ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 05.04.2021, 16:13

آزادی ۶ مدلینگ زن و مرد از زندان با عفو


شش نفر از فعالان حوزه مدلینگ که در بازداشت به سر می‌برند، در لیست عفو نوروزی رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفتند.

«رکنا» روز یک‌شنبه ۱۵ فروردین۱۴۰۰ نوشت سه نفر از این فعالان با هویت «ماندانا یاور»، «عاطفه اسکندری» و «ستاره طباطبایی» به عنوان مدل معرفی شده‌اند.

براساس گزارش این سایت خبری، «حامد بدیعی» عکاس و فیلم‌بردار متولد ۱۳۶۰، «مونا ملکوتی» طراح لباس و «شیوا افخمی» سه فعال دیگر حوزه مدلینگ هستند که شامل عفو رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

در این گزارش اما اشاره‌ای به زمان دقیق، محل نگهداری و چگونگی بازداشت این افراد نشده و در مورد اتهام آن‌ها نوشته شده است: «انتشار تصاویر غیر متعارف که با قوانین جمهوری اسلامی منافات داشته‌اند.»

ماندانا یاور در مسابقات جهانی «دختر شایسته سال ۲۰۱۳» توانسته بود عنوان «ملکه زیبایی» را کسب کند. او در اصفهان متولد و در رشته حسابداری در «دانشگاه اصفهان» فارغ التحصیل شده است. یاور اولین دختر شایسته ایران با این لقب بعد از انقلاب اسلامی بوده که به اصطلاح، تاج‌گذاری شده است.

عاطفه اسکندری نیز در سال ۲۰۱۵، در مسابقه دختر شایسته شرکت کرد و موفق به کسب عنوان ملکه زیبایی شد. او در خوزستان متولد شده و تحصیلاتش در رشته مهندسی عمران است.

ستاره طباطبایی نیز دختر شایسته ایران در سال ۲۰۱۷ است. او در تهران سکونت دارد و در رشته مهندسی صنایع تحصیل کرده است. خودش در مسابقات گفته بود علاقه‌مند به صنعت مدلینگ و رقص باله است و به زبان‌های انگلیسی و فرانسه تسلط دارد.

پس از انتشار خبر عفو این شهروندان، برخی رسانه‌ها به اشتباه از ستاره طباطبایی به عنوان بازیگر تئاتر یاد کردند که این موضوع توسط بازیگری با همین نام تکذیب شد.

بررسی‌های «خبرنگاری جرم نیست» نشان می‌دهد سایر دختران شایسته ایرانی طی سال‌های اخیر در خارج از ایران زندگی می‌کنند و تنها یاور، اسکندری و طباطبایی که در ایران حضور دارند، بازداشت شده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی روز هشتم فروردین۱۴۰۰ با عفو یا تخفیف مجازات یک هزار و ۸۴۹ تن از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کرده بود.