ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 17.11.2020, 10:29

فعال مدنی عربستانی برنده جایزه ماگینسکی شد


میدل ایست نیوز: «لجین الهذلول»، فعال مدنی عربستانی در عرصه حقوق زنان که بیش از دو سال است در بازداشت به سر می‌برد، برنده جایزه حقوق بشر ماگنیسکی شد.

«بیل برودر»، مدیر بخش عدالت در مؤسسه ماگینسکی، ضمن اعلام خبر برنده شده الهذلول و تبریک وی، این را که او نمی‌تواند در مراسم دریافت این جایزه شرکت کنند فاجعه خواند.

او نوشت: «فاجعه است که نمی‌توانی این جایزه را شخصا دریافت کنی چون حکومت دیکتاتور عربستان چنان از تو می‌ترسد که زندانی‌ات کرده است».

برودر همچنین با اشاره به برگزاری نشست کشورهای گروه ۲۰ در عربستان در هفته جاری تأکید کرد: «هیچ مقام دموکراتی حق ندارد بدون مطالبه آزادی الهذلول که ۲۱ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد در این نشست شرکت کند».

همزمان «علیاء الهذلول»، خواهر لجین الهذلول تأکید کرد که حدود سه سال از بازداشت خواهرش گذشته اما همچنان امیدوار است که دنیا او را فراموش نکرده است.

«اگنس کالامار»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های غیر قضایی، نیز به همین مناسبت نوشت: «تو را ندیده‌ایم و همه آنچه درباره‌ات می‌دانیم توحش کسانی است که زندانی‌ات کرده‌اند صرفا برای آنکه خواستار رانندگی ماشین و برابری جنسیتی شده‌ای».

لجین الهذلول (زاده ۱۹۸۹) اولین بار در سال ۲۰۱۴ در حین رانندگی در مرز میان عربستان و امارات بازداشت شد. او در سال ۲۰۱۸ نیز در موج بازداشت فعالان مدنی در عربستان بدون هیچ اتهامی بازداشت شد و همچنان در این وضعیت به سر می‌برد.

جایزه ماگینسکی به یاد «سرگی ماگیسنکی» حسابدار روسیه‌ای نام‌‌گذاری شده که در تحقیقی سرقت میلیون‌ها دلار در خزانه روسیه را فاش کرد و پس از آن به زندان افتاد و در سال ۲۰۰۹ در زندان درگذشت.