ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.02.2021, 19:24

بیانیه‌ی جمعی از نواندیشان دینی ایرانی در محکومیّت مصادره‌ی اموال و املاک بهاییان


اخبار موثّق و نگران‌کننده‌‌ای از ایران می‌رسد مبنی بر آن‌ که حکم قطعی مصادره‌ی املاک و زمین‌های زراعی ۲۷ خانواده از هم‌وطنان بهایی ایرانی، در روستای «ایوِل» در نزدیکی شهر ساری، صرفاً به جهت بهایی بودن صاحبان آن‌ها، از سوی دادگستری استان مازندران صادر شده است؛ این در حالی است که حدود یازده سال پیش نیز خانه‌های ۵۰ خانوار از روستاییان بهاییِ همین روستا سراسر تخریب شده بود.

شوربختانه نه تنها شکایت بهاییان از تخریب خانه‌های‌شان در این روستا در دهه‌ی گذشته به جایی نرسید، که حالا املاک و زمین‌های زراعی‌شان نیز رسماً مصادره شده است. بهاییان ایوِل از قدیمی‌ترین جوامع بهایی ایران هستند و تلاش برای متلاشی کردن جامعه‌ی بهایی این روستا، آخرین حلقه‌ از تلاش‌های حاکمیّت ایران برای حذف نظام‌مند تنوّع دینی و مذهبی در کشور است.

مصادره‌ی اموال و املاک بهاییان به سبب باورهای آن‌ها نمونه‌ی آشکاری از تبعیض مذهبی و آپارتاید دینی است و نه تنها عملی آشکارا غیر اخلاقی، سراسر مخالف موازین حقوق بشر، خلاف امنیّت ملّی و متضاد با قانون اساسی جمهوری اسلامی است که هم‌چنین با آموزه‌های انسان‌ساز آیین اسلام نیز ناسازگار است. پیامبر گرامی اسلام حتی پیش از پیامبری‌ عضوی از «پیمان نیکان» (حِلف الفضول) بود؛ پیمانی خودجوش و فراقبیله‌ای که به دنبال استیفای حقوق افراد بدون در نظر گرفتن پیوندهای قبیله‌ای بود.

حقوق بشر، پیمان نیکانِ جهان جدید است؛ که برای آدمیان صرف نظر از رنگ، نژاد و باورهای دینی و مذهبی‌ حقوق برابر قائل است. نقض حق مالکیّت بهاییان ایران بر اموال و املاک خود با سوء تفسیر و تأویل به عنفِ اصل ۴۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی صورت گرفته است؛ این در حالی است که اموال و املاک شخصی بهاییان مصداق هیچ یک از موارد برشمرده شده در این اصل، مانند مال حاصل از ربا، غصب، رشوه، اختلاس و غیره نیست. تلاش برای قانونی جلوه دادن مصادره اموال و املاک بهاییان در نزد آگاهان به حقوق هیچ رنگی ندارد. خبرهای غیر رسمی رسیده از ایران هم‌چنین حاکی از آن است که مصادره‌ی املاک و زمین‌های زراعی بهاییان ایوِل گویا متأسفانه آغاز موج جدیدی از خیز حاکمیّت برای مصادره‌ی اموال و املاک بهاییان ایران در شهرها و روستاهای کشور است.

ما جمعی از نواندیشان دینی ایرانی مصادره‌ی اموال و املاک برادران و خواهران رنج‌کشیده و زحمت‌کش بهایی‌ در ایران را به شدّت محکوم می‌کنیم. ما از حاکمیّت ایران به ویژه قوه‌ی قضائیه‌ی جمهوری اسلامی مصرّانه می‌خواهیم به مصادره‌ی ظالمانه‌ی اموال و املاک بهاییان در سراسر کشور پایان دهند و به شکایت‌های بهاییان و دیگر اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران نسبت به آزار و اذیّت، غصب و هتکی که نسبت به آن‌ها روا داشته می‌شود، بی طرفانه رسیدگی کنند.

«الَّذِینَ آمَنُواْ وَلَمْ یلْبِسُواْ إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَئِک لَهُمُ الأَمْنُ وَ هُم مُّهْتَدُونَ»: آنان که ایمان آورده و ایمان خویش را به ستم نیالودند ایمنی آن‌ها راست و هم‌آن‌ها حقیقتاً هدایت‌یافتگان ‌اند (انعام: ۸۲).

حسن یوسفی اشکوری،
محمدجواد اکبرین،
محمد برقعی،
احمد علوی،
سروش دباغ،
حسین کمالی،
علی طهماسبی،
یاسر میردامادی،
داریوش محمدپور،
رضا علیجانی