ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 06.04.2021, 19:11

بازداشت و انتقال مجدد شهلا جهانبین به زندان اوین


شهلا جهانبین، کنشگر مدنی و یکی از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای آیت الله خامنه‌ای، روز سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰، بازداشت و به زندان اوین بازگردانده شد.

یک منبع نزدیک به خانواده خانم جهانبین در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “صبح امروز نیروهای امنیتی شهلا جهانبین را از منزلش با ادعای اینکه جهت تکمیل پرونده باید به دفتر قاضی اجرای احکام منتقل شود، به دادسرای اوین بردند. نهایتا خانم جهانبین به این بهانه که اشتباها بجای زندانی دیگری آزاد شده جهت تحمل ادامه دوران محکومیت به زندان اوین بازگردانده شد”.

وی همچنین افزود: “پنهانکاری نیروهای امنیتی در زمان بازداشت مجدد خانم جهانبین باعث شده وی با وجود بیماری، بدون همراه داشتن لوازم شخصی خود و آمادگی قبلی به زندان بازگردانده شود”.

خانم جهانبین ظهر روز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه، با اعلام مسئولان زندان مبنی بر اینکه مدارک پزشکی و گواهی عدم تحمل حبس وی تائید شده است به صورت زودهنگام از زندان اوین آزاد شده بود.

اواسط مردادماه ۹۸، نامه‌ای با امضای ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر درخواست استعفای آیت الله خامنه ای منتشر شده بود. با انتشار این نامه شماری از امضاکنندگان بازداشت و برخی نیز تحت فشار قرار گرفتند. در ادامه این نامه، نامه دیگری با محتوای مشابه تحت عنوان ۱۴ فعال مدنی زن منتشر شد. شهلا جهان بین یکی از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ فعال مدنی زن، مبنی بر درخواست استعفای آیت الله خامنه ای است.

خانم جهابین اواخر مردادماه سال ۹۸ در همین رابطه بازداشت و در تاریخ ۲۲ آبان ۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

شهلا جهانبین همراه با گیتی پورفاضل و زهرا جمالی که هم‌اکنون دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کنند و شهلا انتصاری، نهایتا توسط دادگاه انقلاب تهران محاکمه و هر یک از بابت اتهامات اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند. محکومیت تعیین شده برای وی به دلایلی ازجمله مادر بودن و فاقد سابقه کیفری بودن به ۴۴ ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد. این حکم با عدم اعتراض به رای صادره و تسلیم به رای به ۳۳ ماه حبس تقلیل یافت که با استاد به ماه ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۲۷ ماه زندان برای وی قابل اجراست.

شهلا جهانبین در تاریخ ۲۴ آبان‌ماه ۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۲۷ ماهه خود به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.