جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 17.09.2010, 21:05

در برابر راهبرد تازه كودتاچیان بایستیم


م رها

برپایه گزارش تارنمای كلمه روز پنج شنبه ٢٥ شهریور نیروهای امنیتی به دفتر میر حسین موسوی یورش برده و مدارك و كامپیوترهای این دفتر را باخود برده‌اند. این یورش پس از دستگیری رئیس دفتر موسوی و بیش از چهار هفته محدودیت‌های امنیتی در اطراف این دفتر و اظهارات دادستان تهران در باره محاكمه رهبران جنبش صورت می‌گیرد. در همین مدت یورش به منزل مهدی كروبی و محاصره آن از سوی اوباش همیشه در صحنه‌ی حكومت به مدت پنج روز ادامه داشت كه درپی شكست این اقدام در افكار عمومی داخل و خارج حتی سپاه را ناچار ساخت با اطلاعیه‌ای آنرا محكوم كند. چنین محدودیت‌هایی كه از كودتای انتخابی سال ٨٨ تا به حال بی سابقه است نشان می‌دهد كه رویارویی با جنبش سبز وارد مرحله تازه‌ای شده است واكاوی رویدادهای نه چندان دور و مواضع بازی گران اصلی حاكمیت در برابر جنبش سبز می‌تواند به شناخت برنامه‌های تازه كودتاچیان یاری رساند.

حدود یك ماه پیش ولی مطلقه در ملاقات با مسئولان و كارگزاران نظام با تأكید بر شعار "جذب حداكثری و دفع حداقلی" بر اساس "اصول و ارزش‌ها" موضوع وحدت در جامعه را مطرح ساخت. از همان ابتدا صداقت و جدیت ولی مطلقه در طرح شعار مزبور با تردید روبرو بود چرا كه پیش از هر چیز این شعار در حالی مطرح می‌شد كه نیروهای نظامی امنیتی همچنان به دستگیری و زندانی كردن كنشگران آزادیخواه و حقوق بشری و رهبران احزاب اصلاح طلب ادامه می‌دادند. دوم اینكه از دیدگاه آقای خامنه‌ای وحدت به معنی گردن نهادن به اوامر ولی مطلقه و پذیرش راه روش ایشان در اداره امور كشور است. ولی مطلقه در این دیدار از جمله گفته است: " البته میزان و معیار این کار اصول و ارزشهاست اما باید توجه کرد که ایمان اشخاص درجات متفاوتی دارد و باید کسانی را که جزو مجموعه بوده‌اند اما بر اثر اشتباه یا غفلت، کنار افتاده‌اند با نصیحت و دلالت به راه برگرداند." [١] چند روز بعد وی در دیدار با دانشجویان اشاره‌ی تازه‌ای در باره وحدت داشت كه بروشنی نشان می‌داد هدف وی از وحدت جذب نیروهای محافظه كارتر جنبش و حذف كسانی است كه برخواسته برحق جبنش سبز پافشاری می‌كنند. درین اظهارات آقای خامنه‌ای پس از تأكید بر وحدت و خلوص (تصفیه) در جامعه می‌افزاید " با هرکسی به همان اندازه که اصول را قبول دارد متصل و متحدیم و هرکسی اصول را قبول ندارد طبعاً از این دایره وحدت خارج است." [٢]

ده روز پس از سخنان ولی مطلقه، اظهارات سردار جوادی مسئول اداره سیاسی سپاه نیز با طرح شرایط كاندیدایی در انتخابات دوره نهم مجلس شورا، راهبرد رهبری را مبنی بر تفرقه افكنی میان نیروهای جبش سبز و جذب بخشی از این نیروها كه احتمالا ً حاضرند علیه رهبران جنبش موضع گیری نمایند، تأیید نمود " جریان فتنه گروهی معدود و اندك هستند که ممكن است در میانشان از دانه درشت‌ها نیز حضور داشته باشد"، "عناصر سیاسی كه به مبانی و اركان نظام اعتقاد دارند باید با آشكار شدن وابستگی سران فتنه به بیگانگان و دشمنان، موضع خود را روشن و تعیین تكلیف كنند؛ چراكه اگر اینكار را نكنند، با كسی تعارف وجود ندارد و قطعا شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها به وظیفه قانونی خود عمل خواهد كرد." [٣]

