جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 03.09.2010, 7:21

نیروهای نظامی - امنیتی و دخالت در انتخابات


م رها

در كشورهای دمكراتیك و قانونمند وظیفه‌ی نیروهای امنیتی و نظامی را دفاع از استقلال و منافع ملی، پاسداری از قانون اساسی و اجرای كامل آن، دفاع از حرمت شهروندان، نگهبانی از آزادی جمعی و حریم خصوصی افراد، و سرانجام حراست از عادلانه بودن، رقابتی بودن انتخابات و احترام به آراء مردم از راه عدم دخالت در سیاست و انتخابات تشكیل می‌دهد. در استبداد دینی این نیروها به ابزار سركوب یك جناح اقلیت در می‌آید كه برای حفظ قدرت از هیچ گونه تجاوزی به حقوق و آزادی‌های جمعی و فردی شهروندان روی گردان نیست و در غارت منابع ملی حد حصری قایل نیست. چرا كه مملكت را ملك انحصاری خود به شمار می‌آورد.

تجاوز به حقوق شهروندان در زیر سایه ولی مطلقه از جمله از راه پایمال كردن حق تعیین سرنوشت ملت كه با شركت در یك انتخابات آزاد و دمكراتیك میسر است، به تحقق می‌رسد. بازبینی دوره‌های انتخاباتی گوناگونی كه حداقل پس از پیروزی محمد خاتمی در كشور انجام شده است نشان می‌دهد كه نیروهای سپاه و بسیج با دخالت در انتخابات، بزرگترین نقش را در تهی كردن محتوی جمهوریت نظام و تحكیم استبداد دینی ایفا نموده‌اند. بازخوانی این دخالت‌ها كه با اعترافات و اظهارات برخی از سرداران سپاه نیز همراه است این امر را روشن تر می‌سازد.

١- دوره دوم شوراها
محافظه كاران و نیروهای امنیتی - نظامی در دوره اول اصلاحات در یافتند كه اصلاح طلبان را باید از همان راهی كه بقدرت رسیده‌اند (یعنی صندوق‌های رأی) از دایره‌ی قدرت بیرون راند. برای انجام این كار حلقه امنیتی - نظامی پرنفوذی كه برگرد رهبری شكل گرفته بود [١] با كمك برخی از عناصر محافظه كار، "شورای هماهنگی نیروهای انقلاب" را تشكیل داد كه برای پیروزی در انتخابات دوره‌ی دوم شوراها برنامه ریزی نمود. پیش از هرچیز برخلاف دوره‌های گذشته، لیست‌های انتخاباتی مورد نظر این ستاد در شهرستان‌های مختلف با نام‌های گوناگون انتشار یافت (آبادگران در تهران). دوم، پایگاه‌های بسیج (به فرماندهی احمدی مقدم فرمانده فعلی نیروهای انتظامی) و سپاه با تمام امكانات وارد كارزار انتخاباتی شدند. پروژه دخالت نظامیان با نام "طرح بصیرت" و آموزش‌های عقیدتی - سیاسی و تشكیلاتی آغاز شد. افزون براین آموزش‌های تشكیلاتی لازم برای جمع آوری رأی به آنها داده شد. هر بسیجی موظف شد كه آراء حداقل ده نفر از اعضای خانواده و آشنایان را در روز انتخابات مدیریت كند. فعالیت‌های سیاسی - ایدئولوژیك انتخاباتی نیز از راه "‌هادیان سیاسی سپاه" سازماندهی گردید. سوم، صدا و سیما در زمان برگزاری انتخابات با تمام ابزارهای تبلیغاتی شوراهای دوره‌ی اول را كه بیشتر در دست اصلاح طلبان بود بباد انتقاد گرفت. تحریم انتخابات نیز به یاری محافظه كاران آمد و نقشه نیروهای امنیتی - نظامی پیروز شد.

٢- مجلس هفتم
در انتخابات مجلس هفتم دوباره دست پنهان حلقه‌ی ذی نفوذ از آستین درآمد و با تشكیل "شورای هماهنگی نیروهای انقلاب" به كمك نیروهای بسیج و سپاه و "لشگر ناظران" شورای نگهبان و بخش کارشناسان ویژه بررسی‌ صلاحیت‌ها (اطلاعات سپاه) وارد كارزار انتخاباتی شد. گزارش مفصل دولت خاتمی در باره سازمان اطلاعات موازی سپاه و افشاگری‌های بهزاد نبوی از فعالیت‌های این سازمان و قرارگاه ثاراله نیز نتوانست از دخالت نظامیان در انتخابات جلوگیری كند. بدنبال تحصن بسیاری از نمایندگان مجلس برای اعتراض به رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح طلبان، حلقه ذی نفوذ این حركت را به عنوان توطئه‌ای برای عقب انداختن انتخابات تعبیر كرد كه خشم ولی مطلقه را به همراه داشت. سرانجام شورای نگهبان با استناد به گزارشات كارشناسان سازمان اطلاعت موازی سپاه از تأیید صلاحیت كاندیداهای كلیدی اصلاح طلب خودداری كرد و مجلس هفتم به دست اصولگرایان افتاد.

