پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 05.05.2009, 15:46

گفتگو با اردلان شكرآبى

سوسيال‌دموكرات، ايرانى‌تبار، كانديد پارلمان اروپا


شهرام فرزانه‌فر

.(JavaScript must be enabled to view this email address)

سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۸
انتخابات پارلمان اروپا كه نزديك به سيصد و هفتاد و پنج ميليون نفر از بيست و هفت كشور اروپایى در آن شركت مى‌كنند، پس از انتخابات هند بزرگترين انتخابات دمكراتيك در جهان به شمار مى‌آيد، اين انتخابات در تاريخ هفتم ژوئن آينده برگزار مى‌گردد. اردلان شكرآبى جوان ايرانى‌تبار ساكن سوئد، از جمله كانديدهاى حزب سوسيال‌دموكرات‌هاى سوئد براى اين انتخابات است. با وى در باره اين انتخابات، دلايل شركت او، شانس انتخاب شدنش و همچنين برنامه‌هاى انتخاباتى او گفتگوئى انجام داده‌ايم.

- جناب شكرآبى ضمن تشكر از شما، اگر ممكن است در آغاز بفرمائيد كه چند سال داريد و چند سال است كه در سوئد اقامت داريد؟
من ۳۰ ساله هستم و از ۱۱ ساله‌گى در سوئد زندگى می‌كنم.

- چه مدتى است كه با حزب سوسيال‌دموكرات‌هاى سوئد همراه هستيد و چه نقش و سمت‌هایى در اين حزب داشته‌ايد؟
در ۱۴ ساله‌گى عضو سازمان جوانان سوسيال‌دموكرات شدم و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ دبير كل اين سازمان و عضو شوراى رهبرى حزب سوسيال‌دموكرات‌ها بودم. همچنين من نماينده‌ى مردم در شوراى شهر اوپسالا بوده‌ام و هم اكنون نماينده‌ى شوراى شهر نككا هستم.

- تحصيلات شما در چه زمينه‌اى است و بجز سياست شغل شما چيست؟
من حقوق‌دان فارغ التحصيل از دانشگاه اوپسالا هستم و هم اكنون داديار ديوان عدالت‌ادارى استان يوله‌بورى هستم.

- شما نامزد حزب سوسيال‌دموكرات‌هاى سوئد در انتخابات پارلمان اروپا هستيد. در ليست انتخاباتى چند نفر معرفى شده‌اند و شما در اين ليست نفر چندم هستيد و چقدر شانس انتخاب‌شدن داريد؟
- سوئد ۱۸ كرسى در اتحاديه‌ى اروپا دارد. سوسيال‌دموكرات‌ها ليست ۳۰ نفره ارائه داده‌اند و من در اين ليست نفر هشتم هستم. اگر حزب ما بيش از ۳۷% از آراء را به خود اختصاص دهد و يا اين كه من شخصاً سى هزار رأى به‌دست بياورم به پارلمان اتحاديه‌ى اروپا راه خواهم يافت.

- شما چه شرايطى داريد كه از طرف حزب نامزد اين انتخابات شديد؟
- تجربيات من در حزب و تحصيلاتم در راه‌يابى من در ليست حزب نقش تعيين كننده‌اى داشتند. لازم است بگويم كه تخصص من حقوق اروپاى متحد است.

- بطوركلى نامزدهاى شركت در اين انتخابات بايد چه شرايطى داشته باشند و چه نهاد يا سازمان‌هایى مى‌تواند امكان شركت يا عدم شركت اين افراد را تأييد نمايند؟
- هر كشورى انتخابات مستقل خودش را دارد و تابع قوانين انتخاباتى آن كشور است. همه‌ی اشخاص بالا‌ى ۱۸ سال و تابع يكى از كشور‌هاى عضو اتحاديه اروپا حق انتخاب شدن دارند اما اين احزاب هستند كه كانديدا‌ها را معرفى مى‌كنند.

