ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 04.01.2021, 15:30

فاجعه در زندان زاهدان! پذیرش اعاده دادرسی پس از اجرای حکم اعدام


کانون مدافعان حقوق بشر: یکشنبه ۱۴ دی ماه، در ادامه روند پرشتاب اجرای حکم اعدام توسط دستگاه قضایی، حکم اعدام دو زندانی به نام‌های حسن دهواری و الیاس قلندرزهی در زندان زاهدان اجرا شد، اجرای این حکم در حالی بود که ساعاتی پیش از آن، محمدرضا فقیهی وکیل مدافع این دو زندانی با اشاره به وجود اشکالات قضایی در روند دادرسی و حکم صادر شده، از ثبت درخواست اعاده دادرسی در دبیرخانه دیوانعالی کشور برای این دو زندانی خبر داد و خواهان توقف اجرای عجولانه حکم اعدام آنان شده بود. درخواستی که پس از اجرای حکم اعدام زندانیان پذیرفته شد!

در کنار غیرانسانی بودن مجازات اعدام، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل نهادهای مدافع حقوق بشر در مخالفت با این مجازات، غیرقابل جبران بودن آن است. در همین مورد اعدام اخیر دو زندانی بلوچ دیوانعالی کشور به عنوان بالاترین نهاد قضایی در ساختار قوه قضائیه ایرادات وکلا به پرونده و روند دادرسی را شایسته بررسی تشخیص داده و یکی از شعبات دیوان را به بررسی این پرونده اختصاص داده است، باید توجه داشته باشیم که در بسیاری از موارد دیوان اعتراص وکلا به پرونده‌ها را نمی‌پذیرد و بدون تعیین شعبه درخواست اعاده دادرسی را رد می کند و در چنین مواردی که اعتراض وکیل را پذیرفته و برای بررسی مجدد پرونده تعیبن شعبه می کند، به این معنا است که اشکالات و ایرادات پرونده از سوی دیوان جدی تلقی شده و شایسته بررسی مجدد توسط قضات با تجربه آن نهاد تشخیص داده شده است. اما تمام این اقدامات در جهت اجرای #عدالت و ضایع نشدن حقوق متهمین بی فایده بود، چرا که پیش از آن متهمین چنین پرونده‌ای بدون توجه به هشدارهای وکیل و خانواده‌های زندانیان اعدام شدند. 

موضوع اعدام این دو زندانی و پذیرش درخواست اعاده دادرسی آنان پس از اجرای حکم، بار دیگر نشان داد که مجازات اعدام ورای همه جنبه‌های غیرانسانی و ضد حقوق‌بشری که دارد، به دلیل غیر قابل جبران بودن اشکالات و ایرادات احتمالی در روند دادرسی باید از فهرست مجازات‌ها در همه کشورهای دنیا از جمله ایران برای همیشه حذف شود.