ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 03.04.2021, 23:32

جدال دو طیف سپاه بر سرحمایت از کاندیدای خود


امتداد: جدال یدالله جوانی و حامیان سعید محمد در سپاه را می‌توان شکاف در بدنه‌ای از سپاه ارزیابی کرد که در سال ۸۸ همه آنها یکپارچه و تمام قد از احمدی نژاد دفاع می‌کردند.

اولین بار ادعای عزل سعید محمد از قرارگاه خاتم را به صورت غیررسمی تیم قالیباف منتشر کرد. پس از آن حمیدرضا ترقی همین ادعا را مطرح کرد و سپس آن را پس گرفت. حالا اما سردار جوانی از دفتر سیاسی سپاه با همکاری تیم قالیباف در خبرگزاری فارس حمله به سعید محمد را آغاز کرده و ادعا کرد که او به خاطر تخلفات (بخوانید هزینه کردن از بیت المال برای انتخابات) برکنار شده است.

نام سعید محمد از اواسط سال ۹۹ در بعضی محافل به عنوان یکی از گزینه‌های مخفی جریانی خاص برای انتخابات مطرح شد. هرچقدر جلوتر رفتیم، شاهد حضور پنهان او را در رسانه‌ها بودیم. خصوصا در فضای مجازی. تحرکاتی که به نام او در این فضا انجام شد، ردپای خاصی برجای نمی‌گذاشت که مشخص شود کدام رسانه‌ها حامی او هستند، اما داده کاوی‌ها نشان می‌داد به میزان زیادی تولید محتوا در حمایت از او صورت گرفته است. همانطور که قبلا هم در امتداد به آن اشاره شد بخشی از قرارگاه‌های سایبری زیر نظر یکی از فرماندهان سابق سپاه از سعید محمد حمایت می‌کنند.

همین قرارگاه‌ها نیز برای او تولید محتوا کردند. البته از آنجا که این تیم با تغییر فرمانده سپاه دیگر دست بالا را در سپاه ندارند، برای حمایت تمام قد سپاه از گزینه خود دچار مشکل شده است. این موضوع به طور واضح دو دستگی را در سپاه نشان می‌دهد که بخشی از آنها حامی قالیباف هستند و بخش دیگر از سعید محمد حمایت میکنند.

اولین روز پس از تعطیلات میانه فروردین سال ۱۴۰۰ در ایران با مصاحبه سردار یدالله جوانی در خبرگزاری فارس آغاز شد که گفت سعید محمد به دلیل تخلف در روند ورود به انتخابات از قرارگاه خاتم‌الانبیا منفک شده است. سعید محمد در واکنش به اظهارات یدالله جوانی بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: «آقای جوانی مسئولیت سخنگویی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ندارند و تحلیل شخصی خود را به عنوان یک شخصیت حقیقی عنوان کرده است.»

این خبر از سوی جریان قالیباف در فضای رسانه‌ای به گونه ای بازتاب داده شد که گویا سعید محمد تخلفات دیگری هم داشته است. سایتهای رسمی و اقماری تیم قالیباف مصاحبه‌های زنجیره‌ای را علیه سعید محمد ترتیب دادند. از جمله سایت وابسته به مصطفی پورمحمدی دبیراجرایی جامعه روحانیت که در دو مصاحبه کار سعید محمد را تمام شده اعلام کرد. تا آنجا که صدای رجانیوز (وابسته به پایداری) هم در آمد.

رجانیوز در این باره نوشت که « اعلام خبر زودهنگام جدایی محمد از قرارگاه خاتم و القای عزل او و همچنین خبرسازی جهت‌دار درباره تخلف از سوی وی، برنامه یک جریان خاص برای خارج کردن کاندیداهای رقیب از دور، پیش از آغاز فضای انتخاباتی است.»‌

عجیب تر اینکه رجانیوز نیز تازه متوجه شده که ورود نظامیان به انتخابات برخلاف اصول مردمسالاری است. آنها می‌نویسند:‌ «رفتارهای امنیتی با کاندیداها پیش از فرآیند انتخابات در  کنار خرج کردن از اعتبار مقامات سپاه پاسداران علاوه بر مغایرت با خط مشی نظام در ورود نیروهای مسلح به انتخابات، بر خلاف اصول صریح مردم‌سالاری نیز هست.»

با این همه سعید محمد به خوبی می‌داند که یدالله جوانی نه به عنوان یک شخص حقیقی، بلکه به عنوان نماینده جریان مخالف او در سپاه این مصاحبه را انجام داد تا به بدنه درونی سپاه هم این پیام را منتقل کند که فکر نکنند سپاه به صورت کاملا یکدست پشت سر سعید محمد قرار دارد. سعید محمد همچنین به طیف مخالف خود در سپاه کنایه زده است که«فعالیت‌هایشان» از این دست، موجب «ضربه زدن به مشارکت حداکثری» شده است.

در طرف مقابل هم اگرچه یدالله جوانی خواسته است تا خود و سپاه را مدافع خط سوم (یعنی خط بی‌طرفی و عدم حمایت از قالیباف یا سعید محمد) نشان دهد، اما موفق نشده است. او در این مصاحبه هم می گوید که سپاه از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد. اما نفس حضور او در خبرگزاری فارس نشان می‌دهد که او نمی تواند خود را مدافع آن بخش از سپاه نشان دهد. چرا که خبرگزاری فارس به صورت دربست تحت اختیار تیم قالیباف قرار دارد.

در مجموع به نظر می‌رسد جدال میان دو طیف حامی قالیباف و حامیان سعید محمد در سپاه در هفته‌های آینده بالا خواهد گرفت. آنها مشغول رقابت درون گروهی در داخل سپاه هستند، تا ابتدا کاندیدای خود را از داخل این مجموعه پیروز خارج کنند. بعد از آن البته نوبت به رقابت این کاندیدا با سعید جلیلی و دیگران خواهد رسید. طیف‌های درونی که پیش از این در انتخابات سال ۸۸ و ۹۶ یکدست از یک کاندیدا حمایت میکردند، اما حالا در مقابل هم قرار گرفته‌اند.