٣- ریاست جمهوری دوره‌ی نهم
در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری حلقه نظامی - امنیتی اطراف رهبری با همان ابزارهای دو انتخابات گذشته وارد كارزار شد با این تفاوت كه به این نتیجه رسید كه به یاری راست سنتی نیازی نیست و این حلقه از سازوكارهای لازم برای پیروزی در انتخابات برخوردار است. بنابراین جلسات اصلی انتخابات بدون حضور سیاسیون (ناطق، باهنر، توكلی، لاریجانی..) و با شركت مجتبی‌ خامنه‌ای، حجازی، ذوالقدر، نقدی، طائب و رمضانی تشکیل شد. این حلقه موفق شد كه به گفته ذولقدر "عملیات پیچیده و چند لایه"‌ای را برای پیروزی كاندیدای مورد علاقه‌اش به اجرا گذارد: در لایه اول قرار بود قالی‌باف كه براساس ارزیابی‌های حلقه، قابلیت‌های لازم برای جذب رأی طبقه متوسط شهری (پایه اجتماعی اصلاح طلبان) را داراست به ریاست جمهوری رسد اما بسیج و نیروهای امنیتی از پیشرفت مبارزات انتخاباتی وی گزارشات ناامید كننده‌ای ارائه می‌دادند بنابراین احمدی نژاد كه با شعارهای عدالت‌خواهانه و عوام‌گرایانه در جذب آرای تهیدستان شانس بیشتری داشت سوار ماشین رأی حلقه ذی نفوذ گردید.‌ هاشمی و اصلاح طلبان نیز قالیباف را مهره اصلی حلقه نظامی - امنیتی به شمار می‌آوردند و از این روی بیشترین حملات را متوجه وی ساختند كه به سود احمدی نژاد تمام شد. در لایه‌ی دوم صلاحیت دو كاندیدای دیگر اصلاح طلبان صورت گرفت كه به شكسته شدن بیشتر اراء انها بیانجامید و باوجودی كه مجموع آراء اصلاح طلبان بیشتر بود مهره خاموش نیروهای نظامی امنیتی توانست باكمك "برنامه‌ی پیچیده" و دستكاری در آراء به جای كروبی به دور دوم راه یابد.

٣- دوره سوم شوراها
در انتخابات دوره سوم شوراها اطرافیان احمدی نژاد كه با توجه به انتخابات ریاست جمهوری نهم نسبت به توانایی‌های خود توهم داشتند بنام "رایحه خوش خدمت" وارد پهنه‌ی انتخابات شدند. در این دوره حلقه ذی نفوذ حمایت اش را از یاران احمدی نژاد دریغ داشت و نیروهای بسیج و سپاه پشت سر قالیباف قرار گرفتند. اصلاح طلبان نیز با توجه به رد صلاحیت‌های گسترده از حضور در انتخابات با كاندیداهای سرشناس در میان مردم محروم گردیدند. در این انتخابات هواداران احمدی نژاد شكست سختی را متحمل شدند اما قالیباف توانست با رأی شورا شهردار تهران شود.

٤- دوره سوم مجلس خبرگان
در دوره سوم انتخابات مجلس خبرگان در میان حلقه نظامی - امنیتی در مورد‌ هاشمی رفسنجانی اختلاف نظر وجود داشت. برخی تضعیف ‌هاشمی را به حذف وی ترجیح می‌دادند كه با نظر رهبر نیز همخوانی داشت. بنابراین تصمیم گرفته شد كه‌ هاشمی به مجلس راه یابد اما در رتبه‌ی آخر نمایندگان انتخاب شده‌ی تهران جای گیرد. بنابراین امكانات بسیج و سپاه، شورای نگهبان و لشگر ناطران در چهارچوب تضعیف ‌هاشمی بسیج شد البته قرار شد كه همراهان احمدی‌نژاد پروژه حذف‌ هاشمی را دنبال كنند.‌ هاشمی پیش از هر چیز در دیداری با رهبری شرط شركت در انتخابات را عدم دخالت سپاه و بسیج و لشگر ناظران اعلان كرد كه از سوی ولی مطلقه پذیرفته شد. سپس با تغییر آئین نامه انتخابات مجلس خبرگان (كه بوسیله این مجلس تهیه می‌شود) امكان حضور نمایندگان كاندیداها در پای صندوق‌های رأی را فرام ساخت. بدین ترتیب وی از شمار آرائش در تك تك صندوق‌ها قبل از اعلام رسمی نتیجه انتخابات آگاه بود و توانست جلوی تقلب گسترده در انتخابات را بگیرد. هنگامی كه اعضای شورای نگهبان بوی گفتند كه در رتبه‌ی بیستم قرار گرفته است این سیاستمدار كاركشته با قاطعیت و با سند پاسخ داد كه با فاصله بسیار زیاد از نفر دوم تهران به پیروزی رسیده است و آنهارا تهدید كرد كه دست از "شیطنت" بردارند.

