ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 03.04.2021, 23:15

استراتژی مستعمراتی جدید چین / بیژن اشتری


اول از همه بگویم که من خواهان روابط اقتصادی ایران با همهٔ کشورهای جهان هستم. از چین و روسیه تا ایالات متحده و اروپا. البته به شرطی که حکومتی دانا و سالم و مردمی داشته باشیم. ضمناً با هر گونه بیگانه‌ستیزی و ملی‌گرایی افراطی هم مخالفم؛ اما واقعاً نگران روابط اقتصادی کشورمان با چین هستم.

آنچه نگران‌کننده است سابقهٔ اخیر چینی‌ها در کشورهای فقیر و درحال توسعه است. آقایانی که این قرارداد بیست و پنج ساله را با چین امضا کرده‌اند خوب است یک نگاهی به عملکرد چین به ویژه در کشورهای آفریقایی بیندازند. من در اینجا، فعلاً نمونهٔ زامبیا را برایتان شرح می‌دهم تا ببینید چگونه چین عملا این کشور آفریقایی را مستعمره خودش کرده است.

ماجرا از پرداخت یک وام هشت میلیارد دلاری از سوی چین به دولت زامبیا شروع شد. طبق یک قرارداد محرمانه، این پول باید صرف پروژه‌های زیرساختی در زامبیا می‌شده اما دولت فاسد زامبیا عملاً این پول را حیف و میل کرده و نهایتاً نتوانسته بازپرداخت قسط‌های وامش را به چینی‌ها بپردازد. چین هم در مقابل فرودگاه بین‌المللی لوزاکا، رادیو تلویزیون دولتی زامبیا (زد ان بی سی)، شرکت برق دولتی زامبیا (زسکو ) و سیستم حمل و نقل جاده‌ای زامبیا و معادن بزرگ کشور را مصادره کرده است.

بنا به گفتهٔ دکتر مومبی، اقتصاددان زامبیایی «چین کنترل کامل همهٔ زیرساخت‌های صنعتی و اقتصادی کشور را به دست گرفته... مردم محلی که از دست کارکنان چینی در زامبیا عصبانی‌اند روزبه‌روز درگیری بیشتری با آنها پیدا می‌کنند... یکی از بزرگترین مسائل ما این است که قرارداد چین و زامبیا محرمانه نگه داشته شده است. ما نمی‌دانیم رئیس‌جمهور کشورمان و رهبر چین سر چه چیزهایی توافق کرده‌اند، چون این قرارداد پشت درهای بسته امضا شده است... آنچه در زامبیا می‌گذرد حکایت از استراتژی نوین مستعمراتی چین در آفریقا دارد... چینی‌ها با کیفی پر پول به آفریقا می‌آیند و به راحتی وام می‌دهند و وام می‌دهند تا اینکه شما نتوانید وام‌هایشان را بازپرداخت کنید، آن وقت شروع می‌کنند به تصرف مایملک راهبردی کشور... آنها دولت‌های فاسد را برای امضای چنین قراردادهایی ترجیح می‌دهند.»

دوستان، متن کامل این مصاحبه را می‌توانید در اینترنت به زبان انگلیسی بخوانید. عنوان مقاله و منبع آن را در تصویر پایین همین مطلب ملاحظه می‌کنید. من واقعاً هر چقدر بیشتر دربارهٔ سیاست اقتصادی خشن چین در آفریقا مطالعه می‌کنم بیشتر نگران وضعیت خودمان می‌شوم. باید هشیار بود. کمونیسم بربرصفتانهٔ چینی حالا مجهز به یک قدرت مهیب اقتصادی شده و نزدیک شدن به یک همچین هیولایی واقعاً خطرناک است و می تواند خطرات جدی ای برای کشورمان داشته باشد.


بیژن اشتری،
نویسنده و مترجم