چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 23.12.2009, 5:33

همایش ملی خودکشی!


جواد طالعی


آخرین هفته آذرماه امسال، در دانشگاه ایلام همایشی برپا شد که نام آن به تنهائی برای روشن کردن فاجعه بزرگی که بر جامعه ایران می گذرد، کافی است.

آنچه در این همایش از زبان فرمانده نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی و نماینده ولی فقیه بیان شد، برای راه یافتن به یکی از بزرگترین مصیبت های جاری و ساری در ایران اهمیتی فوق العاده داشت. اما رسانه های ایرانی، چه در داخل و چه در خارج از کشور، متاثر از تب و تاب شرایط حاد سیاسی، از آن غافل ماندند.

خودکشی، یک مساله ملی

همایش استثنائی دانشگاه ایلام عنوان "همایش ملی خودکشی" را بر تارک داشت. همین نکته نشان می دهد که خودکشی در ایران به یک مساله ملی تبدیل شده است. سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی، یکی از سخنرانان این همایش بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار مقدم، در این همایش اعلام کرد که آمار خودکشی ها در ایران دو برابر قتل ها است.

جامعه شناسان ایرانی همواره تاکید کرده اند که فقر و درماندگی علت بنیادین خودکشی است. اما فرمانده نیروهای انتظامی خودکشی را یک پدیده فرهنگی معرفی کرد که به گفته او باید با "کار فرهنگی و علمی و تقویت قابلیت های روانشناختی و روانپزشکی برای رفع آن تلاش کرد".

این اظهارات نشان می داد که فرمانده نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی، علت العلل را نمی شناسد و حتی احتمالا گزارش های روزنامه های داخل کشور را نمی خواند. این گزارش ها در بیشتر موارد نشان داده اند که ریشه خودکشی ها بیش از همه فقر و بیکاری و درماندگی و احساس حقارت در برابر خانواده و فرزندان است.

خودکشی و فشار اجتماعی

اما بالاترین مقام انتظامی کشور، در عین حال به نکته ای اشاره کرد که نشان می داد چندان از اصل موضوع پرت نیست و احتمالا مصلحت اندیشانه به کوچه علی چپ زده است تا به رواج فقر و تنگدستی در کشور اعتراف نکرده باشد. او گفت: "... در جوامع غربی، انسان ها به پوچ گرائی می رسند و خودکشی می کنند، اما در کشور ما افراد بر اثر فشارهای اجتماعی دست به خودکشی می زنند".

به این ترتیب، فرمانده نیروهای انتظامی دست کم به وجود فشارهای اجتماعی تا حدی که بتواند آمار خودکشی ها را به دو برابر آمار قتل ها برساند، اعتراف کرد.

خودکشی و جهنم

نماینده ولی فقیه و امام جمعه ایلام کوشید "ضعف ایمان" را دلیل اصلی دست زدن مردم به خودکشی معرفی کند و هیچ دلیل مادی را برای گسترش این فاجعه باور نداشت.

محمدتقی لطفی نماینده ولی فقیه به این هم اکتفا نکرد و درماندگانی را که در نتیجه گسترش فقر و فساد به خودکشی متوسل می شوند، یک سره با فتوای "ائمه اطهار" روانه جهنم کرد. حجت الاسلام لطفی در همایشی که قرار بود محل رایزنی کارشناسان باشد گفت: "روایات متعددی از ائمه اطهار در مذمت خودکشی وجود دارد و صاحبان این عمل اهل جهنم قلمداد می شوند و راهی به بهشت ندارند".

نماینده آقای خامنه ای، بر افاضات علمی خود افزود: "علت هائی چون احساس پوچی، یاس و ناامیدی نسبت به آینده، بن بست فکری و بی صبری و امثال این ها ناشی از ضعف اعتقاد و نداشتن شناخت کافی از خداوند متعال است".

عباس قربانی رئیس دانشگاه ایلام، اعلام کرد که 12 مقاله علمی برای قرائت در همایش ملی خودکشی قرائت شد. اما جز اظهارات سردار احمدی مقدم و جحت الاسلام محمدتقی لطفی، خبرگزاری های داخلی چیزی منتشر نکردند.

از نکات جالب این همایش، آنطور که در گزارش های معدود آمده بود، تناقض دیدگاه های فرمانده نیروهای انتظامی و نماینده آقای خامنه ای بود. در حالی که نماینده رهبر افراد خودکشی کرده را روانه جهنم می کرد، سردار احمدی مقدم گفت:" خودکشی جرم نیست. دستگاه های فرهنگی و مجامع علمی بایستی با فعالیت بیشتر و ارائه راهکارهای مناسب در جهت کاهش میزان خودکشی در کشور تلاش کنند".
درباره تاثیر تردیدناپذیر تعطیل پیاپی کارخانه ها، گسترش بیکاری، کاهش قدرت خرید مردم و بی چشم اندازی جوانان در افزایش آمار خودکشی ها، در همایش ملی خودکشی یا چیزی گفته نشد، یا اگر گفته شد، در هیچ رسانه ای بازتاب نیافت.

احمدی مقدم، ضمنا مژده داد که "خودکشی از مسائلی است که استان ایلام تابلوی برجسته ای با این عنوان دارد".

در همایش ملی خودکشی، سردار مقدم این خبر را به آگاهی همگان رساند که آمار خودکشی در ایران دو برابر قتل است، اما رقمی در اختیار جمع قرار نداد. بر اساس گزارش هائی که تاکنون در رسانه های ایرانی منتشر شده، از آنجا که بازماندگان افراد از بیان خودکشی آن ها احساس شرم یا گناه می کنند، بیشتر خودکشی ها مرگ عادی معرفی می شود و به این دلیل، تهیه آمار دقیق در این زمینه عملی نیست. اما چندی پیش، در یکی از پایگاه های اینترنتی گزارشی منتشر شد که می گفت روزانه یازده نفر در سراسر ایران دست به خودکشی می زنند.



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024