ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.01.2021, 16:39

بارداشت دست‌کم ۱۳ دانشجو و فعال مدنی کُرد در چند شهر ایران


رادیو فردا: منابع حقوق بشری روز یکشنبه ۲۱ دی از بازداشت همزمان دست‌کم ۱۳ دانشجو و فعال مدنی در چند شهر ایران طی روزهای جمعه و شنبه خبر دادند.

برخی منابع حقوق بشری شمار بازداشتی‌ها را بیش از این تعداد هم اعلام کرده و گفته‌اند نیروهای امنیتی این افراد را در شهرهای کرج، مهاباد، ربط ، مریوان و بوگان بازداشت کرده و به مکان‌های نامعلومی منتقل کرده‌اند.

فرزاد سامانی، صهیب بادروج، شپول خضری، دریا طالبانی، سالار رهوی، سیروان نوری، ، افشین مام احمدی، بهمن یوسف‌زاده، فرهاد موسی‌پور، فریدون موسی‌پور و دانا صمدی، عظیمه ناصری و کاروان مینویی بازداشت‌شدگانی هستند که اسامی‌شان تا کنون رسانه‌ای شده است.

به گزارش هرانا، ارگان خبری فعالان حقوق بشر، از میان بازداشت‌شدگان، فرزاد سامانی اهل مهاباد و صهیب بادروج اهل مریوان روز شنبه ۲۰ دی توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و در خوابگاه دانشجویی خوارزمی کرج بازداشت شده‌اند.

این در حالی است که مطابق قانون ورود هرگونه نیروی نظامی و امنیتی به دانشگاه و زیرمجموعه‌های خوابگاهی آن ممنوع است.

پنج نفر دیگر از بازداشت‌شد‌گان از فعالان مدنی شهر مریوان و سه نفر نیز از فعالان مدنی کُرد ساکن شهر ربط در استان آذربایجان‌غربی بوده‌اند.

بنا به اعلام هرانا، فرزاد سامانی پیش از این سابقه بازداشت و محکومیت در دادگاه انقلاب داشته، اما علی‌رغم پیگیری های خانواده بازداشت‌شدگان، تاکنون اطلاعی از محل نگهداری و اتهامات مطرح‌شده علیه این افراد به‌دست نیامده است.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف روز یک‌شنبه ۲۱ دی ماه در بیانیه‌ای که به‌مناسبت سالگرد سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک سپاه پاسداران صادر کرد، با اشاره به فشارهای نهادهای امنیتی حکومت بر فعالان دانشگاهی و دانشجویان، نوشت: «چکمه‌‌های نهادهای امنیتی مختلف و تیغ برّان استبداد شاهرگ‌مان را نشانه رفته و راه را بر تنفس ما بسته‌ است».

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران، در سال‌های گذشته بارها وعده از بین بردن «فضای امنیتی» در دانشگاه‌ها را مطرح ‌کرد ولی گزارش‌ نهادهای دانشجویی بیانگر تداوم فضای امنیتی و تهدید منتقدان و مخالفان در دانشگاه‌هاست.

بر اساس اطلاعات سازمان اطلس زندان‌های ایران که اطلاعات مربوط به زندانیان ایران را جمع‌آوری می‌کند، در حال حاضر حداقل ۱۷۶ نفر از شهروندان کُرد ایران به اتهام‌های سیاسی و عقیدتی در زندان به سر می‌برند.