جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 23.12.2009, 17:04

فراموشکاری ما


عبدالعلی پارسا

آیت الله منتظری از نادر مذهبیانی که به اصولی انسانی هم اعتقاد داشت، پس از عمری مبارزه، بار خود را به زمین گذاشت تا اقبال یار که باشد که آن را بردارد و ادامه دهد، گرچه احتمال آن کم است. او از نادر کسانی است که پیش از انقلاب تصمیم خود را گرفته بود، یعنی منتظری شده بود و همان طور هم ماند و فریب قدرت را نخورد. در مقابل او گله‌ای از گوسفندان روحانی قرار داشت که هنوز بسیاری از آنان هستند و به شمار ایشان هم افزوده شده است. بسیاری از آنان با مرگ او نفس راحتی کشیدند.

اما مگر همین منتظری در سال‌های نخست انقلاب و در حیات خمینی و در مرگ او هم نبود که زشت‌ترین مضحکه‌ها را برایش ساختند تا شخصیت او را له کنند و تا حدی هم موفق شدند؟ اینک برخی از آنان مرگ او را تسلیت هم می‌گویند. خوب برگردیم و ببینیم خرد شدن شخصیت منتظری به نفع چه کسانی بود. پس از کنارزدن او چه کسانی رشد کردند و این جریان به نفع چه کسی بود؟ در واقع می‌خواهیم بدانیم با مرگ خمینی و جانشینی منتظری چه کسانی آسیب می‌دیدند و آن بازی بزرگ را برای خرد کردن مردی درستکار و با ایمان چه کسانی پیش بردند.

نخستین کسی که از سلامت منتظری در برابر بیدادهائی که خود کرد بیمناک بود، خود خمینی بود. نخستین انتقادهای منتظری متوجه خود او بود و اعتبار او را به عنوان مرجع تقلید شیعیان و رهبر انقلاب از میان می برد. این طبیعی بود که او خود به کوبیدن و نه انتقاد منتظری بپردازد. نخستین کلمات سبک را خمینی در بارهء او به کاربرد. خمینی با احساس خطر و در مانده از انتخاب درست ٰ در چنبرهء مارهائی مانند رفسنجانی، یک حجت الاسلام جوان را بجای منتظری انتخاب کرد و مرد.

اما کسانی که رفتارهای خمینی را در قتل عام زندانیان سیاسی، کنار زدن منتظری و جانشینی اشخاصی ناتوان ولی با نقشه های پلید، در سر می پروراندند، پس از مرگ خمینی هم به تحقیر و توهین منتظری ادامه دادند. اینان عبارتند از رفسنجانی و دار و دستهء او که سکوت منتظری میدان را برای ایشان بازمی کرد که مملکت را بچاپند، برخی که حتی مزه های عتاب منتظری را چشیده بودند و می دانستند که با وجود او باید به میدان بارفروش ها برگردند، مانند رفیق دوست و محسن رضائی. رهبر فعلی که در واقع جای منتظری را گرفته بود و به همین دلیل او را در خانه اش محبوس کرد، انجمن حجتیه و شمار بسیاری دیگر که ذکر نام همگی آسان نیست.

اینک رفسنجانی اشک تمساح می ریزد، خامنه ای کینه را تازه می کند بخصوص که در فشار مخالفان نمی داند از اقبال مردم به او چه کند و اصلاح طلبان درمانده از کاری که در فراموش کردن منتظری کردند، ناگزیر پستان به تنور می چسبانند.

همهء این ها گذشت اما در سرنوشت ملت ما اثرکرد زیرا بیش از عمر یک نسل را گرفت. اینک مهم درس هائی است که این مرد کوچک اندام ساده ولی انسان به مردم میهن ما داد و آن این که بسیار اندکند کسانی که در برابر قدرت بایستند و تنها بایستند. او از اندام کوچک خود کوهی در برابر قدرت ساخت. او با توان جسمانی اندک خود از همه چیز گذشت. او از تنها کسانی است که در دورهء ما به تاریخ گره خورد. حکومت اسلامی با قتل، غارت، خیانت به مملکت و تاراج ثروت ملی در تاریخ ثبت خواهد شد اما از این دوزخ آتشین تنها یک گل به تاریخ ما هدیه خواهد شد که نامش منتظری است.



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024