ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 05.01.2021, 10:34

مسعود مصاحب، زندانی دوتابعیتی در اوین: کمک کنید از این جهنم آزاد شوم


مسعود مصاحب،‌ زندانی دوتابعیتی ایرانی-اتریشی در یک فایل صوتی که از زندان اوین ارسال کرده درخواست کمک برای رهایی از آنچه «جهنم» خوانده، کرده است. این زندانی ۷۴ ساله از مشکلات عدیده پزشکی همچون دیابت، نوروپاتی، مشکلات دریچه قلب، کیست ریه، کیست کلیه و مشکلات تیروئید و پروستات رنج می‌برد. آقای مصاحب، بهمن‌ماه ۹۷ طی سفری به ایران بازداشت و از آن زمان تاکنون در زندان اوین بسر می‌برد. این شهروند دوتابعیتی مردادماه امسال به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسعود مصاحب،‌ شهروند ایرانی-اتریشی در زندان اوین طی یک فایل صوتی از تماس تلفنی وی که اخیرا منتشر شده، درخواست کمک برای رهایی از آنچه «جهنم» خوانده، کرده است.

این زندانی ۷۴ ساله از مشکلات عدیده پزشکی همچون دیابت، نوروپاتی، مشکلات دریچه‌ قلب، کیست ریه و کیست کلیه و مشکلات تیروئید و پروستات رنج می‌برد. وی پیشتر نیز سکته مغزی کرده و تاکنون ۹ بار نیز دیالیز شده است. آقای مصاحب در این فایل صوتی اظهار کرده است که پزشک بهداری زندان پس از ابتلای وی به ویروس کرونا، بیماری وی را یک سرماخوردگی ساده تشخیص داده بود.

مسعود مصاحب همچنین از پرداخت هزینه‌های گزاف درمان و وسایل بهداشتی همچون ماسک و مواد ضدعفونی کننده توسط خود زندانیان، کیفیت غذای بد زندان و عدم توزیع میوه و سبزی در زندان اوین گفته است. به گفته آقای مصاحب این اقلام نیز باید توسط زندانی با قیمت‌های گزاف از فروشگاه زندان تهیه شود. وی همچنین افزوده است که همراه با ۱۴ تن دیگر در یک اتاق بسر می‌برد و در حال حاضر کف‌خواب است و او با تهیه سه پتوی نازک به عنوان تشک از آنان استفاده می‌کند. به علاوه زندانیان از موش، سوسک و ساس نیز در امان نیستند.

به گفته آقای مصاحب ۳ روز در هفته به مدت ۳ ساعت یک پزشک عمومی زندانیان را ویزیت می‌کند. همچنین یک متخصص مغز اعصاب، ۱ ساعت در هفته  و یک پزشک داخلی نیز ۲ ساعت در هفته در بهداری زندان اوین حضور دارد. بنا بر شنیده‌های این زندانی طی هفته گذشته ۲ زندانی دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

مسعود مصاحب نهایتا استمداد کمک کرده و سخنان خود را اینگونه پایان داده است: “از هر کسی که این پیام را می‌شنود یا می‌خواند، می‌خواهم تا به من کمک کند تا از این جهنم رهایی یابم و به خانه‌ام در وین بازگردم تا روزهای باقی‌مانده عمرم را با فرزندان و نوه‌هایم بگذرانم. من از همه پیشاپیش سپاسگزاری می‌کنم و برای همه سال ۲۰۲۱ خوشی را آرزو می‌کنم.”

هرانا اخیرا در گزارشی از ابتلای کامران قادری و مسعود مصاحب،‌ دو شهروند ایرانی-اتریشی‌ محبوس در زندان اوین به کرونا خبر داده بود.

پیشتر در تاریخ ۳ دیماه امسال آگنس کالامارد،‌ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، در واکنش به خبر ابتلای آقای مصاحب به کرونا با اشاره به اینکه دولت‌ها در ارتباط با وضعیت سلامت و جان زندانیان مسئول هستند، گفت: «حبس موجب افزایش میزان آسیب‌پذیری زندانی می‌شود. این امر منجر به افزایش وظیفه مراقبت از طرف دولت می‌شود که موظف است اقدامات لازم را برای محافظت از جان آن‌ها را انجام دهد.» گزارشگر ویژه حقوق بشر در ادامه خواستار آزادی بدون شرط همه کسانی شده که حبسشان غیر‌قانونی و خودسرانه به شمار می‌رود.

مسعود مصاحب، شهروند دو تابعیتی اتریشی ایرانی در اوایل ژانویه ۲۰۱۹ به دنبال سفر به ایران به همراه هیأتی از شرکت “مد آسترون” در تهران بازداشت و از اواخر ماه ژانویه ۲۰۱۹ در زندان‌ اوین به سر می‌برد. آقای مصاحب مردادماه امسال به اتهام «همکاری با اسرائیل و سرویس جاسوسی آلمان» به ده سال حبس محکوم شد و این حکم در مرحله تجدیدنظر تایید شد.

مسعود مصاحب، فرزند محمود تا پیش از بازداشت به عنوان دبیر کل انجمن دوستی ایران و اتریش مشغول به کار بود.

مهرماه امسال کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از زندانی کردن مدافعین حقوق بشر، وکلا، شهروندان خارجی و زندانیان دو-تابعیتی، فعالان محیط زیست و بازداشت شدگان اعتراض‌های مسالمت‌آمیز به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور از دولت ایران خواست تا این افراد را هر چه سریع‌تر آزاد کند. در این بیانیه با اشاره به تجهیزات ناکافی، کمبود آب و وسایل ضدعفونی کننده در زندان‌ها، از دولت ایران خواسته شده است تا بی‌عدالتی در خصوص مدافعین حقوق بشر پایان دهد.