ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 05.01.2021, 14:55

سرباز وفادار گرفتار بین ترامپ و قانون اساسی


“او وفادارترین سرباز دونالد ترامپ بوده که با تعهد، از این رهبر غیرقابل پیش بینی از وضعیتی پر آشوب به وضعیتی دیگر، حمایت کرده است.”

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، حالا مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا خودش را در ضمن تدارک برای ریاست نشست فردا چهارشنبه در کنگره به منظور شمارش آرای کالج الکترال، آخرین آوردگاه در تلاشهای بی ثمر ترامپ برای لغو کردن پیروزی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب در انتخابات ماه نوامبر، در پر مخاطره‌ترین موضع دوران خدمتش می‌یابد.

مایک پنس، نشسته بر تریبون کنگره، شاهد رسمی ساختن شکست انتخاباتی ترامپ و خودش همچنان که رای شمارها از مجلس نمایندگان و سنا به ثبت آرای الکترال ایالات می‌پردازند خواهد بود. در پایان این شمارش، وظیفه او این خواهد بود که کسی که اکثریت آرا را هم در ریاست جمهوری و هم معاونت ریاست جمهوری کسب کرده اعلام کند.

اما پنس که نقشش عمدتا تشریفاتی است، تحت فشار شدیدی از سوی رئیس جمهور و گروه حامیانش که خواستار استفاده معاون رئیس جمهور از این موقعیت برای لغو اراده رای دهندگان در تعدادی از ایالات بسیار مهم میدان مبارزه هستند، قرار دارد.

ترامپ دوشنبه شب در تجمعی در حمایت از جمهوریخواهان شرکت کننده در دور دوم رقابت بر سر کرسی‌های سنا در ایالت جورجیا گفت: “من امیدوارم که مایک پنس به کمک ما بیاید. باید این را به شما بگویم.”

پنس ساعتها وقت صرف رایزنی با رئیس جمهور، کارکنان و نماینده‌های سنا کرده است. دفتر او از بحث درباره برنامه‌های او در آستانه شمارش آرا طی فردا چهارشنبه خودداری کرد. اما افراد نزدیک به معاون رئیس جمهور بر احترام او به نهادها تاکید داشته و گفته‌اند که انتظار دارند او مطابق قوانین و با پایبندی به قانون اساسی عمل کند.

دیوید مکینتاش، رئیس سازمان محافظه کار Club for Growth و یک دوست پنس گفت: “من فکر میکنم رویکرد او به این وضعیت به عنوان یک طرفدار قانون اساسی خواهد بود و اساسا او می‌گوید، نقش من به عنوان رئیس سنا در قانون اساسی چیست؟”

او ادامه داد: “کاری که او خواهد کرد این خواهد بود که اجازه دهد صحبت هر کسی که قصد اقدام به اعتراض دارد شنیده شود اما سپس پایبند به این باشد که اکثریت سنا نتیجه را تعیین کنند”.

پنس در عمل به یکی از معدود مسئولیتهای رسمی معاونت ریاست جمهوری، با ریسک به خطر انداختن آینده سیاسی خود نیز مواجه است. پنس نامزدی خودش برای کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ را در نظر دارد و روی سالها وفاداری‌اش به ترامپ و احتمالا عمل به عنوان یک جمهوریخواه با نفوذ در سالهای آینده، برای متمایز شدن در میدان رقابتی که انتظار شلوغ بودنش می‌رود، حساب باز کرده است.

این به این معنی است که او باید از خشمگین کردن ترامپ همراه با بخش بزرگی از پایگاه جمهوریخواهان که از ادعاهای بدون سند و مدرک رئیس جمهور در خصوص وقوع تقلب انتخاباتی گسترده حمایت کرده و به غلط به سمت اعتقاد به قدرت پنس در لغو کردن نتیجه با رد آرای ایالاتی مثل جورجیا، میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا کشیده شده‌اند، اجتناب کند.

رای دهندگان در جورجیا در برابر پنس در تجمعی در حمایت از کاندیداهای انتخابات سنا طی روز دوشنبه در میلنر ایالت جورجیا شعار می‌دادند: “دزدی را متوقف کنید!”

پنس خطاب به جمعیت گفت: من می‌دانم ما همگی تردیدهایمان را درباره انتخابات گذشته داشتیم و من می‌خواهم به شما اطمینان دهم که در نگرانی‌های میلیونها آمریکایی درباره بی نظمی‌های انتخاباتی شریک هستم.

او ادامه داد: و من به شما قول می‌دهم چهارشنبه آتی ما روز خود را در کنگره خواهیم داشت، اعتراضات را خواهیم شد، مدارک را خواهیم شنید.

از ساعت یک بعد از ظهر چهارشنبه به وقت محلی پنس، رئیس نشست مشترک کنگره خواهد بود. نقش او باز کردن گواهی‌های آرای الکترال هر ایالت و ارائه آنها به “رای شماران” منصوب شده از مجلس نمایندگان و مجلس سنا به ترتیب حروف الفبا خواهد بود. در پایان شمارش آرا به عهده پنس است که برنده را اعلام کند.

پنس روز یکشنبه یک نشست دو ساعته داشت که شامل نمایندگان سنا برای بررسی نقش و مسئولیتهایش بود. همپیمانان تاکید دارند که نقش او عمدتا تشریفاتی بوده و شمارش آرای الکترال تنها از سوی قانونگذاران قابل لغو است و این هم عملا با توجه به کنترل مجلس نمایندگان توسط دموکراتها غیرممکن است.

اما روز دوشنبه پنس همراه ترامپ و دستیاران ارشد همچنان که این رئیس جمهور آمریکا به دنبال راه‌هایی برای لغو کردن نتایج انتخابات است، در دفتر بیضی کاخ سفید بود. به نظر می‌رسید که آنها نشست پرحرارتی همچنان که پنس، رئیس جمهور و رئیس دفترهای آنها با جان ایستمن، وکیل، و افراد دیگر ملاقات کردند، دارند.

رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک که تلاشهای حقوقی رئیس جمهور را رهبری کرده، در مصاحبه‌ای پادکستی گفت، این تیم مشغول رایزنی با اساتید حقوق اساسی و تحلیل گزینه‌های پنس بوده است. او گفت که ترامپ و پنس روز دوشنبه “درباره همه چیز تحقیق کردند” و احتمالا تا امروز سه شنبه برای تصمیم گیری درخصوص چگونه عمل کردن، صبر می‌کنند.

این در حالی است که بیش از ۱۰۰ جمهوریخواه مجلس نمایندگان و ۱۲ جمهوریخواه سنا گفته‌اند که آرای الکترال دست کم یکی از ایالات میدان مبارزه را در روز چهارشنبه به چالش می‌کشند.

روز دوشنبه شاخه‌های حزب جمهوریخواه در چند ایالت، رونا مک دنیل که رئیس کمیته ملی حزب جمهوریخواه است را به تحویل نامه‌هایی به پنس به منظور تشویق او به رد الکتورهایی از جورجیا، میشیگان، ویسکانسین، آریزونا، نوادا و پنسیلوانیا که به صورت قانونی انتخاب شده‌اند، وا داشتند.