ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 21.02.2021, 20:22

سالیوان: تماس‌ها با ایران برای آزادی شهروندان دوتابعیتی آمریکا آغاز شده است


رادیو فردا: مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد تماس‌ها با ایران برای آزادی شهروندان دو تابعیتی آمریکایی آغاز شده است.

جیک سالیوان روز یکشنبه سوم اسفند در گفت‌وگو با «سی‌بی‌اس نیوز» بازداشت شهروندان آمریکایی در ایران را «غیرعادلانه و غیرقانونی» نامید و گفت ایالات متحده متعهد به آزادی آن‌هاست.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید جزئیات بیشتری درباره این تماس‌ها نداده است.

در همین حال، خبرگزاری صداوسیما به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارات سالیوان را تکذیب کرد و گفت: پیام‎هایی از طریق سفارت سوئیس در خصوص تبادل زندانیان دریافت کردیم. اما هیچ گفت‌وگوی مستقیمی در کار نبوده و این موضوع درست نیست».

سعید خطیب‌زاده در عین حال گفته که «آزادی زندانیان ایرانی در زندان‎های آمریکا اولویت ماست».

سفارت سوئیس در تهران حافظ منافع آمریکا در ایران است.‎

طی سال‌های گذشته شمار زیادی از شهروندان آمریکایی و آمریکایی-‌ایرانی در ایران بازداشت شده و در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ دو تن از آن‌ها با زندانیان ایرانی در آمریکا مبادله شدند.

سیامک نمازی، و پدرش، باقر نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و کارن وفاداری از شهروندان دوتابعیتی ایرانی-‌آمریکایی هستند که در ایران به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.

در دو سال اخیر، ژیائو وانگ، پژوهشگر آمریکایی دانشگاه پرینستون، و مایکل وایت پرسنل سابق نیروهای مسلح آمریکا در ازای آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا، آزاد شده و به کشورشان بازگشتند.

جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست نیز از جمله کسانی بود که در سال ۲۰۱۶ همراه با سه ایرانی-‌آمریکایی دیگر با هفت ایرانی زندانی در خاک آمریکا مبادله شد.

تنها شهروندان آمریکا نیستند که در ایران بازداشت شده‌اند. شهروندانی از بریتانیا، آلمان، فرانسه و اتریش نیز با اتهامات امنیتی هم اکنون در بازداشت ایران هستند.

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر تعداد زیادی از اتباع خارجی و ایرانی‌های دوتابعیتی را به اتهام‌های گوناگون از جمله جاسوسی، همکاری با نهادهای امنیتی خارجی و یا اقدام علیه نظام بازداشت کرده است.

برخی از این افراد با زندانیان ایرانی در کشورهای مبادله شده‌اند و برخی دیگر به عنوان ابزار فشار سیاسی با اهداف مشخص بازداشت شده‌اند.

اخیرا کایلی مور- گیلبرت، پژوهشگر استرالیایی- بریتانیایی در ازای آزادی سه ایرانی که به جرم مشارکت در توطئه بمب‌گذاری علیه اهداف اسرائیلی در سال ۲۰۱۲ در تایلند محکوم و زندانی شده بودند، مبادله شد.

مارشال رولان پژوهشگر فرانسوی نیز در مارس ۲۰۲۰ در جریان مبادله با تعدادی از شهروندان ایرانی که به دلیل نقض تحریم‌ها در خارج محاکمه و زندانی شده بودند، آزاد شدند.

در این میان روزنامه فرانسوی فیگارو اول اسفند گزارش داد که به فاصله اندکی از محکوم شدن اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در اتریش به ۲۰ سال زندان، به اتهام توطئه برای بمب‌گذاری در اجتماع شورای ملی مقاومت در تیرماه سال ۹۷، جمهوری اسلامی دو هفته پیش یک شهروند آلمانی و یک فرد ایرانی-‌فرانسوی را بازداشت کرد.

احمدرضا جلالی پژوهشگر ایرانی- سوئدی، نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌بریتانیایی، مسعود مصاحب شهروند اتریشی-‌آلمانی و کامران قادری شهروند ایرانی-‌اتریشی از دیگر زندانیان دوتابعیتی هستند که با اتهاماتی چون جاسوسی و اخلال در امنیت کشور در زندان‌های ایران دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند.

آمریکا مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای

جیک سالیوان در بخش دیگری از مصاحبه خود با سی‌بی‌اس نیوز گفته است: جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای است و در این راستا، دیپلماسی بهترین راه است.

آمریکا هفته گذشته اعلام کرد آماده مذاکره با ایران برای بازگشت تهران و واشنگتن به برجام است، اما ایران اعلام کرده که آمریکا ابتدا باید تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

اتحادیه اروپا در تلاش است نشستی را با حضور اعضای باقی‌مانده برجام و آمریکا برگزار کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید که ایران هنوز پاسخی نداده است.

وزارت خارجه ایران روز یکشنبه اعلام کرد مادامی که تحریم‌ها لغو نشود، آمریکا نمی‌تواند به برجام برگردد.‎