٥- انتخابات مجلس هشتم
در این دوره حلقه ذی نفوذ با راه كارهای گذشته وارد كارزار انتخاباتی شد با این فرق كه سهم اصلاح طلبان از ٨٠ نماینده دوره هفتم به ٤٠ نماینده كاهش یافت. نظامیان و نیرهای امنیتی باور داشتند كه با باز گذاشتن روزنه‌ی كوچكی برای اصلاح طلبان می‌توان از اتحاد استراتژیك آنها جلوگیری كرد. بنابراین رقابت در میان جناح راست سنتی و راست افراطی به سركردگی احمدی نژاد صورت گرفت.

٦- كودتای انتخاباتی ١٣٨٨
راه اندازی كودتای سال ٨٨ در چهارچوب طرح "دهه چهارم انقلاب" [٢] كه در تهیه آن نیروهای امنیتی - نظامی نقش محوری ایفا نمودند، قابل بازخوانی است كه در نوشته جداگانه‌ای جزئیات آنرا بیان خواهم كرد. براساس این طرح می‌بایست دولتی هماهنگ با اهداف سه گانه زیر بر سركار آید:
١- ایجاد سازوكارهایی لازم برای منتفی ساختن پروژه دوگانه تغییر رژیم از راه یورش خارجی و یا تحقق دمكراسی بوسیله نیروهای داخلی.
٢- حذف اصلاح طبان برای یكدست كردن رژیم كه از جمله مورد نظر نیروهای نظامی امنیتی است.
٣- حذف و یا تضعیف هرچه بیشتر ‌هاشمی رفسنجانی و تكنوكرات‌های همراه وی بعنوان مانعی بر سر راه رهبری سوم.

برای رسیدن به هدف‌های بالا احمدی نژاد به عنوان بهترین چهره تشخیص داده شد كه در دروغگویی، ریا كاری و تقلب، گوی سبقت را از همردیفانش ربوده است. بازخوانی رویدادهای پس از این كودتا از حوصله این نوشته خارج است اما برای روشن كردن بخش كوچكی از دخالت‌های نیروهای امنیتی سپاه و بسیج در این انتخابات شاهدی گویا تر از گفته‌های سردار مشفق كه ظاهرا ً از فرماندهان قرارگاه ثاراله است نمی‌توان یافت. وی در این گفتار به قطع اس ام اس‌ها تا یورش به ستادهای انتخاباتی موسوی، نشر اكاذیب علیه كاندیدهای رقیب احمدی‌نژاد، ایجاد شرایطی برای انصراف لاریجانی از شركت در انتخابات، كوشش در ایجاد تفرقه میان كاندیداهای اصلاح‌طلب و ده‌ها اقدام غیر قانونی و متقلبانه دیگر اقرار می‌كند. كاركردهای غیرقانونی سپاه و نیروهای امنیتی در تدارك كودتای انتخاباتی به سود نماینده راست افراطی بحدی آشكار و توجیه ناپذیر است كه حتی سعیدی نماینده ولی مطلقه در سپاه نیز در مصاحبه با روزنامه شرق از اظهار نظر در مورد آن خودداری می‌كند![٣]

اظهارات اخیر سردار جوادی نیز در مصاحبه با خبرگزاری فارس حاكی از دخالت مجدد نیروهای نظامی - امنیتی در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی است. وی در این گفتار شرایط شركت در انتخابات پیش رو را موضع‌گیری علیه جنبش سبز و رهبران آن ذكر كرده است. وی می‌گوید: "...عناصر سیاسی كه به مبانی و اركان نظام اعتقاد دارند باید با آشكار شدن وابستگی سران فتنه به بیگانگان و دشمنان، موضع خود را روشن و تعیین تكلیف كنند؛ چراكه اگر اینكار را نكنند، با كسی تعارف وجود ندارد و قطعا شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها به وظیفه قانونی خود عمل خواهد كرد." [٤]

دخالت آشكار مسئول اداره سیاسی سپاه در كنار ادعای جنتی مبنی بر دریافت یك میلیارد دلار از سوی رهبران جنبش و تكرار آن بوسیله وزیر اطلاعات دولت كودتا نشان می‌دهد كه در میان بازی گران صحنه‌ی سیاست در ایران، مثلت سپاه، شورای نگهبان و دولت كودتا در صورتی كه با مشكلی مواجه نشوند از هم اكنون بطور آشكار در تدارك انتخاباتی فرمایشی‌اند كه بر پایه آن مجلس آینده از نیروهای راست افراطی و طرفداران كودتا پر خواهد شد.

٩ شهریور ١٣٨٩

----------------
١-٢- چشم‌اندازهای جنبش سبز: طرح "دهه چهارم انقلاب اسلامی" و "گفتمان تعالیِ" حکومت کودتا،
جمعی از فعالان سیاسی ایران، خرداد ٨٩

٣- گفتگوی جالب با نماینده ولی فقیه در سپاه، تابناك ٣٠ مرداد ٨٩
http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=115456

٤- هشدار معاون سیاسی سپاه: عناصر سیاسی موضع خود را روشن کنند، با کسی تعارف نداریم، گویا نیوز به نقل از فارس، ٧ شهریور ٨٩



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024