ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 19.02.2021, 0:41

آمریکا از لغو اعلام دولت ترامپ مبنی بر بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران خبر داد


صدای آمریکا: به گزارش خبرگزاری رویترز، ریچارد میلز نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۳۰ بهمن در نامه‌ای به شورای امنیت اطلاع داد که دولت جدید ایالات متحده اعلان دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق مبنی بر بازگشت کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را لغو  کرده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ساعاتی پیشتر در همین روز در نشست مجازی با سه متحد اروپایی واشینگتن که طرف برجام هستند، تصریح کرد دولت جو بایدن آماده مذاکره با ایران درباره بازگشت هر دو کشور به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، با هدف قطع دسترسی تهران به سلاح هسته‌ای، است.

همزمان ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد دولت ایالات متحده دعوت نماینده عالی اتحادیه اروپا را برای شرکت در نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ و ایران، جهت بحث درباره حرکت در یک مسیر دیپلماتیک در قبال برنامه هسته‌ای ایران، پذیرفته است.

دولت دونالد ترامپ در ماه مه ۲۰۱۸ با هدف رسیدن به توافق جدید با ایران، از برجام خارج شد و مایک پمپئو وزیر خارجه او نیز در ماه اوت اعلام کرد که روند ۳۰ روزه در شورای امنیت به منظور بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران یا «مکانیزم ماشه» را کلید زده است.

سیزده کشور عضو از پانزده عضو شورای امنیت این اعلان را باطل دانستند، چرا که به گفته آنها واشینگتن از مکانیزمی تحت توافق ۲۰۱۵ استفاده کرده درحالی که از این توافق خارج شده است. دولت وقت آمریکا اما استدلال می‌کرد که چون امضای ایالات متحده هنوز بر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت وجود دارد امکان استفاده از این مکانیسم وجود دارد.