ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 14.11.2020, 20:18

سوزاندن منازل در قره‌باغ قبل از تحویل به آذربایجان


یورونیوز: چارکتار یکی از روستاهای منطقه قره‌باغ و از بخش‌های تحت کنترل پیشین جمهوری خودخوانده آرتساخ است که پیش از تخلیه جهت واگذاری به نیروهای جمهوری آذربایجان به شکل زمین سوخته درآمده است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در این خصوص نوشته که ساکنان چارکتار به موجب توافق صلح تازه میان باکو و ایروان باید این منطقه را تخلیه کنند تا کنترل آن بدست نیروهای جمهوری آذربایجان قرار گیرد.

در این گزارش آمده است که ساکنان پیش از تخلیه و رسیدن آذربایجانی‌ها ترجیج می‌دهند به جای آنکه روستا را آنگونه که هست تحویل «نیروهای منفور همسایه» بدهند منازل خود را آتش بزنند تا از چارکتار تنها زمینی سوخته باقی بماند.

مردی از اهالی چارکتار که از بغض صدایش به زور از حنجره خارج می‌شود در حالی که تلاش دارد منزل مسکونی‌اش را به آتش بکشد، می‌گوید: «آخرین روز است و فردا سربازان آذربایجانی از راه می‌رسند.»

او سپس ژاکتی قدیمی را آغشته به بنزین می‌کند و به انتهای یک تکه چوب گره می‌زند و پس از آتش زدن روی پارکت کف خانه‌ می‌اندازد تا نظاره‌گر سوختن منزلی باشد که سال‌ها در آن زندگی کرده است.

مرد ارمنی تبار سپس، پیش از آنکه به سمت ماشین جیپش بشود و بدون آنکه پشت سرش را نگاه کند توهین‌هایی نثار «خائنان» می‌کند و می‌گوید: «امروز همه خانه‌های خود را می‌سوزانند...تا نیمه شب به ما مهلت داده‌اند که اینجا را ترک کنیم.»

توافق صلح قره‌باغ که بیش از دو سوم اراضی قره‌باغ را به جمهوری آذربایجان باز گرداند اوایل هفته جاری با میانجی‌گری روسیه میان طرفین مخاصمه در این منطقه مورد مناقشه امضا شد تا عملا به بیش از شش هفته جنگ و درگیری خونین میان دو طرف پایان دهد.

به موجب این توافق که در پی شکست‌های نظامی ارمنستان در میدان نبرد به‌دست آمد، جمهوری آذربایجان کنترل بخش عمده‌ای از سرزمین‌هایی را که از سال ۱۹۹۰ توسط جدایی طلبان ارمنی اداره می‌شد در اختیار می‌گیرد.