ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 20.02.2021, 22:05

دادگاه مسکو، اعتراض ناوالنی به حکم زندانش را رد کرد


خبرگزاری آناتولی: دادگاه شهر مسکو اعتراض الکسی ناوالنی، مخالف روسی به حکم ۳.۵ سال حبس وی به مجازات عادی زندان را به دلیل عدم رعایت شروط قضایی رد کرد.

ناوالنی به حکم حبس‌اش به دلیل «نقض شرایط مجازات حبس تعلیقی» اعتراض کرده و درخواست تجدیدنظر داده بود.

دادگاه همچنین با در نظر گرفتن ۱۰ ماهه حبس خانگی که وی پیشتر گذرانده بود و افزایش آن به یک سال، حکم پیشین مبنی براینکه حبس ۲.۵ ساله خود را در زندان طی کند، تائید کرد.

ناوالنی در سخنانی در دادگاه با اشاره به اینکه از بازگشت به کشورش پس از درمان در برلین پشیمان نیست، افزود: «من برای آزادی روسیه مبارزه می‌کنم اما تنها نیستم. می‌خواهم برای خوشبختی روسیه مبارزه کنم. با اینکه همه چیز داریم اما خوشبخت نیستیم. به همین دلیل می‌خواهم شعار خود را تعییر داده و بگویم که روسیه باید هم آزاد و هم خوشبخت باشد».

گفتنی است ناوالنی یکی از اصلی‌ترین مخالفان پوتین و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ روسیه بود که به خاطر سوابق و محکومیت‌های قبلی امکان حضور در انتخابات را نیافت.

وی بیستم آگوست ۲۰۲۰ در بازگشت از سیبری به مسکو در هواپیما بیمار شده و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک منتقل شد. چند روز بعد نیز از آنجا به بیمارستانی در برلین آلمان انتقال یافت. پزشکان آلمانی پس از آزمایشات اعلام کردند نشانه‌هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

ناوالنی ۴۴ ساله، ۱۷ ژانویه به مسکو بازگشت و بلافاصله در فرودگاه این شهر تحت بازداشت قرار گرفت. وی به چندین اتهام از جمله اختلاس کلان متهم شد اما همه آنان را رد کرده و آنها را سیاسی خواند. ناوالنی روز دوم فوریه به سه و نیم سال حبس محکوم شد.

در هفته‌های گذشته و پس از بازداشت ناوالنی، شهرهای مختلف روسیه صحنه تظاهرات ضد دولتی بود که در نتیجه آن چند هزار تن تحت بازداشت قرار گرفته‌اند.

جریمه ۸۵۰ هزار روبلی

هم‌زمان آلکسی ناوالنی در دادگاهی دیگر به اتهام افترازنی علیه ایگنات آرتمنکو، یک جانباز جنگ جهانی دوم به پرداخت جریمه ۸۵۰ هزار روبل «حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰» دلار محکوم شد.

جلسه دادرسی به دعویی که توسط آرتمنکو علیه ناوالنی طرح شد، در دادگاه بابوشکینسکی برگزار شد.

وِرا آکیمووا، رئیس دادگاه بابوشکینسکی در پایان این جلسه ناوالنی را مقصر دانسته و برای او حکم پرداخت ۸۵۰ هزار روبل به آرتمنکو صادر کرد.

ناوالنی در ۲ ژوئن ۲۰۲۰ در بخش نظرات زیر ویدئویی در یوتیوب که تصاویر آرتمنکو را نیز شامل می‌شد، عباراتی علیه او نوشته بود.

این ویدئو درباره اصلاحات در قانون اساسی روسیه بوده و آرتمنکو با ناراحتی از این اظهارات ناوالنی، در دادگاه بابوشکینسکی علیه او طرح دعوی کرد.