ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 18.02.2021, 11:26

در شهر سنجار عراق چه می‌گذرد؟


میدل ایست نیوز: تحولات فزاینده در شهر سنجار عراق نشان‌دهنده بروز و ظهور وضعیتی جدید در این منطقه است؛ وضعیتی که مغایر با برنامه‌ریزی بغداد است که اکتبر سال گذشته توافقی با اربیل برای عادی‌سازی اوضاع در سنجار امضا کرد.

بر اساس توافق بغداد و اربیل، پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات منحصرا مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد.

در این توافق همچنین تصریح شده که امنیت سنجار با تعیین ۲۵۰۰ نیروهای امنیتی داخلی تقویت خواهد شد و مشارکت عادلانه آوارگان سنجاری موجود در اردوگاه‌ها در این نیروها تضمین خواهد شد به طوری که ۱۰۰۰ تن از این نیروهای امنیتی از اهالی سنجار و ۱۵۰۰ تن از آوارگان تشکیل خواهد شد.

در ادامه این توافق همچنین ذکر شده که به حضور پ ک ک از سنجار و مناطق اطراف آن پایان داده خواهد شد و این گروه هیچ نقشی در این منطقه نخواهد شد

در این میان، در سایه برخی خبرها از آمادگی ترکیه برای حمله قریب الوقوع به مخفیگاه‌های گروه تروریستی پ ک ک در سنجار، طی دو روز اخیر بر شمار نیروهای این گروه و دیگر گروه‌های مسلح در این شهر افزوده شده است.

همزمان با این تحولات، «عبدالعزیز المحمداوی»، رئیس ستاد الحشد الشعبی روز گذشته وارد سنجار شد و با شماری از فرماندهان گروه‌های مسلح دیدار و گفت‌وگو کرد، این سفر پس از آن انجام شد که عناصر پ ک ک به صورت گسترده در کوه‌های سنجار مستقر شدند و به وسیله دستگاه‌های حفاری که از منطقه مرزی خانصور سوریه وارد عراق کردند، دست به کندن گودال‌های عمیق در اطراف کوه‌های سنجار زدند.

در همین رابطه، منابع محلی سنجار در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کردند: تیپی از الحشد الشعبی وارد شهر شده و در چندین منطقه آن مستقر شده است؛ نیروهای این تیپ از اعضای گردان‌های حزب‌الله و سازمان بدر هستند.

یکی از مسئولان شورای هماهنگی شهر سنجار هم تصریح کرد که استقرار جدید نیروهای حشد همزمان با حضور گسترده عناصر پ ک ک در روستاها و مناطق کوهستانی سنجار و حفر گودال‌های عمیق انجام گرفته که نشانگر احتمال حملات قریب الوقوع ترکیه به سنجار است.

در همین رابطه، «هادی العامری»، رئیس سازمان بدر عراق طی بیانیه‌ای از مقامات ترکیه خواست حمله به اراضی عراق را متوقف کنند.

العامری با بیان اینکه اطلاعات امنیتی موثقی وجود دارد که ارتش ترکیه قصد دارد به کوه‌های سنجار حمله کند، از دولت ترکیه خواست تا دست از اقدامات خصمانه بردارد، اقداماتی که به سود منافع دو کشور نیست و تاثیرات پررنگی بر مناسبات بین‌المللی برجای می‌گذارد.

وی افزود: ما از دولت ترکیه انتظار داشتیم که به صورت کامل از اراضی عراق چه از منطقه بعشیقه یا نوار مرزی که اخیرا به اشغال خود در آورده است، عقب‌نشینی کند نه اینکه به اشغالگری بیشتر دست یازد.

العامری در پایان با تاکید بر اینکه دولت عراق باید همه اقدامات لازم را برای بازداشتن از هرگونه تعرض به اراضی عراق اتخاذ کند، اظهار داشت: نیروهای مسلح عراق، الحشد الشعبی و دستگاه‌های امنیتی قادر به دفاع و صیانت از خاک مقدس میهن هستند.

همچنین گروه‌های النجباء و عصائب اهل الحق هم در بیانیه‌هایی مشابه نسبت به حمله ترکیه به سنجار هشدار دادند.

