جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 29.03.2008, 12:05

گفتگوی اشپیگل آن‌لاین با وسترگارد کاریکاتوریست دانمارکی

کاریکاتور من باید از فیلم ویلدرز بیرون آورده شود


برگردان: علی‌محمد طباطبایی

    محمد پیامبر همراه با بمبی در عمامه‌اش: فیلم جنجالی ویلدرز سیاستمدار هلندی گیرت ویلدرز این گونه آغاز می‌شود. کاریکاتوریست دانمارکی که این نقاشی را کشیده است به اشپیگل آن‌لاین توضیح می‌دهد که چرا خواهان بیرون آوردن کاریکاتور خود از آن فیلم است.



اشپیگل آن‌لاین: آقای وسترگارد، فیلم ضد اسلامی که توسط سیاستمدار هلندی گیرت ویلدرز تهیه شده است با طراحی شما از محمد پیامبر آغاز می‌شود، طرحی که او را با بمبی در عمامه‌اش به تصویر کشیده است. ظاهراً شما شروع به اقدامات حقوقی بر علیه ویلدرز کرده‌اید. به چه علت؟

وسترگارد: انجمن روزنامه‌نگاران دانمارک همین امروز برای خارج کردن کاریکاتور من از آن فیلم پرونده قضایی تشکیل خواهد داد. من نمی‌خواهم کاریکاتور من از زمینه‌ی اولیه‌اش [که برای آن ساخته شده بود] بیرون آورده شود. این کاریکاتوری بود برعلیه تروریست‌های اسلامی افراط گرا ـ یعنی بخش کوچکی از مسلمانان. این کاریکاتور نباید بر علیه جامعه مسلمانان در کل مورد استفاده قرار گیرد. این به هیچ وجه منظور اصلی من نبوده است.

اشپیگل آن‌لاین: و به عقیده شما این همان قصد و نیت اصلی ویلدرز از ساختن و پخش این فیلم است؟

وسترگارد: ویلدرز یک برداشت به شدت کلی از مسلمانان دارد و اساساً آنها را تروریست تلقی می‌کند. من مسلمانان بسیاری را در دانمارک می‌شناسم که کاملاً پذیرای دموکراسی هستند و برای آنها دینی که دارند یک مسئله خصوصی و شخصی است. من امیدوارم که تمامی مسلمانان خود را با جامعه سکولار تطبیق دهند. در حال حاضر میان فرهنگ اسلامی و مسیحی اصطکاک شدیدی وجود دارد. اما من مطمئن هستم که دموکراسی غربی ما بالاخره موفق می‌شود که بر انواع قرائت‌های شرارت بارانه از اسلام هم پیروز شود.

اشپیگل آن‌لاین: شما همچنین یک گروه دانمارکی را که کاریکاتور شما را به عنوان بخشی از هشدارهای خود در برابر اسلامی شدن اروپا مورد استفاده قرار داده بود تحت پیگرد قضایی قرار داده‌اید. علت آن چه بود؟

وسترگارد: به همان دلیلی که از ویلدرز شکایت کردم. البته می‌دانم که قادر نیستم جلوی استفاده از کاریکاتور خود را در همه جای دنیا بگیرم. این طراحی اکنون برای خودش به یک نماد در این قضیه تبدیل شده است. اما تا آنجا که بتوانم تلاش خود را انجام می‌دهم.

اشپیگل آن‌لاین: شما نیز درست به مانند خود ویلدرز در شرایط تهدید دائمی مسلمانان افراطی قرار دارید و تحت محافظت پلیس زندگی می‌کنید. آیا از آن بیم ناک نیستید که اکنون که طراحی شما در فیلم ویلدرز استفاده شده شرایط برای شما وخیم تر شود؟

وسترگارد: من امروز برخلاف روزهای دیگر هنوز با عامل خود در سازمان امنیت دانمارک (PET) صحبت نکرده‌ام. اما در باره شرایط ایمنی در جریان قرار گرفته‌ام.

اشپیگل آن‌لاین: در ماه فوریه و پس از آن که چند نفر به طور موقت به اتهام طراحی قتل شما دستگیر شدند همسر شما شغل خود را از دست داد. کارفرمای همسر شما دیگر حاضر به تضمین امنیت او نبود. آیا احساس می‌کنید که دیگران درک چندانی برای وضعیتی که شما در آن گرفتار شده‌اید ندارند؟

وسترگارد: من حقیقتاً شکایتی ندارم. در هر حال او به سر کار خود دوباره بازگشته است.

اشپیگل آن‌لاین: ویلدرز فقط می‌تواند هر دو هفته یکبار همسر خود را ببیند. برای شما جشن سال نوی مسیحی تنها فرصتی بود که توانستید با خانواده خود دیداری داشته باشید. آیا این پنهان شدن هرروزه برای خانواده شما یک فشار و نگرانی دائمی نیست؟

وسترگارد: بله، در واقع اوضاع بسیار ناامید کننده است. دیروز ما برای هفتمین بار مکان زندگی خود را عوض کردیم. نمی‌دانم چه مدت طول خواهد کشید تا بتوانیم دوباره به منزل اصلی خود باز گردیم. اما در هر حال من شهامت خود را از دست نداده‌ام. وقتی مورد تهدید قرار گرفتم بسیار عصبانی بودم و هنوز هم این خشم در من باقی مانده است.

اشپگل آن‌لاین: گیرت ویلدرز شهامت دولت دانمارک را بسیار ستایش کرده. او گفته است که بر خلاف دولت هلند، دانمارکی‌ها در برابر مسلمانان وانداده‌اند. نظر شما در باره این ستایش از سوی یک سیاستمدار دست راستی چیست؟

وسترگارد: من همیشه مدافع آن بوده‌ام که ویلدرز از آزادی برای نشان دادن فیلم خود برخوردار باشد. در دانمارک هیچ سیاستمداری نخواهد گفت: این فیلم را نشان ندهید! آنها در واقع جرئت چنین اظهار نظری را ندارند. هرچند نمی‌خواهم دخالتی در سیاست کشور هلند داشته باشم، اما در هر حال این تفاوت ما با هلند است. من فقط می‌توانم سخنگوی کشور خودم باشم.

اشپیگل آن لاین: آیا شما گاهی از این که چنین کاریکاتوری را کشیده‌اید پشیمان نمی‌شوید؟

وسترگارد: خیر. من یقین دارم که اگر کاریکاتور‌ها نبودند، بالاخره یک کتاب، نمایشنامه یا یک فیلم باعث ایجاد همان تظاهرات می‌شد. به عقیده من ما باید از این دوره اصطکاک میان دو فرهنگ عبور کنیم. امیدوارم که شهروندان مسلمان ما به این نکته پی ببرند که زندگی کردن در دموکراسی چه معنایی در بر دارد. حتی اگر شما مخالف دموکراسی باشید باز هم می‌توانید به راحتی در آن زندگی کنید، اما باید با روش‌های مسالمت آمیز به جنگ دموکراسی بروید. ما در کشور خود ضرب المثلی داریم که می‌گوید: دموکراسی حتی با دشمنان خود هم به رختخواب می‌رود، اما نه از روی خواهش دل، بلکه از روی اصولی که به آن معتقد است.

http://www.spiegel.de/international/europe/0,1518,544052,00.html



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024