ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 05.01.2021, 20:33

نامه مولانا عبدالحمید به خامنه‌ای پیرامون مشکلات جامعه اهل‌سنت ایران


مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان ایران در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر این کشور به شرح مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های اهل‌سنت این کشور پرداخت.

به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام ‌جمعه اهل‌سنت زاهدان»، وی در این نامه به “حمایت بی‌ادعای فرزندان اهل‌سنت ایران اسلامی از نظام در سخت‌ترین شرایط” و “نقش تأثیرگذار اهل‌سنت در انسجام ملی و حفظ امنیت کشور” اشاره کرد.

براساس این گزارش مولانا عبدالحمید در این نامه اظهار داشت: “پس از گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، اهل‌سنت ایران همچنان در باب حقوق شهروندی با مشکلات و دغدغه‌های فراوانی مواجه‌اند، به‌نحوی که احساس می‌کنند در ایران اسلامی شهروند درجه چندم به‌حساب می‌آیند. عدم انتصاب شایستگان اهل‌سنت به‌عنوان وزیر، استاندار، مشاور یا معاون رئیس‌جمهور، نماینده ولی فقیه و مشاور مقام معظم رهبری و بکارگیری اندک آنها در وزارتخانه‌ها، نیروهای مسلح و نیز ادارات مراکز استان‌های سنی‌نشین را ازجمله دغدغه‌های اهل‌سنت دانسته‌اند”.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: “اینجانب مرداد ماه ۱۳۹۶ نامه‌ای مرقوم داشتم که فرمان حکیمانه حضرتعالی را در پی داشت، اما متاسفانه آن فرمان روشن تاکنون از سوی مدیران اجرایی کشور موردعمل قرار نگرفته است؛ شاید به‌خاطر آنکه رسما ابلاغ نشده و یا اینکه صوری تلقی شده است”.

او در این نامه همچنین بیان کرد: “اخیرا نهادی نوبنیاد با عنوان شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت که تلاش دارد کلیه امور مذهبی اهل‌سنت را با کمک و فشار نهادهای امنیتی و قضایی در نقاط مختلف کشور، در شهرها و روستاها به دست بگیرد و خود را متولی تمام امور مذهبی اهل‌سنت بداند، بر دغدغه‌های شهروندان اهل‌سنت کشور افزوده است. این نهاد در حالی امور مذهبی اهل‌سنت را به‌دست گرفته ‌و محدودیت‌هایی در آن إعمال کرده که براساس اصل 12 قانون اساسی، به پیروان مذاهب اسلامی در امور مذهبی‌‌شان آزادی کامل داده شده است. ضمن آنکه در تمام کشورها سازمان اوقاف و امور خیریه برای رسیدگی به امور دینی و مذهبی تعریف شده و برادران شیعه ما هم برای پیگیری امور مذهبی خود به سازمان اوقاف مراجعه می‌کنند”.

امام جمعه اهل سنت زاهدان ایران تاکید کرد: “پیگیری‌ها در چهار دهه گذشته نشان داده که برای اهل‌سنت در جاهای خاصی تصمیم‌گیری می‌شود و بیشتر تصمیم‌ها فراقانونی و سلیقه‌ای است. مجموعه این مشکلات و دغدغه‌ها به مرور سبب شده بخشی از اصیل‌ترین ایرانیان که در تاریخ گذشته و معاصر برای تمامیت ارضی کشور و حفظ امنیت پایدار و انسجام ملی از دادن جان خود دریغ نکرده‌اند و وطن‌شان را بسیار دوست دارند، روحیه خود را از دست داده و از بهترشدن اوضاع کاملا ناامید شوند”.