جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 21.03.2007, 6:26

سال جنگ یا صلح و دموكراسی!


دکتر حسين باقرزاده

سه شنبه 29 اسفند 1385 – 20 مارس 2007
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

1385 سال سختی‌ برای ایرانیان بود. هم به لحاظ سیاسی و حقوق بشری، شهروندان ایرانی فشارها و خشونت‌های بیشتری را تحمل كردند و هم به لحاظ اقتصادی وضع معیشت مردم رو به وخامت رفت. گرانی‌ فوق العاده ارزاق و مسكن، آن هم تحت حكومت رییس جمهوری كه با وعده بردن درآمد نفت به سفره‌های مردم سر كار آمده بود، بر زندگی قشرهای كم درآمد مردم تأثیر زیادی گذاشت. و این خود به اعتراض‌های صنفی دامنه‌داری از سوی‌ كارگران و سایر حقوق‌بگیران منجر شد. اعتراضات وسیع معلمان در هفته‌های آخر سال، هم چون اعتراضات سایر كارمندان و كارگران و از جمله كاركنان اتوبوس‌رانی ‌تهران، با خشونت و دستگیری‌های گسترده روبرو شد. اعتراضات گروه‌های دیگر تحت تبعیض از زنان گرفته تا اقوام نی‍ز با خشونت‌ها و دستگیری‌های‌ مشابه و حتا اعدام (در مورد اقوام) سركوب شد. موج اعدام‌ها و به خصوص اعدام‌های سیاسی در خوزستان و سیستان و بلوچستان و مناطق كردنشین شدت یافت.

از نظر سیاست خارجی/هسته‌ای و بین‌المللی نیز سال 1385 بحران‌های شدیدی را به همراه داشت. پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل ارجاع شد و شورای امنیت اولین حلقه از سلسه تحریم‌های خود علیه ایران را به اتفاق آرا تصویب كرد. انزوای سیاسی ایران در جامعه جهانی شدت پیدا كرد. در منطقه نیز تحركات جدیدی علیه ایران آن هم بر اساس تفاوت‌های مذهبی شكل گرفت. محاصره نظامی ایران از سوی آمریكا با ورود ناوهای هواپیمابر آمریكایی و موشك‌های پاتریوت به منطقه خلیج فارس تنگ‌تر شد. به دنبال صدور قطعنامه 1737 شورای‌ امنیت علیه جمهوری اسلامی، فشارهای اقتصادی و مالی‌ بین‌المللی علیه ایران شدت یافت، و این به نوبه خود وضع اقتصادی كشور را بدتر كرد. 1385 سال سختی برای ایران و ایرانیان در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی بود.

در برابر این دگرگونی‌های نگران‌كننده و یأس‌آور، در صف مردم و اپوزیسیون تحولات مثبتی به چشم می‌خورد. جنبش زنان تحرك تازه‌ای یافت و كارزار بی‌نظیر یك میلیون امضا با كوشش خستگی‌ناپذیر زنان مبارز به راه افتاد. كارگران و دانشجویان و فرهنگیان و نویسندگان و روزنامه‌نگاران مبارز كه هر یك به نحو افزاینده‌ای تحت فشار و سركوب و سانسور قرار گرفته‌اند تحركات تازه‌ای از خود نشان دادند. اپوزیسیون دموكرات كه در گذشته بیشتر در چنبره گرایش‌های سیاسی و ایدئولوژیك خود گرفتار بوده با درك حساسیت شرایط روز و مسئولیت خود، آمادگی بیشتری برای هم‌كاری و هم‌بستگی ملی‌پیدا كرد. گفتمان جدیدی بین گروه‌های سیاسی وابسته به گرایش‌های مختلف در حال شكل گرفتن است.

و اكنون سال 1386 در شرایطی آغاز می‌شود كه شبح جنگ و تحریم‌های اقتصادی بر فراز میهن ما سایه گسترده است. نگرانی این كه در سال 1386 چه بر سر ایران بیاید بیش از هر چیز ذهن ایرانیان را مشغول داشته است. در عین حال، نوروز برای‌ ایران و ایرانی‌ همواره پیام‌آور شادی و بهروزی‌ بوده است. اكنون نی‍ز نباید گذاشت سوء سیاست سردمداران رژیم جمهوری اسلامی امید به پیروزی و موفقیت را از دل ایرانیان برباید. باید تلاش كرد تا با اتكا به نیروی اهورایی ایرانیان پاكدلی كه برای آزادی و دموكراسی‌ مبارزه می‌كنند بر عفریت جنگ و جهل و خرافه پیروز شد و ایران را از گزند اهریمن حفظ كرد. نوروز وقت این كار است. وقت آن است كه هم‌دل و هم‌صدا برای صلح و دموكراسی و حقوق بشر به هم بپیوندیم و اجازه ندهیم كه هیچ خواست و آرمان دیگر ما مانع به هم پیوستن ما شود. و چنین باد!

و آخر سخن این كه نمی‌توان در روز 29 اسفند قلم زد و از ملی‌ شدن صنعت نفت و معمار بزرگ آن، مصدق، یاد نكرد - با اظهار این اسف كه 56 سال پس از این واقعه، مردم ما هنوز از بركات آن سود چندانی نبرده‌اند. البته رئیس كنونی‌ جمهوری اسلامی با وعده این كه نفت را بر سر سفره‌های مردم بیاورد بر سر كار آمد، ولی سیاست (یا باید گفت،‌ بی‌سیاستی) اقتصادی او نتیجه‌ای جز فقر و محرومیت مردم و اتلاف درآمد سرشار نفت نداشته است. نویسنده این سطور پنج سال پیش در همین روزها طی چهار مقاله استدلال كرد كه كنترل نفت باید به طور كلی از دست حكومت خارج شود و به دست مردم بیفتد تا مردم بتوانند از درآمد آن برخوردار شوند، و طرحی عملی را برای «دموكراتیزه كردن صنعت نفت» پیشنهاد كرد. این مقالات در نشانی‌های زیر در دسترس است. با ارجاع خوانندگان عزیز به این مقالات، سخن را به پایان می‌بریم. نوروز پیروز و ایران بهروز باد!

مقالات یادشده را می‌توانید در آرشیو ایران امروز (http://archiv.iran-emrooz.net/bagerzadeh/bagerzadeh.html) ببینید. توجه فرمایید كه برای خواندن این مقالات لازم است كه فونت Persian را نصب كرده باشید. در غیر این صورت لطفا مقالات را به صورت pdf در نشانی زیر ببینید:

http://members.lycos.co.uk/hzadeh/naft-1.pdf
http://members.lycos.co.uk/hzadeh/n2ft2.pdf
http://members.lycos.co.uk/hzadeh/Tarh-e-naft.pdf
http://members.lycos.co.uk/hzadeh/naft4.pdf



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024