ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 04.04.2021, 11:52

اخطار رمضان شریف، عقب نشینی جوانی، پیروزی سعید محمد


امتداد: یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه روز گذشته، دلیل جدا شدن سعید محمد از قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) را نه استعفا بلکه تخلفی دانسته بود که منجر به برکناری اش شده است، این اظهارات منجر به واکنش های بسیاری شد که مهمترین آن واکنش سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه بود، به نحوی که سردار جوانی را ناچار به ارائه توضیحات بیشتری کرد.

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه در واکنشی با بوی حمایت از سعید محمد به اظهارات یدالله جوانی، گفت هر کس می‌گوید تخلف بوده باید متقن و دقیق بگوید چه تخلفی بوده است. برداشت یک معاون سپاه این بوده که تخلف صورت گرفته، اما نظر رسمی سپاه ممکن است این نباشد. البته او پیش بینی کرد که سردار یدالله جوانی به زودی سخنان خود را تکذیب خواهد کرد، اتفاقی که به سرعت نیز رخ داد.

کمتر از یک ساعت پس از این واکنش، سردار جوانی یک گام به عقب برداشته و در توضیح اظهارات رو گذشته خود نوشت: «نظر به برداشتهای نادرست و بعضا سواستفاده رسانه‌های داخلی و خارجی از پاسخ اینجانب به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص فعالیتهای انتخاباتی سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم که در مسئولیتهای گذشته زحمات ارزشمندی کشیده‌اند، به آگاهی می‌رسانم همچنان که از متن مصاحبه بر می‌آید، تخلف مورد اشاره صرفا بروز رفتارهای انتخاباتی بوده که مغایر با مقررات جاری سپاه می‌باشد.»

با توجه به اینکه سردار رمضان شریف اظهارات اخیر سردار جوانی را برداشت شخصی او از فعالیت های انتخاباتی سعید محمد عنوان می کند و به صراحت از او میخواد اظهارات خود را تکذیب کند، شاید بتوان گفت که حداقل بخشی از بدنه اصلی سپاه حامی سردار سعید محمد هستند و  این حمایت و اختلافات به وجود آمده در سطوح مختلف سپاه باعث شود که مخالفین محمد در این ارگان نظامی دست کم برای مدتی، در برابر حامیان این سردار جوان سکوت اختیار کنند.

از سوی دیگر، اظهارات اخیر  جوانی منجر به این شد که برخی رسانه های نزدیک به باقر قالیباف و دبیر جامعه روحانیت مبارز، آن را تیر خلاص به فعالیت های انتخاباتی سعید محمد قلمداد کنند و فضا را برای حضور باقر قالیباف آماده تر ببینید و از سوی دیگر منجر به این شد که بعضی از تحلیل گران ابراهیم رئیسی را پیروز انتخابات پیش رو معرفی کنند، اما شاید اظهارات سخنگوی سپاه تمام این امیدها را حداقل برای مدتی نقش بر آب کند.

آنچه مسلم است ریشه اختلافات ایجاد شده در سپاه تنها به کاندیداتوری سعید محمد و استفاده اش از منابع خاص برای تبلیغات انتخاباتی خلاصه نمی شود بلکه چنانکه در برخی تحلیل ها نیز آمده است، موضوع به دعوای میان او و سردار عیسی شریفی« معاون سابق قالیباف» و ارتباطش با برخی فرماندهان سابق سپاه باز می گردد.

کاندیداهای نظامی در این دور از انتخابات حضور پررنگ تری دارند. این مساله در حالی رخ می دهد که به گفته اغلب تحلیلگران ورود نظامیان به رقابت های انتخاباتی و سیاسی عوارض جبران ناپذیری برای کشور دارد. شاید یکی از مشکلات آن که این روزها نیز نمود بیشتری داشته، بروز تفرقه و دشمنی در میان نیروهای نظامی باشد.

شاید به همین دلیل است که اصلاح طلبان در سال های اخیر همواره نسبت به ورود آشکار نظامیان به عرصه سیاست و انتخابات هشدار داده اند. هشدارهایی که چندان جدی گرفته نشدند و موجبات به وجود آمدن شرایط کنونی را فراهم کردند.