- در صورت انتخاب شدن بعنوان نماينده سوئد در پارلمان اروپا، برنامه‌‌هاى شما چيست و چه مطالبى را تلاش مى‌كنيد پيش ببريد؟
- در رأس برنامه‌ى من دفاع از حقوق‌بشر و دفاع از ارجحيت كرامت انسان بر منافع اقتصادى كوتاه مدت در سياست خارجى سوئد است. ديگر مبارزه با تبعيض نژادى و قومى در كشور‌هاى عضو اتحاديه‌ى اروپاست. سومين هدف اصلى من مبارزه با فقر و تلاش براى عدالت‌اجتماعى در اروپاست. به طور ويژه براى تصويب قوانينى در ايجاد محدوديت بانك‌ها‌ى سوداگر تلاش خواهم كرد. به عنوان مثال در چند سال اخير بانك‌هایى با هدف به دام انداختن جوانان و اقشار كم‌در آمد وارد عرصه تجارت شده‌اند. اين بانك‌ها معروف به اس‌ام اس بانك‌ شده‌اند، زيرا فرد با ارسال پيامك تقاضا‌ى وام مى‌كند و در عرض مدت كوتاهى وامى با بهره‌ى گاه تا ۳۰۰% را دريافت مى‌كند. سقف ناچيز مبلغ وام نشان می‌دهد كه جوانان و مادران تنها و خانواده‌هاى كم‌درآمد جهت برآوردن نياز‌هاى ماهانه از اين سوداگران وام مى‌گيرند و تجربه‌ى كارى من نشان داده كه اين اقشار با يك‌بار وام گرفتن ساليان دراز در اين دام گرفتار مى‌شوند و در بهترين حالت با حفظ بده‌كارى اوليه مبالغ هنگفتى بهره مى‌دهند.

- به مبارزه با تبعيض نژادى در اروپا و بويژه در سوئد اشاره كرديد، برنامه‌ى عملى شما در اين رابطه چيست؟
- وضع قوانين دقیق و سخت‌گيرى بيشتر نسبت به نهاد‌هایى كه تبعيض قائل مى‌شوند. افزايش امكانات پيگيرى براى كسانى كه مورد تبعيض قرار مى‌گيرند. می‌دانيم كه با همين قوانين موجود و فعلى درصد كمى از كسانى كه مورد تبعيض قرار مى‌گيرند از طريق نهاد‌هاى مربوطه پى‌گيرى مى‌كنند.

- مسائل مربوط به حقوق‌بشر در خاورميانه همواره در دستور كار پارلمان اروپا بوده است. شما از چه زاويه‌اى به اين موضوع خواهيد پرداخت؟
- همان‌طور كه گفتم دفاع از حقوق‌بشر بايد بر منافع اقتصادى ارجحيت داشته باشد و كشور‌هاى عضو اتحاديه بايد از قدرت ديپلماتيك و اقتصادى خود براى تحت فشار قرار دادن كشور‌هایى كه حقوق‌بشر را نقض مى‌كنند استفاده كند.

- آيا شما صرفاً نظرات حزب را پيش مى‌بريد يا خودتان نيز مى‌توانيد نظر شخصى‌تان را مطرح كنيد؟
- طبيعى است كه در مسائل اساسى، من تضادى با برنامه‌هاى حزب ندارم و در واقع برنامه‌اى است كه من بدان معتقد هستم اما مسائل ويژه‌اى كه در برنامه‌ى انتخاباتى من هم آمده است خود من حق تصميم‌گيرى دارم. اصولاً اگر نماينده‌اى، بويژه در پارلمان اروپا درست عمل كند، نه تنها مى‌تواند در احزاب سوسيال‌دموكراسى اروپا تأثيرگذار باشد بلكه مى‌تواند در سياست‌گزارى در سطح اتحاديه‌ى اروپا نقش بسزایى ايفا كند.

- به مسئله‌ی وام‌های برخى از شركت‌ها كه باعث بروز پاره‌اى مشكلات براى جوانان سوئد مى‌شوند اشاره كرديد، اين مشكلات چه هستند، چه ربطى به پارلمان اروپا دارند و چگونه مى‌توان اين مشكلات را حل كرد؟
- همانطور كه گفتم اقشار كم‌درآمد هدف اصلى اين سوداگران هستند. تقريباً همه قوانين مربوط به تجارت و بانك‌دارى در سوئد تابع قوانين اتحاديه اروپا هستند. با وضع قوانينى در جهت افزايش نظارت و ايجاد محدوديت در نحوه‌ى بازاريابى ميزان بهره، مى‌توان زمينه فعاليت اين بانك‌ها را محدود و يا حتا از بين برد.

- طى سال‌هاى اخير با پيش‌روى نيروهاى دست‌راستى در اروپا، سوسيال‌دموكراسى از جمله در سوئد نيز به ميزان قابل توجهى از مواضع "دولت رفاه" عقب‌نشينى كرده است. به جرأت مى‌توان گفت كه تشخيص و تفكيك مواضع احزاب مقدارى دشوار شده است. اگر ممكن است درباره علت اين موضوع كمى توضيح دهيد. آيا اين عقب‌نشينى ادامه خواهد يافت؟ خط قرمز سوسيال‌دموكراسى كجاست؟
- شما به نكته‌ى مهمى اشاره كرديد. در دهه اخير ما شاهد قدرت‌گيرى نيرو‌هاى راستی در جهان بوده‌ايم و رونق اقتصاد مصرفى عملاً نيرو‌هاى چپ و سوسيال‌دموكرات را در وضعيت تدافعى قرار داد. اما بحران بانكى اخير خط بطلانى است بر تئورى "بازار خود به توازن می‌رسد" و نيرو‌هاى چپ دموكرات و سوسيال‌دموكرات اين فرصت را به دست آورده‌اند تا از حالت تدافعى خارج شوند. نمونه‌ى روشن آن پيروزى و برنامه‌هاى اقتصادى اوباما در آمريكا است. و من اميدوارم كه در انتخابات هفتم ژوئن مردم اروپا از "فرصت براى تغيير" استفاده كرده و به دوران حاكميت راست‌ها در اروپا پايان دهند. خط قرمز سوسيال‌دموكرات‌ها در سوئد دفاع از جامعه‌ى رفاه و تقسيم عادلانه‌ى درآمد است.

