پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 21.09.2009, 8:54

چرا تـظاهرات‌هایمان را باید هرچه  سبزتر کنیم


دکتر محمد برقعی

۱- در جهان امروز با حجم عظیم اطلاعات و فرصت کم مردم بر ارزش نمادها هر روز افزوده می شود مردم بدنبال نمادی هستند که با یک نگاه گذرا پیام آن را در یابند بهمین سبب کمپانی ها میلیونها دلار خرج می کنند و به صدها وسیله تبلیغاتی متوسل می شوند تا نشان خود را جا بیندازند.

۲- رنگ سبز بطور تصادفی بزرگترین شانس تاریخی را برای رساندن صای ملت ایران فراهم آورده است. همه ما تجربه‌هایی را داشته‌ایم از این که یک فرد عادی در کوچه و خیابان که حتی نام ایران را تا چندی پیش نشنیده بود حال با دیدن مچ‌بند سبز شما می‌داند شما با حکومتی که رای شما را دزدیده سر ستیز دارید.

۳- اگر در هر تظاهراتی هدف رساندن پیامی است رنگ سبز بهترین وسیله است. هر یک از ما تا از کنار ده ها تظاهرات گذشته ایم بی آن که متوجه شویم که تظاهرکنندگان چه گروهی هستند و یا چه می خواهند.

۴- اگر شما شاهد تظاهرات مردم کشوری با پرچم ملی‌شان باشید آیا می فهمید از برزیل هستند یا دانمارک یا سوئد یا مکزیک؟ یا حتی چند درصد ما می‌دانیم پرچم مصر و پاکستان، هند، اردن چه شکل است که انتظار داریم مردمی که به سرعت دارند سر کارشان می‌روند یا برای چند ثانیه تظاهرات ما را در تلویزیون برای چند ثانیه در کنار صدها خبر دیگر می بینند متوجه شوند که ما ایرنیانی هستیم که به حکومتمان اعتراض داریم. بگذریم که بدانند چه اعتراضی داریم در حالیکه با دیدن پرچم سبز چون از پیش با آن آشنا شده‌اند تمام پیام ما را می گیرند.

۵- پاره‌ای از ایرانیان بدلایل شخصی دوست دارند پرچم سه رنگ با یا بدون شیر و خورشید بیاورند که البته حق آنان است اما باید بدانند که آن پرچم پیامی را به کسی جز ایرانیان نمی‌رساند. تازه در آن مورد هم برای یک ناظر بیرونی معلوم نمی کند که اینها مجاهدین هستند یا سلطنت طلبان یا فقط علاقمندان به ایران بدون هیچ وابستگی سیاسی.

۶- پاره‌ای از ایرانیان از ترس آنکه گفته نشود جزو گروه موسوی کروبی خاتمی هستند از آوردن پرچم سبز پرهیز می کنند در نتیجه اینان حتی در حد کسانی که پرچم با شیر و خورشید می آورند هم پیامی را نمی رسانند. چون هر پیام سیاسی دو بخش دارد یکی آنکه آن گروه به چه چیز اعتراض می کند دیگر آن که گروه چه چیز را می خواهد. این گروه در رساندن بخش اول پیام مشکل بسیار دارد و بخش دوم را اصلا نمی‌رساند.

۷- از این رو اگر می خواهیم که از این فرصت استثنایی که بدون تلاش چندانی نصیب ملت ایران شده بهترین استفاده را کرده و صدای اعتراض خود را به گوش جهانیان و هم چنین مردم داخل کشور برسانیم باید رنگ تظاهراتمان هر چه سبزتر باشد این که جنبش سبز در نهایت چه می خواهد خود ما ایرانیان دهها تفسیر از آن داریم چگونه انتظار داریم مردم جهان اهمیتی به این جزییات بدهند اگر ما بتوانیم همان پیام ساده جنبش سبز را به گوش جهانیان برسانیم از خوش بخت ترین و موفق ترین جنبش های سیاسی جهان خواهیم بود.



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024