ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 04.01.2021, 19:55

کره جنوبی یگان ویژه دریایی به خلیج فارس اعزام کرد


یورونیوز: کره جنوبی ساعاتی پس از انتشار خبر توقیف یک کشتی تجاری این کشور توسط ایران واکنش نشان داد و خواستار آزادی فوری آن شد.

وزارت امور خارجه کره‌جنوبی با انتشار بیانیه‌ای ضمن تایید خبر توقیف کشتی حامل مواد شیمایی این کشور توسط یگان‌های دریایی سپاه پاسداران در آب‌های خلیج فارس از ایران خواست تا فورا این کشتی را آزاد کند.

از سوی دیگر وزارت دفاع کره جنوبی نیز در واکنش به این ماجرا اعلام کرده که یک واحد از نیروهای دریایی مامور به مقابله با دزدان دریایی را به آب‌های مجاور تنگه هرمز گسیل کرده است.

این واکنش‌ها از سوی سئول پس از آن رسانه‌ای شد که خبرگزاری‌های بین‌المللی و نیز چند رسانه‌ ایرانی روز دوشنبه اعلام کردند یک نفتکش با پرچم کره جنوبی در آب‌های خلیج فارس از مسیر اصلی خود منحرف شده و به سوی ایران در حرکت است.

دقایقی بعد اعلام شد که این نفتکش به دلیل نقض پروتکل‌های زیست محیطی توسط یگان‌های دریایی سپاه پاسداران ایران توقیف شده و سپس در لنگرگاه بندر عباس پهلو گرفته است.

این نفتکش که نامش «هانکوک چمی» عنوان شده و خدمه‌ آنرا اتباع کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار تشکیل می‌دهند پیش از توقیف ۷ هزار و دویست تن اتانول را به سوی کره‌جنوبی حمل می‌کرد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که نفتکش کره‌ای «از مبدا بندر الجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی در هند بود که در خلیج فارس به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی» توقیف شده است.

پایگاه اطلاع رسانی فرارو با انتشار گزارشی در این خصوص اعلام کرده که توقیف کشتی کره‌ای به درخواست اداره بنادر و کشتیرانی و با حکم دادستانی استان هرمزگان صورت گرفته و پرونده این تخلف برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهد شد.

این اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران در حالی انجام می‌شود که تنش میان ایران و ایالات متحده در آب‌های خلیج فارس با پرواز بمب‌افکن‌های ب۵۲ و نیز بازگشت ناو هواپیمابر نیمیتز آمریکا به منطقه در روزهای پایانی ریاست دونالد ترامپ بر کاخ سفید بالا گرفته است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکشن به توقیف نفتکش کره‌ای گفته است که پنتاگون در جریان این ماجرا قرار گرفته و وضعیت در منطقه را تحت نظر دارد.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز گفته است که کشورش «همانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و بویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد» و در چارچوب قوانین با این گونه موارد برخورد می‌کند.

سعید خطیب‌زاده تاکید کرده که این رویداد استثنایی نبوده و پیش‌تر نیز موارد مشابه آن در آب‌های ایران و سایر کشورها روی داده است.