ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.02.2021, 9:22

نماینده مجلس: توافق دیروز دولت با آژانس مشکوک است


مالک شریعتی نیاسر، نماینده اصول‌گرای تهران، توییت کرده که به‌علت «مشکوک‌بودن» توافق دیروز دولت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجلس، رسیدگی به بودجه ۱۴۰۰ مملکت را کنار گذاشته تا نماینده‌های دولت بیایند و توضیح بدهند.

او مدعی‌شده به احتمال قوی با این توافق، «قانون اقدام راهبردی» یا همان مصوبه هسته‌ای مجلس زیرپا گذاشته شده و اگر مجلس از «گزارش اقدامات فنی وسیاسی دولت» قانع نشد، مقام‌های متخلف باید مجازات شوند.

دیشب رافائل ‌گروسی، مدیرکل آژانس، گفت اگرچه با تصمیم مجلس ایران، اجرای پروتکل الحاقی کنار گذاشته‌شده اما با مقام‌های کشورمان توافق کرده تا سه‌ماه دیگر تا به اندازه‌‌ای که لازم  است، حتی‌ به‌‌شیوه‌ سرزده، آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت و راستی‌آزمایی داشته باشد-

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه باید بدون قطع‌شدن و هر روز برگزار شود و تا وقتی به‌پایان نرسیده نباید از دستور خارج شود، مگر این‌که «مطلب فوری و فوتی اعم از طرح‌ها و لوایح دوفوریتی و غیره پیش آید که به تشخیص مجلس تاخیر آن موجب ضرر جبران‌ناپذیری باشد، در این صورت برای طرح و تصویب آن زمان مشخصی تعیین‌ می‌شود».

مجلس رسما دستور کارش را تغییر داد

جلسه علنی روز دوشنبه چهارم اسفند مجلس دقایقی پیش آغاز شد و قالیباف رییس مجلس گفت که در جلسه غیرعلنی داشتیم بیانیه دیشب ایران و آژانس را بررسی می‌کردیم.

او سپس از منشی هیات رییسان خواست تا دستور کار امروز را بخواند که مطابق پیش‌بینی‌ها بررسی بودجه به ردیف دوم دستور کار رفت و ابتدا قرار است‌، ییانیه مشترک ایران و آژانس در جلسه علنی بررسی شود. 

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه باید بلاانقطاع باشد، مگر اینکه «مطلب فوری و فوتی پیش آید که به تشخیص مجلس تاخیر آن موجب ضرر جبران‌ناپذیری باشد، در این صورت برای طرح و تصویب آن زمان مشخصی تعیین‌ می‌شود».

با این اوصاف بیانیه دیشب ایران و آژانس از نگاه مجلس موضوعی است که ضرر جبران‌ناپذیری دارد؛ چون نه طرح است و نه لایحه.

دوباره جنگ لفظی میان مجلس و دولت

ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته: تا قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اجرا و بیانیه مشترکی که روز گذشته منعقد شد، پاره نشود، هیچ مقام دولتی حق ورود به مجلس را ندارد.

امروز مجلس باید بایستد و بگوید قرار نیست شأن مجلس را به توپ ببندند و با یک حلب شیر سر آن را شیره بمالند پس تا قانون اجرایی نشود.»

این نماینده ارشد مجلس افزوده: «موافقت‌نامه مشترک دولت با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پذیرش شرط و شروط  و برخلاف حرف‌های هفته‌ پیش رهبرانقلاب است.»

ذوالنور خبر داده الان نامه‌ای در صحن علنی مجلس امضا می‌شود که رئیس‌جمهور و همه کسانی که از اجرای مصوبه هسته‌ای مجلس سرپیچی کرده‌اند، به قوه قضا معرفی شوند و قوه قضا هم باید خارج از نوبت، رسیدگی کند.»