ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 05.01.2021, 14:01

فراخوان فعالان حقوق زنان به بایکوت رالی داکار در عربستان


رادیو زمانه: فعالان حقوق زنان و حامیان لجین الهذلول، فعال سرشناس حقوق زنان زندانی در عربستان سعودی خواهان بایکوت رالی داکار شدند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی «گاردین»، منتقدان اعلام کرده اند که رالی داکار در حال ترمیم چهره بین‌المللی عربستان از طریق برگزاری رالی ورزشی با حضور رانندگان زن است.

بخشی از مسیر رالی داکار با حضور ۱۲ راننده زن در عربستان سه‌شنبه ۵ ژانویه / ۱۶ دی از چندصدمتری زندان الحایر ریاض عبور می‌کند. لجین الهذلول که حق رانندگی زنان یکی از هدف‌های کنش‌گری او بود، آنجا زندانی ست.

لوسی ری، سخنگوی «گرنت لیبرتی» یک گروه حقوق بشری که برای زندانیان عقیدتی عربستان کارزار برگزار می‌کند، دراین‌باره به گاردین گفت:

«فعالان حقوق زنان سال‌ها در زندان شکنجه روانی و جسمی و آزار جنسی را به خاطر کمپین‌کردن برای حق رانندگی تاب آورده‌اند. بسیاری تا امروز در زندان هستند. هولناک و بی‌معنا است مقام‌های سعودی یک رخداد ورزشی اتومبیل‌سواری شامل زنان را میزبانی می‌کنند درحالی‌که قهرمانانی که حق رانندگی زنان را به دست آورده‌اند، در زندان هستند».

«عفو بین‌الملل» هلند نیز در توئیتی با انتقاد از تیم کرونل یکی از رانندگان رالی خطاب به او نوشت که سه‌شنبه از برابر زندان الهذلول عبور می‌کند.

دوشنبه ۲۸ دسامبر/ ۸ دی دادگاه سعودی لجین الهذلول را به اتهام «استفاده از شبکه جهانی اینترنت برای ایجاد اغتشاش» و «ارتباط و همکاری با افراد و سازمان‌های جنایتکار» بر اساس قانون مقابله با ترور در پادشاهی سعودی مجرم شناخت و او را به پنج سال و هشت ماه حبس محکوم کرد.

رالی داکار که پیش از این داکار ــ پاریس خوانده می‌شد، از سال گذشته در عربستان برگزار می‌شود. سازمان ورزشی آموری در فرانسه برگزارکننده این رالی است.