم رسیده و با حضور و نظارت کارشناسان سازمان‌های بین المللی ،روزنامه نگاران داخلی و خارجی و نمایندگان جامعه مدنی در داخل تونس ،همه را موظف ساخته که از آن تبعیت کنند. این کتابچه که تحت عنوان«راهنمای عملی نحوه رأی دادن و شمارش آراء» توسط هیأت مرکزی و مستقل انتخابات تونس منتشر شده است، الفبای اولیه برگزاری یک انتخابات سالم و شفاف را برشمرده که عمده ترین آنها به شرح زیر می‌باشد.

۱- فرآیند انتخابات به شکلی شفاف برگزار شود تا نمایندگان لیست‌های انتخاباتی (احزاب مختلف سیاسی)، ناظرین داخلی و بین المللی و روزنامه نگاران بتوانند همه مراحل آن را از ابتدا تا اعلام نتیجه تحت نظارت خود قرار دهند.

۲- کار ناظرین صندوق‌ها با حضور رئیس هیأت نظارت هر صندوق در ساعت 6صبح در محل رأی گیری و فعال سازی کارت نظارت بقیه همکاران رسمیت پیدا می‌کند. اعضای نظارت بر هر یک از صندوق‌های رأی توسط هیأت مرکزی و مستقل انتخابات تعیین می‌شوند و نیروهای انتظامی و امنیتی تنها به درخواست هیأت نظارت بر صندوق رأی با هدف تأمین امنیت حوزه انتخاباتی وارد مراکز انتخاباتی می‌شوند. ورود افراد مسلح به محل رأی گیری و دفاتر تابع آن اکیدا ممنوع می‌باشد.در ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه رئیس ناظرین هر صندوق داخل آن را به رؤیت ناظرین بین‌المللی، ناظرین محلی، روزنامه نگاران و نمایندگان احزاب مختلف می‌رساند تا از خالی بودن صندوق‌های رأی قبل از شروع انتخابات اطمینان حاصل کنند.سپس قسمت فوقانی صندوق را با چهارقفل پلاستیکی زرد رنگ می‌بندد و تنها درز وسط صندوق را برای ریختن آراء باز می‌گذارد. با پایان یافتن مهلت رأی گیری رئیس ناظر بر هر صندوق درز وسط را با قفل پنجم می‌بندد.

۳- نخستین عمل رئیس گروه ناظر بر صندوق بعد از پایان فرآیند رأی گیری ، محاسبه دقیق تعداد رأی دهندگان حاضر شده در محل صندوق رأی از طریق اوراق ثبتی (ثبت نام افراد هر محل در زمان رأی گیری) و تفریق تعداد کسانی که برای انجام رأی گیری به محل این صندوق مراجعه نکردند. سپس تهیه سه نسخه از هر یک از این اسناد و نگهداری از آنها در گنجینه هیأت مرکزی و مستقل انتخابات برای از بین بردن هرگونه شک در نتیجه انتخابات می‌باشد. هریک از نمایندگان احزاب سیاسی، نمایندگان رسانه‌ها ، ناظرین بین المللی و ناظرین محلی می‌توانند نسخه‌ای از تعداد رأی دهندگان هر صندوق و عدد غایبین آن را داشته باشند. این عمل برای شفاف سازی بیشتر و از بین بردن هرگونه شائبه درباره انتخابات ارائه می‌شود.

۴- عملیات شمارش آراء بلافاصله بعد از پایان رأی گیری با حضور نمایندگان رسانه‌ها، نهادهای مدنی، ناظرین بین‌المللی و داخلی در محل رأی گیری انجام می‌شود و تعلل در این کار یا توقف آن تحت هر شرایطی مجاز نمی‌باشد. اعضای هیأت ناظر بر صندوق رأی در زمان شمارش آراء حق هیچگونه اظهارنظری درباره نتیجه آن را ندارند. همچنین اعضای ناظر بر هر یک از صندوق‌های رأی ، تا اعلام نتیجه نهائی هر صندوق و تفکیک آراء باطله از صحیح و چسباندن آن بر تابلوی اعلانات هر یک از مراکز انتخاباتی ،حق خروج از محل رأی گیری را ندارند. نتیجه هر صندوق رأی در سه نسخه اعلام و در اختیار همه قرار می‌گیرد.

چنین کاری نه فقط از هرگونه ابهام در فرآیند انتخابات می‌کاهد بلکه علائم یک فرهنگ جدید انتخاباتی را در خاورمیانه رقم خواهد زد و ملت تونس با نقلاب سفید خود نه فقط امید به عدالت و آزادی را در دلهای مردم منطقه فروزان کرد، بلکه با تهیه یک چارچوب انتخاباتی سالم و شفاف می‌رود تا به مردم منطقه خدمتی از نوع دیگر در آموزش دموکراسی ارائه دهد و تاریخ از جایگاه بزرگ این ملت ستایش خواهد کرد.



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024