ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 18.02.2021, 10:01

فیسبوک در استرالیا انتشار اخبار را متوقف شد


این اقدام خیلی زود با واکنش منفی مردم استرالیا روبرو شد که به از دست دادن دسترسی به وبسایت‌ها و اخبار در فیسبوک با خشم واکنش نشان دادند.

شبکه اجتماعی فیسبوک انتشار اخبار بروی این پلتفرم آنلاین را در استرالیا متوقف کرده است. این اقدام در واکنش به مصوبه جدید پارلمان استرالیا است که بنا دارد فیسبوک و گوگل را وادار کند بابت انتشار اخبار به رسانه‌های تولید کننده آن حق نشر پرداخت کنند.
به گزارش بی بی سی؛ مردم استرالیا صبح پنجشنبه، ۱۸ فوریه، (۳۰ بهمن) در حالی فیسبوک را باز کردند که دیگر خبری از اخبار محلی و بین‌المللی روی اسکرین خود نمی‌دیدند. حتی دسترسی به برخی وبسایت‌های مهم دولتی هم دیگر از داخل فیسبوک و صفحات آنها قابل دسترسی نیست.

دولت استرالیا گفته این اقدام فیسبوک «اعتبار» این غول دنیای فناوری را زیر سوال می‌برد.

اما این اقدام فیسبوک در واقع واکنشی به لایحه مصوب شده جدیدی است که بنا دارد غول‌های فناوری چون فیسبوک یا گوگل را به پرداخت حق نشر بابت محتوای انتشار داده شده روی این پلتفرم‌ها مجبور کند.

فیسبوک و گوگل می‌گویند این لایحه بازتاب دهنده فلسفه وجودی و نحوه کار اینترنت نیست و به صورت ناعادلانه‌ای آنها را «جریمه» می‌کند.

با این تغییر جدید اکنون کاربران در خارج از استرالیا هم دیگر به اخبار رسانه‌های استرالیایی از طریق فیسبوک دسترسی نخواهد داشت.

لایحه مورد اعتراض فیسبوک و گوگل روز چهارشنبه، ۱۷ فوریه، در پارلمان استرالیا به تصویب رسید و دولت این کشور هم گفته قصد به اجرا گذاشتن آن را دارد .

همزمان پل فلچر، وزیر ارتباطات استرالیا به شبکه ای‌بی‌سی استرالیا گفته: «فیسبوک باید خیلی با دقت بررسی کند که چنین کاری چه اثراتی روی شهرت و جایگاه این شبکه (در استرالیا) دارد.»

روز پنجشنبه همچنین بسیاری از استرالیایی‌ها دسترسی خود به وبسایت‌ها مهم دولتی چون اورژانس، پلیس و اداره هواشناسی را از طریق صفحات این نهادها در فیسبوک از دست دادند.

این اقدام خیلی زود با واکنش منفی مردم استرالیا روبرو شد که به از دست دادن دسترسی به وبسایت‌ها و اخبار در فیسبوک با خشم واکنش نشان دادند.

الین پیرسون، از نهاد دیدبان حقوق بشر گفته: «فیسبوک همچون یک دولت و حکومت ستمگر عمل می‌کند که دسترسی مردم استرالیا به جریان آزاد اطلاعات را سانسور و متوقف می‌کند».

جاش فرایدنبرگ، وزیر دارایی استرالیا گفته ساعتی بعد از این اقدام فیسبوک، با مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، گفتگوی تلفنی «سازنده‌ای» داشته است.

اقدام فیسبوک در حالی روز پنجشنبه جنجالی شد که گوگل موافقت کرده به شرکت رسانه‌ای نیوز کورپ که روپرت مرداک مالک آن است بابت انتشار اخبار این شرکت حق نشر بپردازد.

روپرت مرداک که مالک رسانه‌های مشهوری چون فاکس نیوز در آمریکاست و چندین رسانه هم در بریتانیا دارد، شهروند استرالیا است و در این کشور بزرگترین غول رسانه‌ای محسوب می‌شود.