ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.02.2021, 11:53

سال گذشته بیش از۳ هزار غیر نظامی در افغانستان کشته شدند


خبرگزاری آناتولی: دیبورا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان «یوناما» امروز سه‌شنبه طی گزارشی اعلام کرد:‌ سال ۲۰۲۰ می‌توانست سال صلح در افغانستان باشد. اما بر خلاف انتظار، به دلیل درگیری‌ها و خشونت‌ها ۳ هزار و ۳۵ غیر نظامی در افغانستان کشته و ۵ هزار و ۷۸۲ تن دیگر زخمی شده‌اند.

وی افزود: بهترین راه برای محافظت از غیرنظامیان برقراری آتش‌بس انسانی است. طرف درگیری که از برقراری آتش‌بس خودداری می‌کند باید عواقب ویرانگر چنین وضعیتی را بر زندگی غیرنظامیان افغانستان تشخیص دهند. یوناما برای هفتمین سال متوالی، بیش از ۳۰۰۰ غیرنظامی را در یک سال کشته است، در حالی که افغانستان جایگاه خود را در میان کشنده‌ترین مکان‌ برای غیرنظامیان در جهان حفظ کرده است».

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در کابل در این گزارش همچنین تاکید کرده است: «ادامه درگیری‌ها همچنان تأثیرات تکان دهنده و نامتناسب بر زنان و کودکان افغان گذاشته است. آنها ۴۳ درصد از کل تلفات غیرنظامیان را تشکیل می‌دهند. تعداد تلفات کودکان ۲.۶۱۹ (۳۰ درصد) و زنان ۱.۱۴۶ (۱۳ درصد) است. از زمان شروع مستندات سیستماتیک یوناما در سال ۲۰۰۹، زنان بیشتری در درگیری‌ها در سال ۲۰۲۰ کشته شده‌اند. در مجموع ۱۱۵۰ زن و کودک (۳۹۰ زن و ۷۶۰ کودک) کشته شدند».

براساس این گزارش، زنان و کودکان با ۴۳ درصد تلفات، بیشترین تعداد جان باختگان غیرنظامیان در افغانستان را به خود اختصاص داده‌اند. در این سال ۲ هزار و ۶۱۹ کودک و ۱ هزار و ۱۴۶ زن در افغانستان کشته و مجروح شدند. طالبان مسئول ۴۶ درصد، داعش ۸ درصد و نیروهای دولتی نیز مسئول ۲۲ درصد از تلفات غیرنظامیان بوده‌اند.

به گفته لاینز، «مذاکرات صلح افغانستان که میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در قطر از ۱۲ سپتامبر آغاز شد، نتوانست از میزان آسیب‌های غیرنظامی، شاخص اصلی میزان خشونت بکاهد. برعکس، افزایش خشونت‌ها با عواقب نگران کننده ادامه دارد. برای اولین بار از زمان شروع مستند سازی سیستماتیک در سال ۲۰۰۹، یوناما افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان را در سه ماهه چهارم در مقایسه با سه ماهه سوم ثبت کرد. علاوه بر این، این دوره ۴۵ درصد افزایش در تلفات غیرنظامیان به ویژه از طریق استفاده از بمب‌های دست ساز و قتل‌های هدفمند نسبت به سه ماه مشابه در سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد» .

دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت به طور مداوم خواستار آتش‌بس جهانی بشردوستانه به عنوان بهترین راه برای حمایت از غیرنظامیان شده‌ و تاکید کرده‌اند که طرفین باید از تلفات غیرنظامی جلوگیری کنند، این گزارش همچنین به طرفین یادآوری می‌کند که حملاتی که عمداً غیرنظامیان را هدف قرار داده است، نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه بوده که ممکن است جنایات جنگی تلقی شود».