ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 20.02.2021, 18:06

واکنش تند اتحادیه اروپا به سرکوب معترضان کودتا در میانمار


خبرگزاری آناتولی: جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحساب رسانه‌های اجتماعی خود سرکوب معترضان به کودتای نظامی و بازداشت اعضای منتخب دولت در میانمار را به شدت محکوم کرد.

بورل با محکومیت شدید حمله به اعتراضات صلح آمیز، از ارتش و نیروهای امنیتی میانمار خواست خشونت علیه غیرنظامیان را فورا متوقف کنند.

وی اعلام کرد که در جلسه وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا که در ۲۲ فوریه برگزار می‌شود، آخرین تحولات میانمار را ارزیابی و تصمیمات لازم را اتخاذ خواهند کرد.

میانمار، دستور کار نخست نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپاست و پیش بینی می‌شود برخی مقامات نظامی میانمار که در کودتا دست داشته‌اند با تحریم‌هایی از جمله مسدود کردن دارایی و ممنوعیت سفر روبه رو شوند.

گفتنی است امروز دستکم دو تن از معترضان به کودتا در آتش گلوله نیروهای امنیتی این کشور کشته و شش نفر دیگر به شدت مجروح شدند.

لازم به ذکر است ارتش میانمار روز اول فوریه در پی بازداشت میو انیونت، سخنگوی حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و آنگ سان سوچی، رهبر این حزب و وزیر خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد قدرت به مین آنگ هلینگ، فرمانده کل ارتش منتقل شده است.

نظامیان در بیانیه‌ای تاکید کردند این کودتا به علت عدم رسیدگی به تقلب در انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۲۰ انجام گرفته و کنترل کشور را تا یک سال آینده بر عهده گرفته‌اند.

در حالی که بحث تقلب در انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۲۰ در میانمار داغ بود، رئیس ستاد کل ارتش در ۲۷ ژانویه اعلام کرد که در صورت عدم رسیدگی به این مسئله و اجرای قوانین، قانون اساسی را منحل خواهد کرد.

این کودتا واکنشهای بین‌المللی را در پی داشته و آنتونیو گوترش٬ دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای بسیج همه بازیگران و جامعه بین المللی برای شکست کودتای نظامی انجام خواهند داد.