ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 05.01.2021, 13:35

کهرم: شاخص آلودگی هوا به درستی به مردم اعلام نمی‌شود


امتداد: با تشدید غلظت آلاینده‌های هوا، تنفس برای شهروندان تهران به حدی مشکل شده که به میزان قبال توجهی به شمار مراجعین به مراکز درمانی افزوده شده است. مسئله‌ای که بسیاری از صاحبنظران، آن را به دلیل سوختن قابل توجه مازوت در پیرامون پایتخت ارزیابی می‌کنند.

اسماعیل کهرم، مشاور پیشین رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و کارشناس برجسته مسائل زیست محیطی با اشاره به تبعات و دلایل بروز این مسئله در گفتگو با امتداد، اظهار داشت: به اعتقاد من، یکی از تبعات اصلی تحریم‌های ایالات متحده، همین وضعیتی است که امروز در آسمان تهران شاهد آن هستیم.

با تحریم‌های آمریکا، فروختن ۱۵ میلیارد لیتر مازوت ما به امارات منتفی شد

ما سابقا، ۱۵ میلیارد لیتر مازوت را به کشور امارات صادر می‌کردیم که با ورود آمریکا به مسئله و نهی ابوظبی از خرید مازوت ایران، این محصول روی دست ما مانده است. این مازوت در مخازن ما انباشته شده و نمی‌دانیم با آن چه کنیم.

دوم اینکه با فرارسیدن فصل سرد سال، مصرف گاز خانگی افزایش داشته و در نتیجه، گاز به عنوان سوخت سالم به نیروگاه‌ها نرسیده است. از سوی دیگر از آن جا که مخازن مازوت ما پر شده، اقدام به سوختن مازوت در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها کرده‌اند.

طی روزهای گذشته نیز به رغم مواضع پراکنده و جسته و گریخته در خصوص سوختن یا نسوختن مازوت در صنایع سنگین، وزیر نفت، صراحتا عنوان کرده که ما به رغم میل باطنی، چاره‌ای جز سوزاندن مازوت نداریم.

در نتیجه، تهران و ۸ شهر دیگر به این فلاکت افتاده‌اند که وضعیت هوا در آن‌ها، قابل تحمل که هیچ، قابل تنفس نیست.

متاسفانه شاخص آلودگی هوا به درستی به مردم اعلام نمی‌شود

متاسفانه، باید گفت که شاخص آلودگی هوا به درستی اعلام نشده و آقایان آن را با جابجایی به مردم عنوان می‌کنند. بنده معتقدم که شاخص به هر میزان که باشد، آن را به شکل دیگری به افکار عمومی خواهند گفت. متاسفانه به حدی گفتن دروغ‌های اینچنینی صورت گرفته که اعتماد عمومی نیز از اطلاع‌رسانی در این زمینه سلب شده است.

بلندمرتبه‌سازی‌ها در دوره شهرداری قالیباف، جلوی مسیر باد غالب را گرفته و باعث ساکن شدن هوا شده است

جنوب غربی و شمال شرقی در محدوده تهران، مسیر باد غالب است. باد غالب، بادی است که در بیش از ۸۰درصد از مواقع در آن جهت می‌وزد. در این موقعیت جغرافیایی و درست در مسیر این بادها، متاسفانه در دوره شهرداری قالیباف، چندمرتبه‌سازی‌های گسترده‌ای در منطقه۲۲ انجام شده که تبعات آن را امروز شاهد هستیم.

باد هم در مسیر خود، طبعا نمی‌تواند با خراب کردن ساختمان‌ها از آن عبور کند. امری که متاسفانه باعث ساکن شدن هوا شده و همین پایداری هوا، اسباب تشدید آلایندگی در آسمان تهران را فراهم کرده است.

همین پایداری هوا، امروز غلظت آلاینده‌ها را به میزان خطرناکی افزایش داده که در کنار افراد گروه‌های حساس، اعم از بیماران قلبی، تنفسی و مبتلایان به سرطان، تنفس در آن برای افراد سالم نیز، عملا ممکن نیست.

به هر حال، این مسئله علمی بارها از سوی یاران قالیباف و اطرافیان این آقا رد شده و این ساخت و سازها را در مسئله باد غرب به شرق تهران بی‌تاثیر دانسته‌اند.

البته که هیچ ماست فروشی به ترش بودن ماست خود اعتراف نخواهد کرد. اما همین مسئله امروز تبعات جبران ناپذیری را در زندگی مردم پایتخت به وجود آورده است که آقایان پاسخگوی آن نیستند.