ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 08.01.2021, 11:28

انتقاد کامالا هریس از دوگانگی در نظام قضایی آمریکا


کامالا هریس در اظهاراتی با اشاره به اغتشاشات و حمله چهارشنبه شب به کنگره آمریکا گفت که این اغتشاشات نشان داد که در آمریکا “دو نظام قضایی” وجود دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه “پاپشوگر”، کامالا هریس، معاون جو بایدن، رئیس جمهورمنتخب آمریکا در اظهاراتی به استاندارد دوگانه در نحوه مدیریت اغتشاشات از سوی پلیس کنگره آمریکا در مقایسه با خشونت اعمال شده از سوی پلیس در قبال معترضان جنبش جان سیاهپوستان مهم است در ژوئن ۲۰۲۰  پرداخت که در جریان آن پلیس علیه معترضان آرام این جنبش از گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی استفاده کرد.

هریس با استناد به اینکه پایبندی به حاکمیت قانون یک اصل اساسی دموکراسی است گفت: “در زمانهای ناآرامی ما در می یابیم و ارج مینهیم که چقدر حاکمیت قانون واقعا حیاتی است. چیزی که ما دیروز در کنگره کشورمان دیدیم همانطور که رئیس جمهور منتخب گفت، “حمله به حاکمیت قانون” بود و این هیچ جایگاهی در دموکراسی ما ندارد. ما می دانیم که این غیرقابل قبول است. ما میدانیم که باید بهتر از این باشیم. وعده کشور ما این است که با همه مردم به صورت برابر رفتار شود. این همان چیزی است که حاکمیت قانون قرار است درباره اش باشد. آرمان عدالت برابر طبق قوانین نیز مربوط به آن است.

به گفته هریس نحوه پاسخ پلیس به اعتراضات جنبش جان سیاهپوستان مهم است که جرقه اش را کشته شدن جورج فلوید در سال ۲۰۲۰ به دست پلیس زد، نمونه ای از نابرابری حاضر در نظامی قضایی فعلی است و در ضمن رفتن آمریکا به سمت ریاست جمهوری جدید زمینه برای بهبود آن به وجود می آید.

او گفت: چالش درباره این است که چطور اصلاحات انجام دهیم، چطور نظام قضایی که برای همه به طور برابر کار نمی کند را تغییر شکل دهیم؛ نظام قضایی که در آن شما بر مبنای اینکه سفیدپوست باشید یا سیاهپوست با تجربه ای متفاوت روبرو می شوید، نظام قضایی که در آن شما بر حسب پولدار بودن یا فقیر بودن تجربه ای متفاوت دارید.

هریس از کارمندان دولتی خواست مسئولیت “پیگیری عدالت و تضمین اینکه با همه آمریکایی ها به شکلی برابر رفتار می شود” را بپذیرند، قوانین را “به شیوه ای عادلانه تر و انسانی تر اجرا کنند” و “کسانی که قوانین را نقض می کنند را صرف نظر از کار یا وضعیت مالی آنها پاسخگو کنند”. او گفت: آنها کمک خواهند کرد به اینکه حقوق هر رای دهنده در این کشور، صرف نظر از سابقه آنها یا جایی که در آن زندگی می کنند محافظت شده و آنها استقلال و یکپارچی را در وزارت دادگستری بازیابی کرده و اعتماد مردم آمریکا به این مقدس ترین نهاد را بازسازی خواهند کرد.

او اظهار کرد: چالشی که ما در کشورمان با آن مواجهیم خیلی بیشتر از اقدامات افراد معدودی که دیروز تماشا کردیم است.