ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 03.04.2021, 21:52

ده‌ها چهره دانشگاهی خواستار آزادی تورج امینی شدند


بیش از ۴۰ چهره دانشگاهی از اطراف جهان و همچنین انجمن ایران پژوهی از دولت ایران خواسته اند تورج امینی پژوهشگر تاریخ معاصر ایران را آزاد کند.

تورج امینی که از اقلیت بهائیان ایران است آثاری در تاریخ معاصر از جمله دوران قاجار، نهضت مشروطه و دوران پهلوی دارد.

آقای امینی که ساکن کرج است شش ماه حبس خود به اتهام “تبلیغ علیه نظام” را روز دهم بهمن ماه شروع کرد.

ماموران امنیتی تابستان سال ۹۸ - ژوئیه ۲۰۱۹ - خانه آقای امینی را جستجو و کتاب ها، یادداشت ها و کامپیوتر او را ضبط کردند. او یک سال بعد توسط دادگاه انقلاب کرج به یک سال زندان و دو سال تبعید محکوم شد هرچند این حکم بعدا در دادگاه تجدید نظر استان البرز به شش ماه حبس کاهش یافت.

به گزارش بی‌بی‌سی، اکنون ۴۳ چهره دانشگاهی از جمله تورج اتابکی، هما کاتوزیان، پیام اخوان، عباس امانت، خوان کول، الن آیزنبرگ و عباس میلانی طی نامه‌ای خواستار آزادی فوری آقای امینی شده اند.

در نامه این گروه آمده است: “دولت ایران آقای امینی را به دلیل بهائی بودن از دسترسی به آموزش عالی محروم کرد. اما این مانع خدمات پژوهشی قابل توجه او که به غنی سازی رشته تاریخ ایران کمک کرد نشده است.”

نویسندگان به کتاب های متعدد او از جمله “اسنادی از زرتشتیان معاصر ایران” و مجموعه ای پنج جلدی از اسناد دولتی درباره بهائیان ایران تحت عنوان “اسناد بهائیان ایران” و “تعامل اقلیت های مذهبی و انقلاب مشروطیت ایران” اشاره می کنند.

آنها می گویند که آقای امینی برای همین آثار به “تبلیغ علیه نظام” متهم شده که “اتهامی کاملا بی اساس است”: “در واقع پژوهش های آکادمیک او دانش و درک جمعی ما از تاریخ و مردم ایران را غنی تر کرده است.”

آنها حبس آقای امینی را نقض فاحش حقوق بنیادی او که ایران براساس قوانین بین المللی به آنها متعهد است می دانند و خواستار آزادی فوری او می شوند.

“انجمن ایران پژوهی” هم در نامه ای به مقام های ایرانی از جمله رهبر جمهوری اسلامی نسبت به زندانی شدن تورج امینی ابراز نگرانی می کند.

این انجمن که در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد و بیش از ۵۰۰ عضو دارد ضمن استقبال از کاهش حکم مجازات آقای امینی، دادگاه را به رد اتهامات و آزادی فوری او تشویق کرد.

این انجمن می نویسد: “این ادعا که آقای امینی علیه دولت تبلیغات کرده بی اساس است چون تحقیقات آقای امینی که دوره قاچار را بررسی می کند به هیچ وجه به مسائل سیاسی یا اجتماعی امروز نمی پردازد.”

هر دو گروه نسبت به سلامتی آقای امینی در زندان در زمانی که همه گیری کرونا شعله می کشد ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری حقوق بشری هرانا آقای امنیتی قبلا در اسفند ماه سال ۱۳۸۶ هم برای مدت از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.