ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.11.2020, 10:24

سکوت ایران درباره انتشار "تصویر علی‌اف در تیررس سپاه"


دویچه وله: مقامات ایرانی با گذشت دو روز از انتشار تصاویر جنجالی سایت‌های نزدیک به سپاه پاسداران ایران از علی‌اف و همسرش سکوت کرده‌اند. زیر تصاویر نوشته شده “این تصاویر از لنز دوربین اسلحه تک تیرانداز ایرانی گرفته شده است”.

پس از ۴۴ روز جنگ در قره‌باغ کوهستانی با میانجی‌گری روسیه بین ارمنستان و آذربایجان آتش‌بس اعلام شد. طبق این آتش‌بس تا ۱۰ روز دیگر ارتش ارمنستان منطقه قره‌باغ را به طور کامل ترک خواهد کرد.

مناطق مرزی ایران و آذربایجان از جمله فضولی و جبرئیل نخستین شهرهای آذربایجان بودند که پس از جنگی شدید از تصرف ارتش ارمنستان خارج شد و نیروهای مرزی آذربایجان در این منطقه مستقر شدند.

رئیس جمهور آذربایجان به همراه مهربان علی‌وا همسرش در حالی که یونیفرم نظامی به تن داشتند از شهر‌های آزاد شده بازدید کرد.

منطقه مرزی ایران و آذربایجان نخستین منطقه‌ای بوده است که الهام علی‌اف از آن بازدید کرد. در فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی منشتر شده علی‌اف با نشان دادند مرز ایران و کشورش می‌گوید “اینجا مرز دوستی است”.

عباس موسوی سفیر ایران در باکو ضمن استقبال از این پیام رئیس جمهور آذربایجان بلافاصله با ارسال توییتی واکنش نشان داد و نوشت: «ریشه‌های مشترک تاریخی، فرهنگی و دینی ایران و جمهوری آذربایجان، مرزهای دو کشور را برای ابد به مرزهای صلح و دوستی تبدیل کرده است.»

اما دیری نپایید که “سپاه سایبری پاسداران” و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران با انتشار تصاویر الهام علی‌اف و همسرش مهربان علی‌اوا از مرز ایران و آذربایجان نوشتند که “این تصاویر از لنز دوربین اسلحه تک‌تیرانداز ایرانی گرفته شده است” و رئیس‌جمهور آذربایجان در تیررس تک‌تیراندازان ایران بوده است.

این اقدام سایت‌های نزدیک به سپاه پاسداران در همان دقایق نخست در فضای مجازی هم انتقاد و هم تمجید کاربران را برانگیخت. برخی از کاربران نزدیک به سپاه که از این اقدام تمجید کرده بودند نوشتند رئیس‌جمهور آذربایجان کاملا تحت نظر نیرو‌های نظامی ایران بوده و هر حرکت او را در این بازدید ثبت کرده‌اند.

اما بسیاری از کاربران از جمله توحید جوادی، یک فعال رسانه‌ای این اقدام را محکوم کردند و آن را پاسخی ناشایست به “پیام دوستی” کشور همسایه آذربایجان دانستند.

هنوز مقامات ایرانی و نهادهای ذیصلاح رسمی از جمله سپاه پاسداران ایران درباره اقدام مربوط به گرفتن تصاویر از لنز دوربین اسلحه تک تیرانداز ایرانی واکنش نشان ندادند.

از طرفی مقامات جمهوری آذربایجان نیز درباره این موضوع سکوت اختیار کرده‌اند.

اما علی‌اف روز جمعه ۳۰ آبان (۲۰ نوامبر) در پیامی به مناسبت آزادسازی شهر ” آغدام ” جمهوری آذربایجان از اشغال نیروهای ارمنی که از طریق شبکه‌های تلویزیونی این کشور به طور زنده پخش شد، ابراز داشت که ایران حریم هوایی خود را به درخواست این کشور بسته است. او تاکید کرد: «از طریق خاک ایران نتوانستند سلاح به ارمنستان منتقل کنند چرا که ایران کشور دوست و برادر ما است.»