كودتاچیان نیز با سراسیمگی بسیار و به سرعت به شعار وحدت واكنش نشان داده‌اند. مصلحی وزیر اطلاعات ادعای نخ نمای جنتی رئیس شورای نگهبان مبنی بر پرداخت یك میلیار دولار به رهبران جنبش سبز را تكرار نمود و وزارت كشور فعالیت حزب مشاركت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را غیر شرعی خواند ! و سرانجام رئیس دولت كودتا در دیدار با عده‌ای از دانشجویان گفته است " هنوز مبارزه با مفاسد تمام نشده، چرا که غارتگران و براندازان مجازات نشده‌اند". این واكنش‌ها نشان میدهد كه دولت كودتا با نزدیكی به جنبش سبز بهر صورت مخالف است. التبه نمایش‌های مضحك احمدی نژاد و مشایی (هخامنشیان بسیجی) در رونمایی از منشور كوروش نشان می‌دهد كه كودتاچیان با براه انداختن این گونه برنامه‌ها و برانگیختن احساسات ملی می‌كوشند بخشی از نیروهای طبقه متوسط را كه احتمالا ً از جنبش سبز پشتیبانی می‌كنند بسوی خود جذب كنند.

در این شرایط پرسش این است كه آیا جنبش سبز تنها باید به تاكتیك‌های پیشین یعنی آگاهی رساندن به اقشار طبقات مختلف مردم در باره خواسته‌های این جنبش و افشای دولت كودتا ادامه دهد و در برابر دستگیری احتمالی رهبران و راهبرد تازه كودتاچیان بی تفاوت باشد و یا رویكرد تازه‌ای را برگزیند؟ واقعیت اینست كه در تظاهرات ٢٢ بهمن سال گذشته كودتاچیان با چیدن هزاران نفر از نیروهای نظامی - امنیتی در مسیر راهپیمایی و سركوب‌های وحشیانه پیش از آن، امكان حضور با هویت در این تظاهرات را از جنبش سبز بكلی سلب نمودند. با پایان یافتن تظاهرات خیابانی فشار بر حاكمیت كودتا حداقل بشكل اعتراض مستقیم كاهش بسیار یافت و به تدریج این توهم برای حاكمان بوجود آمده است كه هواداران جنبش سبز به نادرستی راه و " ادعاهای " این جنبش پی برده‌اند و اطراف رهبران جبنش را خالی كرده‌اند. بنابراین می‌توان با جذب بخشی از این نیروها و سركوب رهبران آن به این " فتنه " پایان داد.

در برابر این راهبرد باید واكنش مناسبی جستجو كرد. به باور نگارنده باید با بهره گیری از روش‌های تازه به كودتاچیان نشان دهیم كه هنوز جبش سبز بی شمار است و تا برآوردن خواسته‌های حداقلی یعنی آزادی زندانیان سیاسی، آزادی رسانه‌ها، آزادی فعالیت احزاب و برگزاری انتخابات آزاد از پا نخواهد نشست. باید نشان دهیم كه جنبش سبز مصصم است در برابر دستگیری رهبران جبنش واكنش شدید نشان دهد و خواب را از چشمان كودتاچیان برباید. برگزیدن تاكتیك‌های گوناگون نافرمانی مدنی می‌تواند نه تنها در تقویت روحیه هواداران كارساز باشد بلكه در شرایط حاضر كودتاچیان را به عقب نشینی وادار كند. این تاكتیك‌ها باید كم هزینه، كارساز و به ترتیبی طراحی شوند كه امكان اجرای آنها برای همگان فراهم باشد. در زیر به شماری از آنان اشاره می‌كنم:

١- سیمای و صدای جمهوری اسلامی نشان داده است كه همواره در كنار كودتاچیان و نیروهای امنیتی - نظامی در صفوف اول نیروهای سركوب قرار داشته است. با تحریم برنامه‌های خبری و سیاسی و اجتماعی این نهاد كه به كاهش بیشتر بینیدگان و شنوندگان آن خواهد انجامید، نشان دهیم كه بی شماریم و كودتاچیان در جامعه اقلیتی بیش نیستند. تمام آشنایان و دوستان را تشویق كنیم كه به این تحریم به پیوندند.

٢- با بهره گیری دوباره از روش‌هایی كه پس از كودتای انتخاباتی به قطع برق برخی ازمناطق شهر می‌انجامید و در نتیجه پخش بموقع سخنرانی رئیس دولت كودتا با اختلال مواجه می‌گردید، اعتراض نمادین مان را به كودتا گران نشان دهیم. این اقدام در بالا بردن حس همبستگی بین هواداران جنبش سبز و تقویت روحیه جوانان پیشگام آن بسیار كارساز خواهد بود. این روش می‌تواند در زمان پخش سخنرانی‌ها وملاقات‌های ولی مطلقه نیز بكار رود.

