ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 17.02.2021, 18:34

سازمان ملل: ۱۳۰ کشور حتی یک دوز از واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند


خبرگزاری آناتولی: «آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، طی سخنانی در نشست شورای امنیت که با موضوع ویروس کرونا و اطمینان از دسترسی مناسب به واکسن‌های این ویروس برگزار شد، اظهار داشت: واکسن‌های تولید شده علیه ویروس کرونا به طور برابر و عادلانه توزیع نشده‌اند.

وی همچنین افزود: تنها ده کشور ۷۵ درصد از کل واکسن کرونا را خریداری کرده و بیش از ۱۳۰ کشور در جهان حتی یک دوز از واکسن کووید-۱۹ را دریافت نکرده‌اند.

گوترش با تاکید بر اینکه اگر ویروس مانند آتش سوزی جنگل گسترش یابد، به طور مداوم جهش یافته و مسری‌تر و کشنده‌تر خواهد شد گفت: طولانی شدن این اپیدمی بهبود اقتصادی را نیز به تاخیر می‌اندازد. باید از برنامه جهانی واکسن سازمان بهداشت جهانی «کوواکس» حمایت شود.

دبیرکل سازمان ملل همچنین تصریح کرد: نیاز به یک برنامه واکسیناسیون جهانی است. گروه ۲۰ را برای ایجاد یک گروه ویژه اضطراری برای تهیه چنین برنامه واکسیناسیون جهانی فرا می‌خوانیم.

وی گفت: این گروه ویژه باید شامل همه کشورهایی باشد که ظرفیت تولید واکسن را دارند. اجلاس سران کشورهای G7 که در این هفته برگزار می‌شود٬ می‌تواند تحرکی را برای تامین منابع مالی لازم ایجاد کند.