ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 13.01.2021, 19:32

ایران برای تولید ماده حساس «اورانیوم فلزی» آماده می‌شود


رادیو فردا: روزنامه وال استریت‌ جورنال می‌نویسد ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اطلاع داده است که طی ماه‌های آینده فرآیند تولید «اورانیوم فلزی» را در تاسیسات هسته‌ای اصفهان آغاز خواهد کرد.

نماینده ایران در آژانس نیز روز چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه با انتشار توئیتی این خبر را تایید کرد.

بر اساس برجام، تولید اورانیوم فلزی که در ساخت بمب اتمی نیز کاربرد دارد، برای ایران ممنوع شده است.

وال استریت‌ جورنال از قول کارشناسان می‌نویسد ایران تاکنون تجربه تولید اورانیوم فلزی نداشته است اما به آژانس هشدار داده اگر تحریم‌ها برداشته نشود طی چهار تا پنج ماه آینده ساخت تاسیسات تولید این ماده حساس را در سایت اصفهان آغاز خواهد کرد.

ایران در ژانویه سال ۲۰۱۹ نیز اعلام کرده بود که قصد راه‌اندازی تاسیساتی برای تولید این ماده را دارد اما تحت فشار آژانس در پاییز همان سال از این اقدام خودداری کرد.

ایران می‌گوید این ماده برای ساخت سوخت‌ پیشرفته برای رآکتور تهران مورد نیاز است.

رآکتور تحقیقاتی تهران ۵۴ سال پیش توسط آمریکا ساخته شد و هم اکنون از سوخت اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی استفاده می‌کند.

همزمان با گزارش وال استریت جورنال، کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس نیز با انتشار توئیتی گفت فعالیت‌های طراحی و مهندسی توسعه تجهیزات لازم برای تولید سوخت پیشرفته اورانیوم فلزی آغاز شده است.

وی بدون ارائه اطلاعات بیشتر گفت که طرح ساخت تجهیزات به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داده شده و آژانس نیز (از سایت اصفهان) بازرسی‌ انجام داده است.

دولت دونالد ترامپ اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرد. تهران یک‌سال بعد، در واکنش به اقدام آمریکا، به صورت تدریجی از تعهدات خود در برجام عدول کرد و مجلس شورای اسلامی ۱۲ آذر امسال با تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، راه را برای فشار بیشتر بر غرب و کاهش تعهدات باقیمانده ایران باز کرد.

یکی از «اقدامات راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، آغاز تولید «اورانیوم فلزی» است.

بر اساس این مصوبه، دولت ایران موظف به ذخیره کردن سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد است.

نصب و راه‌اندازی یک‌هزار دستگاه سانتریفوژ آی‌آر۶ در طول یک‌سال آینده و‌ تولید ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا اردبیهشت سال آینده از دیگر مصوبات مجلس است.

ایران اخیرا اعلام کرد تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را از سر گرفته و سانتریفوژهای پیشرفته نصب کرده است. همچنین ذخایر اورانیوم ۳.۵ درصدی ایران به بیش از ۱۰ برابر حد مجاز، طبق برجام افزایش یافته است.