٣- تحریم كالاهایی كه در سیمای جمهوری اسلامی تبلیغ می‌شوند به كاهش در آمد این نهاد سركوب یاری می‌رساند.

٤- شعار نویسی و شعار دادن به پشتیابی از رهبران جنبش و خواسته‌های سبز در اتوبوس‌ها، مترو و مكان‌های عمومی در فرصت‌های مناسب.

٥- تبدیل نارضایتی عمومی به حركات اعتراضی همچون اعتصاب در محیط كار، مدرسه و دانشگاه: این تاكتیك می‌تواند در هر فرصتی از جمله زمان اجرای كامل یارانه‌ها كه بی شك به افزایش نارضایتی‌ها خواهد انجامید بسیار كارساز باشد و در صورتی كه گسترش یابد دولت كودتا را زمین گیر خواهد ساخت.

با ابتكارات فردی و خلاقیت جمعی هواداران جنبش بی شك می‌توان راه‌های تازه‌ای یافت و جنبش را از انفعال خارج ساخت و كودتاچیان را در اجرای راهبرد تازه با ناكامی روبرو كرد

خوشبختانه همكاری ایرانیان خارج كشور در برگزاری اعتراضات دسته جمعی، برای كمك به جنبش داخل روبه گسترش است برای نمونه در تظاهرات ٢٢ خرداد امسال در خارج كشور این همكاری بویژه بین گروه‌های مدنی و سیاسی افزایش بسیار یافت و در بسیاری از شهرها از جمله شهر كلن در آلمان از پراكنده كاری و خرده كاری پرهیز شد. در این شهر ١٧ گروه توانستند در كنار یكدیگر به كودتای انتخاباتی اعتراض كنند. در این روزگروه‌ها و كنشگران حقوق بشری نیز در كنار سازمان‌های حقوق بشری بین المللی از جمله عفو بین الملل و گزارشگران بدون مرز و حدود صد سازمان و نهاد غیر دولتی و شبكه " اتحاد برای ایران " در ٧٠ شهر جهان برنامه‌های گوناگونی را برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران به نمایش گزاردند. بتازگی در سوئد هفت سازمان مدنی ایرانی با توجه به انتخابات پارلمانی این كشور و اهمیت رأی ایرانیان در پیروزی انتخاباتی احزاب، از آنان خواسته‌اند كه برنامه‌ی حزبی شان را برای كمك به تحقق دمكراسی در ایران اعلان نمایند. این ابتكار می‌تواند در كشورهای دیگر اروپایی و آمریكای شمالی نیز از سوی ایرانیان بكارگرفته شود و رأی ایرانیان به احزاب سیاسی این كشورها را به حمایت آنان از جنبش دمكراسی خواهی ایران مشروط كند.

بموازات این تحولات، دانشجویان ایرانی نیز برای واكاوی چگونگی سازمان یابی فرامحلی دانشجوایان خارج كشور در سوم اكتبر در شهر برلین تشكیل جلسه خواهند داد [٤] كه بی شك در تقویت جنبش سبز در برابر كودتاچیان بسیار كارساز خواهد بود. افزون براین قرار است در شهر نیویورك در زمان حضور رئیس دولت كودتا در جلسه عمومی سازمان ملل تظاهراتی برگزار شود و این نماینده دروغ گو و چند چهره حاكمیت بیشتر افشا گردد.

با توجه به فضای سركوب و خشونت در ایران نقش ایرانیان خارج كشور در یاری رساندن به این جنبش اهمیتی حیاتی دارد. ازهر فرصتی برای پشتیبانی از پیكار مردم آزادی خواه ایران در برابر ترفندهای تازه دولت كودتا علیه این جنبش و رهبران آن بهره گیریم.

٢٥ شهریور ٨٩
-----------------------
١-
http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=contentShow&id=7123

٢-
http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=9914

٣- هشدار معاون سیاسی سپاه: عناصر سیاسی موضع خود را روشن کنند، با کسی تعارف نداریم، فارس، ٧ شهریور ٨٩

٤-
http://youthdialog.blogspot.com/2010/08/blog-post.html



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024