- تفاوت‌هاى زيادى بين سوسيال‌دموكراسى مدل اروپاى شمالى و ساير كشورهاى اروپایى وجود دارد. آيا سوسيال‌دموكرات‌هاى سوئد مواضع مشتركى با سوسيال‌دموكرات‌هاى ساير كشورها اتخاذ خواهند كرد؟ در اين مورد خط قرمز سوسيال‌دموكراسى مدل سوئد با ساير كشورها كجاست؟
- همان‌طور كه گفتم سوئد تنها ۱۸ نماينده در اتحاديه‌ى اروپا دارد. بى‌شك بايد با احزاب ديگر سوسيال‌دموكراسى همكارى كرد. در سياست كلان به تفاهم رسيد. نزديك‌ترين احزاب به سوسيال‌دموكراسى سوئد، احزاب سوسيال‌دموكرات هستند و تاكنون هم اين همكارى نتايج مثبتى داشته است. فراموش نكنيم كه ارزش‌هاى سوسيال‌دموكراسى جهانى است و ازسویى ديگر سوسيال‌دموكراسى سوئد جايگاه ويژه‌ایى در بين احزاب خواهر دارد. خط قرمز اساس سوسيال‌دموكراسى همان آزادى و عدالت‌اجتماعى است.

- شما چقدر به تحولات ايران علاقمند هستيد و آيا اساساً اخبار و مسائل ايران را نيز دنبال مى‌كنيد؟
- من ايرانى هستم و به ايرانى بودن خود افتخار مى‌كنم و مسائل ايران را به دقت دنبال مى‌كنم و هم‌چون هر ايرانى ديگر آرزوى تغيير و بهبود وضع موجود را دارم.

- حتماً در جريان فعاليت‌هاى نامزدهاى انتخابات رياست‌جمهورى در ايران هستيد. اگر نامزد رياست جهورى در ايران بوديد چه مواردى را در اولويت قرار مى‌داديد و رئوس برنامه‌ها و شعارهاى انتخاباتى شما بعنوان يك سوسيال‌دموكرات چه بود؟
- انتخابات در ايران از جمله انتخاب رياست جمهورى، انتخابى آزاد و واقعى نمى‌باشد و رئيس جمهور ايران رئيس‌ جمهور واقعى و قدرتمند نيست. در چارچوب قانون اساسى فعلى ايران امكان اجراى انتخابات آزاد وجود ندارد. حتا با وجود فيلتر‌هاى نظام اگر رئيس‌جمهورى اراده‌ى تغيير داشته باشد، بازو‌هاى قدرت براى پياده كردن اين خواسته را ندارد. با وجود نهاد‌هاى انتصابى و قدرت فراقانونى ولايت فقيه كارى پيش نمى‌رود و مردم ما در دوران هشت ساله‌ى آقاى خاتمى اين را تجربه كرده‌اند. از نگاه من اميد جامعه‌ى ما قوى شدن نهاد‌هاى مدنى و جنبش‌هاى مستقل هستند. مردم‌سالارى از پايين آغاز مى‌شود. بزرگ‌ترين مانع رسيدن به مردم‌سالارى و حاكميت قانون ضعيف بودن نهاد‌هاى دموكراتيك و كم و يا حتا بى‌تجربه بودن مردم ما در كار گروهى دموكراتيك است. در كنار عوامل ديگر حكومت‌هاى صد سال اخير نقش بسزایى در اين عقب مانده‌گى داشته‌اند. اما به آينده‌ى ايران به يمن جنبش‌هاى زنان، دانشجويان، كارگران و اقوام كه به سوى پيوند باهم گام بر مى‌دارند اميدوارم.
- با تشكر از اينكه وقت‌تان را در اختيار ما قرار داديد و آرزوى موفقيت براى شما
- من هم از شما تشكر مى‌كنم.

سایت انتخاباتی اردلان شكرآبى
http://www.ardalan2009.se



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024