چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 26.01.2023, 18:44

تمام تخم مرغ‌هایمان در سبد یک فرد؟!


م. روغنی

جنبش “زن زندگی آزادی” که با مرگ ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد کلید خورد، تا کنون دست آوردهای مهمی داشته است:

۱- برای اولین بار در تاریخ کشورمان در میان بخش مهمی از هم میهنان از نهاد دین و روحانیت مشروعیت زدایی شد.

۲- همبستگی بی‌سابقه‌ای میان اقوام در سرتاسر کشور زاده شد و شعار “کردستان، زاهدان چشم و چراغ ایران” تو دهنی محکمی به رژیم خامنه‌ای و جریان‌هایی زد که هموطنان کرد، بلوچ، ترک و ... را جدایی خواه می‌نامند.

۳- همبستگی و خیزش ایرانیان خارج کشور در تاریخ زندگی ایرانیان در غربت بی‌سابقه بود. برای اولین بار صدها هزار نفر ایرانی در سراسر جهان از جمله با فراخوان‌های حامد اسماعیلیون سخنگوی خانواده‌های جان باخته در حمله تروریستی سپاه به هواپیمای اوکراینی، علیه رژیم نکبت‌بار جمهوری اسلامی و پشتیبانی از جوانان و معترضین داخل کشور دست به تظاهرات زدند که دست آوردهای سیاسی مهمی از جمله تغییر نسبی رویکرد دولت‌های دمکراتیک در رابطه با جمهوری اسلامی داشت.

۴- تا پیش از جنبش جاری، کشورهای اروپایی جمهوری اسلامی را حکومتی استبدادی در میان کشورهای استبداد زده خاورمیانه به شمار می‌آوردند. اما سرکوب وحشیانه نیروهای امنیتی خامنه‌ای که به جان باختن بیش از ۵۰۰ نفر از جمله کودکان و زنان بازداشت ده‌ها هزار نفر انجامید، ماهیت فاشیستی حکومت ولایت فقیه برملا شد. در پی آن همبستگی بی‌سابقه‌ای در میان مردمان کشورهای دمکراتیک با معترضین بویژه زنان شجاع برانگیخته شد و کشورهای غربی را وادار ساخت از مماشات با این رژیم اعدامی دست کشند و از تله هسته‌ای تا حدود زیادی فاصله گرفته، جمهوری اسلامی را از کمیسیون مقام زن خارج و تحریم‌های حقوق بشری بی‌سابقه‌ای علیه مقامات سرکوب‌گر اعمال کنند.

۵- مقاومت شجاعانه زنان، جوانان و حتی کودکان در برابر نیروهای سرکوب گر از جمله شگفتی سیاست مداران غربی، هنرمندان و روزنامه نگاران کشورهای دمکراتیک را برانگیخت و بارها الهام بخش خوانده شد.

۶- شگفتی دیگر همراهی گرایش‌های سیاسی و ایده ئولوژیک گوناگون در میان معترضین داخل و خارج است که پیش از این همواره سبب تفرقه و جدایی در میان مخالفین جمهوری اعدامی بوده است.

۷- جنبش زن زندگی آزادی برای اولین‌بار در تاریخ جمهوری دینی بیش از ۴ ماه تدوام داشته اما با فراز و فرودهای همراه بوده است. برخلاف تجربه تلخ انقلاب ۵۷ و رهبر یگانه مرتجع و دوروغ‌گوی آن، این جنبش برپایه کانون‌های پراکنده فرماندهی از جمله در میان اقوام، جوانان محلات، دانش جویان، اصناف و کارگران شکل گرفت. این ویژگی از یک سو مشارکت و همبستگی گسترده‌ای را سبب گردید و از سوی دیگر آسیب‌های امنیتی رهبری یکتا را کاهش بسیار داد.

در پی گفتگوی رضا پهلوی با شبکه من و تو و اعلان خواستش مبنی بر رایزنی در صحنه بین المل در رابطه با جنبش جاری در کشور، شوربختانه هشتک “من وکالت می‌دهم” در توئیتر به جریان افتاد که ظاهرا مورد استقبال هواداران رضا پهلوی قرار گرفته است.

امضا کنندگان این هشتک در واقع “تمام تخم مرغ‌هایشان” را در سبد یک فرد قرار داده‌اند. این در حالی است که هیچ شخصیت سیاسی مخالف نمی‌تواند ادعا کند که از پشتیبانی تمام معترضین داخل، مبارزین قومی و ملی و ایرانیان خارج کشور با گرایش‌های گوناگون سیاسی و اجتماعی برخوردار است و می‌تواند به عنون نماینده معترضین با دولت‌ها و سیاست مداران کشورهای دمکراتیک از سوی تمام معترضین مذاکره کند. این در حالی است که در برخی از مجامع بین‌المللی از کنشگرانی همچون مسیح علی‌نژاد، نازنین افشین جم و حامد اسماعیلیون دعوت به عمل می‌آید.[۱]

رضا پهلوی در گفتگویش با شبکه من‌وتو همچنین با انتقاد از گروه‌های اپوزیسیون خود را در ورای مخالفین قرار داده و توپ “ائتلاف” را در زمین آنها می‌اندازد. او می‌گوید: ” به نظر من راهکار این است و انتظار مردم در این مرحله از آنها این است که به یک پلتفرم مشترک همکاری برسند”![۲] این درحالی است که رویکرد تک روانه وی در این گفتگو به ائتلاف و یا هم یاری گروه‌های چند پاره مخالفین کمکی نخواهد کرد.

