ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 19.02.2021, 17:20

گزارش‌گران بدون مرز بازداشت نوشین جعفری را محکوم کرد


«سازمان گزارش‌گران بدون مرز» (RSF) بازداشت و زندانی کردن «نوشین جعفری»، عکاس و‌خبرنگار سابق را از سوی جمهوری اسلامی ایران محکوم کرد.

نوشین جعفری ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ برای سپری کردن محکومیت پنج سال زندان، بازداشت و به زندان «قرچک» ورامین منتقل شده است.

«امیر رییسیان»، وکیل او به «اعتماد آنلاین» گفته است: «حکم نوشین جعفری روز شنبه ۲۵ بهمن از دادگاه تجدیدنظر به من ابلاغ شد و بدون هیچ ابلاغ و احضار و اخطار قبلی (۲۸ بهمن) به در منزل وی رفته و او را برای اجرای حکم بازداشت کرده‌اند.»

این عکاس حوزه سینما و تئاتر  در تاریخ ۱۲ مرداد امسال به دلایل نامشخصی از سوی حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شد و تاکنون در زندان «اوین» به سر می‌برد.

نوشین جعفری مدتی پس از بازداشتش، با انتشار یک فایل صوتی از داخل زندان نشان داد که تحت فشار بازجویانش برای اعترافات اجباری است. در این فایل صوتی، با گریه و خواهش از دوستش «شیوا نظرآهاری» می‌خواهد او را نجات دهد.
نظرآهاری که برای ادامه تحصیل به خارج از ایران رفته، پس از گرفتن این پیام صوتی که به تلفن او فرستاده شده است، آن را در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ در توییتر خود پخش کرد.

سخن‌گوی قوه قضاییه ایران دلیل بازداشت جعفری را «اهانت به سیدالشهدا و عزاداری» و «تبلیغ علیه نظام» عنوان کرده اما هیچ توضیحی نداده است که مصداق‌های این اتهامات کدام هستند.

در همان روزهای نخست بازداشت او، برخی از کاربرانی که با عنوان «ارزشی» شناخته می‌شوند، در توییتر بازداشت نوشین جعفری را به حساب کاربری «یار دبستانی» نسبت دادند. آن‌ها معترض بودند که این حساب توییتری به ارزش‌های دینی توهین کرده است.

با این حال، بارها «شهرزاد جعفری» و دوستان و همکاران او ارتباط این عکاس حرفه‌ای را به این حساب توییتری رد کرده‌اند.

نوشین جعفری ۷۲ روز پس از بازداشت، در تاریخ ۲۲ مهر با قرار وثیقه تا زمان صدور حکم دادگاه آزاد شد. حالا او برای دو اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام»، به پنج سال زندان محکوم و برای گذراندن دوره محکومیت بازداشت شده است. مصداق اتهامات او اما هنوز مشخص نشده‌اند.

منبع: خبرنگاری جرم نیست