«علی الحسینی»، سخنگوی محور شمالی الحشد الشعبی در تماس تلفنی با العربی الجدید در توضیح دلایل استقرار نیروهای حشد گفت: اطلاعات موثق و دقیقی درباره قصد ترکیه در مداخله نظامی در سنجار وجود دارد که ما تعامل جدی با این اطلاعات داشتیم و اقدامات امنیتی و نظامی لازم بر اساس این اطلاعات اتخاذ کردیم.

الحسینی تاکید کرد که یگان‌های امنیتی و نظامی در سنجار در آمادگی کامل برای مقابله با هر گونه وضعیت اضطراری قرار دارند، ما آرزو می‌کنیم که هیچگونه درگیری و منازعه‌ای میان نیروهای حشد و نیروهای ارتش ترکیه روی ندهد.

در مقابل، یک مقام مسئول در نخست‌وزیری عراق گفت: حرف و حدیث‌ها از حمله ترکیه به سنجار غیر منطقی و غیرقابل قبول است، سنجار در فاصله ۱۳۶ کیلومتری قرار دارد و قبل از آن، شهرها و مناطق زیادی وجود دارد که نیروهای عراقی و پیشمرگه در آن حضور دارند. از لحاظ منطقی و نظامی، فرضیه مذکور قبول نیست اما برخی طرف‌ها تلاش دارند تا توافق عادی‌سازی اوضاع در سنجار را با شکست رو به رو کنند.

این مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود، اظهار داشت: نیروهای ترکیه پیشتر هم حملات هوایی به کوه‌های سنجار انجام داده و اعلام کردند این حملات در دفاع از خویش بوده است، پ ک ک از مناطق عراقی برای حملات تروریستی به ترکیه استفاده می‌کند که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.

از سوی دیگر، «ماجد شنکالی»، از رهبران حزب دموکرات تصریح کرد: بروز درگیری مسلحانه میان گروه‌های مسلح عراقی و ارتش ترکیه هیچ سودی برای هیچ گروهی ندارد و بزرگترین آسیب را تنها متوجه سنجار و ساکنان و آوارگان این شهر خواهد شد.

شنگالی تاکید کرد: نیروها و تجهیزات نظامی گروه‌های الحشد الشعبی به دلیل تهدیدات ترکیه در ورود به سنجار به این شهر اعزام شده است و دولت عراق باید با تمام توان در راستای اخراج عناصر پ ک ک از سنجار اقدام کند تا ترکیه بهانه‌ای برای انجام عملیات زمینی یا هوایی نداشته باشد.

وی تصریح کرد: استقرار گروه‌های مسلح در سنجار تنها به تهدیدات ترکیه مربوط نمی شود بلکه این امر با هدف سیاسی نیز انجام می‌شود به ویژه که به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی نزدیک می شویم و گروه‌های مذکور از این تهدیدات برای تسلط بر شهر و اراده مردم سنجار بهره‌برداری می‌کنند.

در همین ارتباط، «آوات الجاف»، کارشناس امور امور عراق و اقلیم کردستان اظهار داشت: حرف و حدیث‌ها درباره عملیات زمینی ترکیه در سنجار دور از ذهن به نظر می‌رسد به ویژه اکنون در فصل زمستان قرار داریم و منطقه مذکور در فصل زمستان با کسی مساحمه ندارد.

الجاف افزود:اگر مقصود از عملیات فوق، عملیات زمینی به سمت سنجار باشد، این به معنای آن است که نقطه ورود نیروهای ترکیه، مثلث مرزی ترکیه، عراق و سوریه در فیشخابور خواهد بود و این منطقه تا سنجار نزدیک به ۱۴۰کیلومتر فاصله دارد که نیروهای ترکیه نمی‌تواند این مسافت را بدون هماهنگی با دولت عراق و اقلیم طی کند چرا که مابین این منطقه مرزی تا سنجار، نیروهای ارتش عراق و پیشمرگه حضور دارند.

وی در پایان ضمن بیان این پیش‌بینی که عملیات مذکور به صورت هوایی صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: توافق عادی سازی اوضاع در سنجار که میان بغداد و اربیل امضا شده است، عملا با استقرار گسترده گروه‌های مسلح از حیز انتفاع خارج شده است.