ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 13.01.2021, 16:33

رسانه کره‌ای: هیئت کره جنوبی دست خالی از تهران بازگشت


هیأت دیپلماتیک کره جنوبی که برای مذاکره درباره #نفتکش توقیف شده و خدمه آن به تهران سفر کرده بود با دست خالی عازم سئول شد. وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد رایزنی‌ها با تهران ادامه دارد.

۱۵ دی سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفت‌کش کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» خبر داد. این شناور از مبدا بندرالجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی هند بود که ظاهراً به دلیل «نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی» در خلیج فارس توقیف شد. خدمه‌های آن که در بازداشت سپاه پاسداران‌اند از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند. کشتی «هانکوک چیمی» در بندرعباس پهلو گرفته است.

به گزارش شبکه «کی بی اس» (رادیو تلویزیون کره جنوبی) صبح چهارشنبه دو هیأت دیپلماتیک کره جنوبی که برای آزادسازی نفتکش توقیف شده و خدمه آن و همچنین برای گفت‌‌وگو درباره منابع ارزی مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی به تهران سفر کرده بودند، بدون حصول نتیجه تهران را به مقصد سئول ترک کردند. ریاست این هیأت‌ها را چوی جو کانگ، قائم‌مقام وزیر خارجه کره جنوبی به عهده داشت.

وزارت خارجه کره جنوبی چهارشنبه ۱۳ ژانویه/۲۴ دی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سئول قصد دارد به رایزنی در مورد آزادی نفتکش و خدمه آن با ایران ادامه دهد و در همان حال فعالیت‌های کنسولی را به طور همزمان و فعالانه تا زمان آزادی خدمه و ملوانان به آنان ارائه می‌دهد.

بخشی از دارایی‌های ایران به سبب تحریم بانکی ایران در کره جنوبی مسدود شده است. ایالات متحده آمریکا، ایران را متهم کرده که برای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده نفتکش کره‌ جنوبی را توقیف کرده است. ایران اما این اتهام را قویاً رد کرده است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران روز گذشته گفته بود هیأت مذاکره‌کننده کره‌ای به «بهانه‌های مختلف» پیشنهاد کرده بود که به ایران شماری آمبولانس و دستگاه‌های آزمایش کرونا بدهند که جمهوری اسلامی این پیشنهادها را رد کرد. همتی گفت: «منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی با ۲۰ یا ۵۰ میلیون دلار حل نمی‌شود و و کره باید هفت میلیارد دلار ایران را همراه با سود این پول برگرداند، چراکه هم‌اکنون کره در حال استفاده از منابع ایران است.»

رئیس جمهوری کره جنوبی به دفتر امنیت ملی دستور داده برای حل بحران توقیف نفت‌کش این کشور توسط سپاه پاسداران در ارتباط تنگاتنگ با سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط قرار گیرد. کره جنوبی همچنین به تنگه هرمز نیرو اعزام کرده است.