ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.02.2021, 15:53

عاملان حمله موشکی به فرودگاه اربیل پیش از حمله وارد شهر شده بودند


«ریبر احمد»، وزیر داخله اقلیم کردستان عراق امروز اعلام کرد که عوامل حمله به فرودگاه بین المللی اربیل و مقر ائتلاف بین المللی شناسایی شدند.

وی اشاره کرد که عاملان حمله راکتی اربیل  وارد اقلیم کردستان شدند تا حملات راکتی را انجام دهند.

وزیر داخله اقلیم کردستان گفت که مقامات اقلیم از بغداد انتظار دارند که عوامل این حمله را دستگیر کنند.

وی توضیح داد که این افراد از برخورد خوب نیروهای امنیتی در ایست بازرسی ها سوء استفاده کرده و پس از ورود به اقلیم اقدام به حمله راکتی کردند.

به گزارش خبرنگار الحرة در اربیل، وزیر داخله اقلیم کردستان افزود: این عملیات نشان می دهد داعش تنها تشکیلات تروریستی در کشور نیست بلکه گروه های دیگری نیز وجود دارند و این مساله نیاز به اقدام مشترک گسترده تری بین اربیل و بغداد، ائتلاف بین المللی و همه طرف هایی که در کشور با تروریسم مبارزه می کنند، دارد.

احمد از تشکیل چند کمیته تحقیقاتی در خصوص حمله راکتی به اربیل خبر داد و کمیته مشترک بین «مسرور بارزانی»، نخست وزیر اقلیم کردستان و «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق را بخشی از این کمیته ها اعلام کرد.

وزیر داخله اقلیم کردستان تاکید کرد که دولت عراق باید این عوامل را که اکنون خارج از مرزها و مناطق تحت کنترل اقلیم کردستان هستند دستگیر کرده و تحویل مقامات قضایی دهند تا به سزای عادلانه اعمالشان برسند.

فرودگاه بین‌المللی اربیل اداره اقلیم کرد شمال عراق که سربازان آمریکایی نیز در آنجا حضور دارند، در ۱۵ فوریه جاری با ۱۴ راکت مورد حمله قرار گرفت.

در پی این حمله یک پیمانکار غیرنظامی جان باخته و ۳ غیرنظامی، ۵ پیمانکار دیگر و ۱ سرباز آمریکایی در مجموع نه نفر زخمی شدند.

گروهی موسوم به «سرایا اولیاء الدم» مسئولیت حمله به فرودگاه بین‌المللی اربیل را برعهده گرفت.

در پی این حمله، ادعاهایی مبنی بر نقش ایران در رسانه‌های محلی و بین‌المللی مطرح شد.

پایگاه‌های نظامی آمریکا در اربیل عراق در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ نیز از مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان حشدالشعبی با ۶ راکت هدف قرار گرفتند.


میدل‌ایست نیوز، آناتولی