سخنگویی، رهبری و یا مدیریت فردی جنبش زن زندگی آزادی در مرحله گذار از جمهوری نکبت اسلامی زیان‌های فراوانی را در پی خواهد داشت:

۱- سبب از میان رفتن همبستگی معترضین با گرایش‌های سیاسی و ایدئولوژیک در داخل و خارج کشور خواهد شد.

۲- گرایش‌های اقتدارگرایانه را که در فرهنگ استبداد زده هزارساله ما ایرانیان ریشه دارد تقویت خواهد کرد. به گفته آقای نوری زاد در یکی از برنامه‌های خانم سیما ثابت، هنگامی که رضا پهلوی وارد می‌شود افراد حاضر درجلسه جلوی پای او بلند می‌شوند![3] این نشانه هشدار آمیزی برای کسانی است که به دنبال رهبری فردی به ویژه شخص رضا پهلوی‌اند که از رانت وابستگی به خاندان سلطنت نیز برخوردار است.

نشانه دیگر این فرهنگ دیکتار ساز فعالیت برخی از سلطنت خواهان در خارج کشور است که انحصار طلبی و دیکتاتور خواهی شان را در حد حزب اللهی‌ها به نمایش می‌گذارند. به گفته “هالو” جمعی کوچک از آنها با شعار “رهبر ما پهلویه هرکه نگه اجنبیه” کوشیدند تجمع چند هزار نفری ایرانیان در لندن را بهم ریزند[4] و شوربختانه تا کنون واکنشی علیه این رفتار از سوی رضا پهلوی شنیده نشده است.

۳- فرد پرستی در عمل چشم پوشی نسبت به توانایی‌ها و نقش مخالفین پرتوان در میان اپوزیسون داخل و خارج کشور است که توانسته‌اند در ۴۳ سال گذشته و یا در جنبش جاری علیه جهموری اعدامی نقش مهمی ایفا نمایند.

نمونه‌هایی از این افراد در فهرست زیر آمده است.

۱- نرگس محمدی فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی
۲- نسرین ستوده فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی
۳- شیرین عبادی حقوق دان، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل
۴- مسیح علی نژاد مدافع حقوق زنان و مخالف حجاب اجباری
۵- عبدالله مهتدی، دبیر کل حزب کومله کردستان ایران. حزبی تاثیر گذار در سازمان دهی اصناف و مردم استان‌های کردنشین در جریان جنبش زن زندگی آزادی
۶- خالد عزیزی سخنگونی حزب دمکرات کردستان ایران. حزبی تاثیر گذار در سازمان دهی اصناف و مردم استان‌های کردنشین در جریان جنبش زن زندگی آزادی
۷- رضا پهلوی فرزند آخرین پادشاه، کنشگر سیاسی در ۴۳ سال گذشته و دارای محبوبیت در میان مشروطه خواهان و بخشی از معترضین داخل و خارج کشور
۷- حامد اسماعیلیون سخنگوی خانواده‌های قربانیان حمله تروریستی سپاه به هواپیمای اوکراینی، دندان پزشک، نویسنده و ایفاگر نقشی مهم در سازماندهی تظاهرات ایرانیان خارج کشور.
۸- علی کشتگر جمهوری‌خواه و سوسیال دمکرات مستقل با پیشینه کنشگری سیاسی
۹- نماینده‌ای از احزاب و کنشگران سکولار بلوچستان
۱۰- نماینده‌ای از تشکل‌های کارگری به ویژه از شرکت نفت و گاز و پتروشیمی‌ها در ایران
۱۱- نماینده‌ای از جنبش صنفی معلمان ایران
۱۲- نماینده‌ای از جنبش دانشجویان در ایران
۱۳- جعفر پناهی کارگردان و زندانی سیاسی

فهرست بالا نام بخشی از کنشگران و شخصیت‌هایی است که می‌توانند بر پایه پلاتفرمی مشترک به عنوان نمایندگان مخالفین جمهوری اسلامی، مدیریت جنبش زن زندگی آزادی در دوران گذار را به عهده گرفته و سخنگوی موقت آنان به عنوان رابط میان دولت‌ها، نهادهای بین الملی و مدنی غربی و معترضین علیه جمهوری اسلامی نقش سازنده‌ای ایفا نماید. دوره‌ای بودن سخنگویی این ائتلاف حقوق برابر شرکت کنندگان را تامین خواهد کرد.

در حال حاظر تداوم جنبش انقلابی در ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است توقف آن می‌تواند به یاس و ناامیدی در میان جوانان، سرکوب‌های بیشتر و اعدام‌های فله‌ای از میان بازداشتی‌های معترض بیانجامد. با پرهیز از ایجاد شکاف در میان مخالفین و معترضین، ترفندهای خامنه‌ای، سپاه و نهادهای اطلاعاتی این رژیم را خنثی سازیم.

بهمن ۱۴۰۱
mrowghani.com
——————————————-
[۱] - نشست امنیتی بین المللی‌هالیفاکس با شرکت حامد اسماعیلیون و مسیح علی نژاد، بی‌بی سی فارسی، ۲۸ آبالن ۱۴۰۱
[۲] - ماجرای “من وکالت می‌دهم”؛ کارزار اعطای وکالت نمادین به شاهزاده رضا پهلوی، بی‌بی سی فارسی، ۲۸ دی ۱۴۰۱
[۳] - چشم‌انداز با سیما ثابت: مخالفان جمهوری اسلامی حول چه محورهایی توافق خواهند کرد؟
[۴] -‌هالو - جدی بگیریم: سخنی با رضا پهلوی، ایران امروز



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024