ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 06.04.2021, 10:15

صدور کیفرخواست برای ۱۰ نفر در پرونده هواپیمای اوکراینی


دادستان سابق نظامی استان تهران خبر داد: برای ۱۰ نفر از مسئولانی که در حادثه سقوط هواپیمای اوکراین دخیل بودند کیفرخواست صادر شده است.

او این خبر را در مراسم معارفه دادستان جدید نظامی‌ استان تهران اعلام کرد. دادستان سابق نظامی استان تهران گفت در خصوص این ۱۰ نفر دادگاه نتیجه گیری‌های لازم را خواهد کرد. او جزئیات بیشتری از این پرونده منتشر نکرده است.

غلامعباس ترکی در تاریخ ۷ ژانویه گفته بود از بین افرادی که در ارتباط با پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی مقصر بودند، تنها یک نفر بازداشت شده و مابقی با پرداخت کفالت آزاد شدند.

پرواز 752 بوئینگ مسافری اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه پرواز که شامگاه روز ۸ ژانویه ۲۰۲۰ از تهران به مقصد کی‌یف در حال پرواز بود، توسط دو موشک زمین به هوای پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد. کلیه سرنشینان هواپیما جان باخته بودند.

مقام های ایرانی ابتدا علت این فاجعه را سقوط به علت نقص فنی اعلام کردند اما پس از چند روز و همزمان با افزایش فشارهای بین‌المللی، گفتند که این هواپیما به اشتباه و به گمان حمله خارجی سرنگون شده است. ریاست ستاد کل نیروهای مسلح این‌کشور اعلام کرد که هواپیمای مذکور در حین عبور از حریم هوایی یک نقطه نظامی حساس در اثر خطای انسانی و پرتاب دو موشک پدافند هوایی بطور غیرعمدی سرنگون شده‌است.

اواخر اسفندماه سال ۱۳۹۹ سازمان هواپیمایی کشوری ایران گزارش نهایی بررسی سرنگونی هواپیمای خطوط هوایی اوکراین را منتشر کرد. این سازمان در گزارش خود اپراتور پدافند موشکی سپاه را در سرنگونی هواپیمای اوکراین مقصر دانست.

این گزارش با انتقاد انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی مواجه شد. این خانواده‌ها در بیانیه خود دولت‌های درگیر در این فاجعه را به “مذاکرات توخالی” با ایران و تنها گذاشتن خانواده‌های سوگوار متهم کرده‌اند و گفته‌اند: “بعد از چهارده ماه جامعه‌ بین‌المللی نتوانسته است ایران را در ارتکاب چنین جنایت وحشتناکی مورد بازخواست قرار دهد”.

بازماندگان قربانیان سرنگونی این هواپیما، این روایت را که قبلا هم از سوی مقام‌های ایران مطرح شده بود نپذیرفته بودند. آنها می‌گویند دلایل پنهانکاریِ اولیه و نقش فرماندهان بلندپایه در این ماجرا نادیده گرفته شده است.

مقام‌های کانادایی و اوکراینی از این گزارش به تندی انتقاد کرده‌اند.

خبر صدور کیفرخواست برای مقصران ساقط کردن هواپیمای اوکراینی در حالی صادر می‌شود که در ماه‌های گذشته، قوه قضائیه ایران برای بسیاری از کسانی که در تجمعات اعتراضی به سرنگونی هواپیمای اوکراینی شرکت کرده‌ بودند، حکم زندان صادر کرده است.