ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.02.2021, 9:26

حادثه کلرادو؛ پرواز بوئینگ ۷۷۷ در آمریکا و ژاپن متوقف شد


یورونیوز: اداره هوانوردی فدرال آمریکا یک روز پس حادثه‌ متلاشی شدن بخش‌هایی از موتور یک فروند بوئینگ ۷۷۷ شرکت یونایتد ایرلاینز بر فراز آسمان کلرادو خواستار انجام بازرسی‌های فنی بر روی موتور این نوع هواپیما شد.

از سوی دیگر شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز آمریکا نیز روز یکشنبه اعلام کرد که ناوگان هواپیماهای مسافربری ۷۷۷ خود را زمین گیر کرده است.

در بیانیه این شرکت آمده است: «کلیه پروازهایی که قرار بود با بوئینگ ۷۷۷ صورت گیرد به حال تعلیق در می‌آید تا بررسی‌ها لازم برای انطباق با استانداردهای لازم و گفتگو با نهاد‌های نظارتی به سرانجام برسد.»

پس از وقوع حادثه در کلرادو، ژاپن ورود کلیه هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ را به حریم هوایی خود ممنوع اعلام کرد.

اداره هوانوردی ایالات متحده نیز اعلام کرده که بر اساس تحقیقات اولیه موتور هواپیمای حادثه دیده بوئینگ ۷۷۷ در کلرادو به دلیل شکستن پره‌های فن آسیب دیده و متلاشی شده است.

این حادثه روز شنبه بیستم فوریه در جریان پرواز شماره ۳۲۸ یونایتد ایرلاینز صورت گرفت که با ۲۴۱ مسافر و خدمه از فرودگاه شهر دنور عازم هونولوو در هاوایی بود.

در این حادثه که هیچ تلفات جانی به همراه نداشت یکی از موتورهای بوئینگ ۷۷۷ شرکت یونایتد ایرلاینز هنگام پرواز متلاشی شد و تکه‌های آن روی منازل مسکونی در کلرادو افتاد.

هواپیمای حادثه دیده دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه دنور به دلیل نقص فنی در موتور سمت راست خود مجبور به بازگشت و فرود اضطراری شد.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا پس از وقوع این حادثه روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای خواستار انجام بازرسی‌های بیشتر هواپیماهای تجاری با مشخصات فنی بوئینگ ۷۷۷ شد.

استیو دیسکون، یک مسئول اداره هوانوردی ایالات متحده با انتشار توییتی اعلام کرد: «پس از مشورت با تیم کارشناسان امنیت هوایی در باره خرابی موتور بوئینگ ۷۷۷ که شنبه در دنور دچار حادثه شد از آنها خواستم دستور العملی اضطراری برای لزوم انجام فوری بازرسی‌های بیشتر و دقیق‌تر هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ مجهز به برخی موتورهای از نوع Pratt & Whitney PW4000 صادر کنند.»

وی افزود که صدور این دستورالعمل احتمالا به منزله زمین گیر شدن برخی هواپیماها خواهد بود.

به گفته این مسئول اداره هوانوردی فدرال آمریکا قرار است نشست‌هایی ویژه و تخصصی نیز با حضور شرکت سازنده موتورهای «پرات اند ویتنی۴۰۰۰» و نیز شرکت بوئینگ در همین خصوص انجام شود.

یونایتد ایرلاینز هم اکنون همانند اغلب شرکت‌های هواپیمایی در جهان شرایط بحرانی ناشی از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ را پشت سر می‌گذراند و به همین دلیل تاکنون ۲۸ فروند از بوئینگ‌های ۷۷۷ خود را زمین گیر کرده است.

از سوی دیگر شرکت بوئینگ نیز طی سال‌های اخیر به دلیل نقض فنی در یکی دیگر از مدل‌های تولیدی خود موسوم به مکس ۷۳۷ با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده بود.

پرواز هواپیماهای مکس ۷۳۷ سال ۲۰۱۹ پس از دو حادثه هوایی که در اندونزی و اتیوپی جان ۳۴۶ نفر را گرفت ممنوع اعلام شده بود.