ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 05.04.2021, 10:05

پس از ۲۰ سال؛ برادران پورمنصوری و رسول حردانی آزاد شدند


ساعت ۱ بامداد روز دوشنبه ۱۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۰،  رسول حردانی، فرهنگ‌ پورمنصوری و شهرام پورمنصوری، ۳ زندانی امنیتی پس از تحمل ۲۰ سال حبس از زندان رجایی شهر کرج آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، علیرغم انتشار گزارشاتی مبنی بر آزادی برادران پورمنصوری و برادران حردانی تاکنون از آزادی آنان ممانعت به عمل آمده بود و خالد حردانی نیز در ارتباط با پرونده‌ای که از بابت اتهام “اخلال در نظم زندان” در زمان حبس برای وی گشوده شده و به ۲ سال حبس محکوم شده بود، کماکان در زندان بسر می‌برد.

در تاریخ ۱۰ فروردین ماه، یک منبع نزدیک به خانواده این شهروندان به هرانا گفته بود که، در مراجعه زندانیان به دفتر رئیس اندرزگاه ۸ زندان رجایی شهر کرج، به آنان گفته شده که تاکنون دستوری جهت عفو و یا آزادی آن ها ابلاغ نشده و خود مسئولان زندان نیز خبر آزادی را از رسانه ها و تلویزیون شنیده اند! این در حالی است که در تاریخ ۹ فروردین‌ماه امسال برخی رسانه های رسمی دولتی مانند ایرنا و رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی مانند خبرگزاری فارس در گزارشاتی از آزادی این ۴ زندانی امنیتی و عفو صورت گرفته با موافقت رئیس قوه قضاییه خبر دادند.

مورخ ۲۳ آبان ۱۳۷۹، یکی از پروازهای اهواز به بندرعباس مورد هواپیماربایی قرار گرفت که در این رابطه ۱۸ نفر شامل ۴ زن و ۱۴ مرد بازداشت شدند.

فرهنگ و شهرام پورمنصوری دو پسر خانواده، خالد حردانی، داماد خانواده، رسول برادر وی، ندا دختر خانواده و همسر خالد و همچنین مادر خانواده پورمنصوری به عنوان متهمان اصلی این رویداد در شعبه ۲۰ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و متهمان ردیف اول یعنی خالد و برادران پورمنصوری در کنار سایر مجازات ها به اعدام، رسول حردانی به ٢٢ سال حبس و بقیه به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.

احکام اعدام این سه زندانی در شعبه ۳۱ دیوان‌عالی کشور تایید شد و پس از فراز و نشیب‌های طولانی این احکام اعدام با یک درجه تخفیف به حبس ابد تقلیل پیدا کرد.

لازم به ذکر است، شهرام پورمنصوری، فرهنگ پورمنصوری و رسول حردانی هر سه هنگام بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشتند.

مادر این خانواده نیز یک‌سال‌ونیم حبس شامل ۴۵ روز انفرادی را تحمل کرد و از آن زمان دچار بیماری قند و دیسک کمر شد.

این زندانیان طی دوران حبس بارها در اعتراض به وضعیتشان دست به اعتصاب غذا زدند و به دفعات از رسیدگی پزشکی محروم بودند.