پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 19.01.2009, 9:58

حماس: پیروز سیاسی جنگ


محسن حیدریان

سرانچام از درون خشونت‌ها، انبوه کشته گان و روند بی پایان بازتولید نفرت و دشمنی، یک آتش بس موقت از سوی اسرائیل و حماس و دیگر گروه‌های پیکارجوی فلسطینی اعلام شده است. اما هنوز راه درازی تا دستیای به یک مذاکره و توافق مورد پذیرش طرفین باقی است. هر دو طرف به سبک همه جنگهای مشابه، با پایکوبی خود را پیروز واقعی جنگ اعلام کرده‌اند. اما پیروز واقعی این جنگ بیرحمانه که بود؟

آنچه که مسلم است کشته شدن صدها کودک و زن بی گناه در اثر عمیلیات نظامی دولت اسرائیل که طرف نیرومندتر جنگ بود، بدون تردید هزاران بنیادگرای جدید در فلسطین و تمام دنیای اسلام بوجود آورد و دستیابی به یک صلح پایدار و دمکراتیزه کردن منطقه را دشوارتر کرد.

اسرائیل همه توان نظامی و محاسبات تکنیکی لازم را برای غافلگیر نشدن در تله فلسطینی‌ها و کاهش تلفات خودی‌ها بکار برد، اما در عمل درست همان حماقت سیاسی را مرتکب شد که در تمام اين ۶۰ سال اشغال فلسطين به آن دچار بوده است. دستگاه اطلاعاتی اسراييل قبلا تصور می‌کرد که با تضعیف سازمان آزادی فلسطين که يک سازمان سکولار و نسبتا دمکرات است، می‌تواند مانع نفوذ و گسترش بیشتر جنبش فلسطین شود. از همين رو نسبت به سازمان‌های فلسطينی‌يی که آن‌ها فکر می‌کردند که می‌توانند باعث به تحليل رفتن سازمان آزادی فلسطين شوند نظر مساعد نشان می‌دادند. اما طنز آميز است که امروز درست بر عکس آن زمان، رهبران اسراييل تصور می‌کردند که با کشتن و نابودی اعضای سازمان حماس و ایجاد ترس و وحشت می‌توانند حماس را تضعيف کنند. تمام داده‌ها نشان می‌دهد که جنگ اخیر اگر یک پیروز داشته است، چیزی جز رادیکالیسم، نفرت و تقویت بیشتر سازمان حماس هم در درون فلسطین و هم درسطح منطقه و حتی سمپات‌گیری گسترده در جهان نیست.

اسراييل هيچ وقت قادر نبوده است که وقايع جهان عرب را پيش بينی کند. جنگ اخیر نشان داد که این حماس بود که توانست در اثر وحشی‌گری اسراييلی‌ها، خود را از انزوای داخلی و منطقه‌ای بیرون کشیده و متحدان گسترده‌ای در میان کشورهای معتدل عرب پیدا کند.

گسترش پایه‌های نفوذ سیاسی حماس در بین فلسطینی‌ها و توده اعراب و مسلمانان جهان، کسب وجهه منطقه‌ای و نشان دادن مهارت سیاسی در طرح مطالبات واقع بینانه سیاسی بعنوان پیش شرط آتش بس، همگی نشان از این میدهد که بدون تردید این حماس بود که از نظر سیاسی و معنوی بر اسرائیل چیره شد. اسراييل و حماس راهی جز این ندارند که با هم به مذاکره و توافق برسند. راهی که مورد قبول اکثریت مردم فلسطين و اسراييل خواهد بود. دیپلماسی بدون حضور حماس به بن بست می‌رسد.



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024