ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.11.2020, 18:29

افشای جزئیات جدید از شکنجه و اخاذی از شاهزادگان سعودی


میدل ایست نیوز: چند روز قبل از نشست گروه G20 به میزبانی عربستان سعودی، روزنامه گاردین انگلیس روز پنجشنبه برخی از آنچه در راهروهای هتل Ritz-Carlton در ریاض در اوایل نوامبر ۲۰۱۷ اتفاق افتاد را در آنچه به عنوان بزرگترین عملیات پاکسازی و جنجالی‌ترین در تاریخ معاصر عربستان توصیف شده است، منتشر کرد.

مقامات سعودی در چارچوب یک کارزار ضد فساد، نزدیک به ۴۰۰ نفر از قدرتمندترین شخصیت های عربستان سعودی، از جمله شاهزادگان، تجار ارشد و وزرا را دستگیر و در هتل بازداشت کردند.

این روزنامه به نقل از یک واسطه گفته که ماجرای اتفاق افتاده، روایاتی است كه در هتل ریتز برای برخی تجار ارشد سعودی كه چشم هایشان را بسته بودند، روی داده است.

تحت نظارت دو وزیر نزدیک به ولیعهد محمد بن سلمان ۳۵ ساله که دستور پاکسازی را صادر کرده بود، مأموران امنیتی با ضرب و شتم شدید و ارعاب به بازداشت شدگان حمله کردند.

صحنه‌های شکنجه

بازداشت شدگان سابق، که بسیاری از آنها از ثروت خود محروم بودند، صحنه های شکنجه و زورگویی را توصیف کردند و گفتند: افرادی بودند که در شرایط استرس زا در کنار دیوار بودند و این وضعیت ساعتها ادامه داشت.

به نقل از گاردین، ​​این واسطه گفت: آنها یک روز قبل از ورود بازرسان و برای نرم شدن تحت این امر قرار گرفتند.

بازداشت شدگان می گویند که مشاوران دربار سلطنتی تلاش آشفته ای برای درک سرمایه گذاری در پشت ثروتمندترین خانواده های پادشاهی، و سپس به دست آوردن آنچه می توانند پیدا کنند داشتند.

این روزنامه اظهار داشت، به گفته منبع خود، بازجویان معمولاً نمی دانستند كه به دنبال چه چیزی هستند. در برخی موارد به دلیل اینکه برخی از بازداشت شدگان از امضای هرگونه امری امتناع كردند، باج خواهی ها و تهدیدها صریح و آشکار بود.

معاملات غیرعادی

وی افزود که بازجویان دارایی خالص شخص را حدس می زدند. در یک لحظه از آنها خواستند با مدیران روابط بانکی ژنو تماس بگیرند و مبالغ زیادی را درخواست کنند. ژنو به آنها پاسخ می داد که هیچ موجودی در حساب های او وجود ندارد. بازجوها معتقد بودند که همه دارایی ها پول نقد است.

گاردین به نقل از یک منبع ارشد بانکی، که از ذکر نام وی خودداری کرد، گفت که مدیران اجرایی در بخش بانکی سوئیس به دنبال این معاملات غیرعادی تحقیق را آغاز کرده اند.

وی گفت: به نظر می رسد كه بسیاری از این انتقال ها با اجبار انجام شده است. در حالی كه بعضی از آنها متوقف شد زیرا درخواستها عادی نبودند.

مقامات اندازه تسویه حساب های مالی افراد درگیر در این کارزار را در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زدند.

ملک سلمان در آن زمان گفت که این پاکسازی پاسخی به بهره برداری از برخی از روحیه های ضعیف بود که منافع خصوصی خود را به خاطر منافع نامشروع بالاتر از منافع عمومی قرار می دادند.

برخی از بازداشت شدگان گزارش کردند که با هدف ارائه اطلاعات خصوصی، مانند روابط خارج از ازدواج یا معاملات تجاری که حتی در رژیم سابق تأیید نشده اند، تهدید شده اند.

به گفته گاردین، ​​دستگیری ها اغلب با تماس تلفنی برای احضار افراد درگیر، درخواست دیدار با ولیعهد یا شخص ملک سلمان آغاز می شود.

دو تاجر برجسته گفتند كه او از آنها خواسته است در خانه ای ملاقات كنند و منتظر بمانند كه مشاور دربار سلطنتی به آنها ملحق شود. در عوض ، مقامات امنیتی دولت حاضر شدند و آنها را به ریتز بردند.

شاهزاده الولید بن طلال، یک سرمایه گذار جهانی و شاهزاده متعب بن عبدالله (رئیس وقت گارد ملی)، که در مقطعی در میان نامزدهای برجسته برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی شناخته می شد، از مهمترین مهمانان هتل در تحقیقات فساد بودند.

یک مقام سعودی در آن زمان گفت که شاهزاده متعب پس از توافق برای پرداخت بیش از یک میلیارد دلار آزاد شد.

منتقدان این کار تحقیق را نکوهش کرده و آن را سوء استفاده از قدرت توسط محمد بن سلمان توصیف کرده اند که هدف آن تغییر روش اداره پادشاهی است و آن را از وابستگی به درآمد نفت دور می کند.

ده روز قبل از شروع تحقیقات فساد، ریتز میزبان یک کنفرانس تجارت بین المللی بود که در آن بن سلمان با مخاطبان شرکت کنندگان صحبت کرد و به طرفداران اجازه داد تا با او عکس بگیرند. به گفته خبرگزاری رویترز پس از آن، برخی از حاضران دستگیر شدند.