ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 13.11.2020, 22:43

توقیف پول جمع شده برای معترضان در بلاروس


یورونیوز: مقامات بلاروس به بانک‌ها دستور داده‌اند پولی که از مسیر کمکهای مالی کوچک جمع آوری شده تا به قربانیان دستگاه سرکوب پلیس پرداخت شود را توقیف کنند.

این وجوه به افرادی پرداخت می‌شد که در پی شرکت در تظاهرات علیه رژیم الکساندر لوکاشنکو، مورد ضرب و شتم قرار گرفته یا جریمه شده بودند.

صدها تن از معترضان به نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت بلاروس که الکساندر لوکاشنکو را برنده اعلام می‌کرد، در جریان شرکت در اعتراضات خیابانی ماههای اخیر زخمی شده‌اند یا زندانی هستند. هزاران نفر نیز از سوی حکومت محکوم به پرداخت جرایم نقدی شده‌اند.

مجموع این حوادث کنشگران اجتماعی را بر آن داشت تا با جمع آوری کمک‌های مالی، درصدد جبران خسارات وارد شده به این معترضان یا کمک به آنها برای پرداخت جریمه‌هایشان برآیند.

بر همین اساس صندوقی به نام «BY_help» توسط یک شهروند بلاروس ساکن لندن با نام «آندره لئونچیک» تاسیس شد و به کمک این صندوق، ظرف چند روز مبلغ ۲ میلیون پوند جمع آوری گردید و به تدریج به خسارت دیدگان پرداخت شد.

اما اکنون مقامات بلاروس به بانکهای این کشور دستور داده‌اند تا پول‌های منتقل شده از سوی صندوق آندره لئونچیک به ساکنان بلاروس را توقیف کنند و همزمان پرونده کیفری نیز علیه او تشکیل دهند.

مقامات بلاروس در نامه‌ای خطاب به بانکهای این کشور نوشته‌اند که آندره لئونچیک همدست سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان این کشور است و هدف او از تشکیل این صندوق نیز کمک به مخالفان برای سرنگونی دولت است.

علاوه بر صندوق «BY_help» مخالفان حکومت لوکاشنکو صندوق دیگری نیز به نام «همبستگی بلاروس» ایجاد کرده‌اند و از آن مسیر به کارگرانی که دست به اعتصاب زدند کمک می‌کنند.

آندره لئونچیک ۳۸ ساله هرگونه ارتباط با خانم تیخانوفسکایا را رد کرده است و می‌گوید که صندوق «BY_help» با اهداف بشردوستانه تاسیس شده درحالیکه صندوق «همبستگی بلاروس» اقدامی در راستای اعلام همبستگی با جنبش اعتراضی این کشور است.

طی دو روز گذشته کمکهای مالی صندوق «BY_help» به صدها تن از معترضان بلاروسی توقیف و حساب آنها مسدود شده است. بانکهای این کشور حتی حساب افرادی را که پیش‌تر این کمکهای مالی را دریافت و با آنها جریمه‌هایشان را پرداخت کرده بودند را نیز مسدود کرده‌اند.

از ماه اوت تا کنون در پی سرکوبهای نیروهای دولتی در بلاروس، بیش از ۲۰ هزار نفر بازداشت شده‌اند و بسیاری نیز همچنان با اتهامات کیفری روبرو هستند.

از سر گیری اعتراضات سراسری در پی کشته شدن معترض ۳۱ ساله

خشونت نیروهای پلیس و لباس شخصی‌های لوکاشنکو همچنان ادامه دارد. رسانه‌های بلاروس روز پنج‌شنبه گزارش دادند که رومن بوندارنکو، معترض ۳۱ ساله‌ای که عصر چهارشنبه توسط نیروهای امنیتی با ضرب و شتم به داخل یک ون منتقل شده، بر اثر جراحات وارده در بیمارستان جان باخته است.

به گفته شاهدان، رومن بوندارنکو توسط افراد ناشناس در حومۀ مینسک دستگیر شد؛ افرادی که «شبیه لباس شخصی‌های حکومت بودند». سپس این افراد او را به نیروهای پلیس تحویل می‌دهند و آنها نیز رومن را درون یک ون انداخته و به طرز وحشیانه‌ای مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

در نتیجۀ ضربات آنها، او از ناحیه سر دچار شکستگی می‌شود و درنهایت با آمبولانس به بیمارستان منتقل می‌گردد؛ اما تلاش پزشکان برای نجات جان او بی‌نتیجه می‌ماند.

انتشار خبر کشته شدن او باعث شد که هزاران معترض بلاروسی بار دیگر روز جمعه در سراسر این کشور دست به تجمع بزنند، به یاد او شمع روشن کنند و زنجیره‌های انسانی را به نشانه همبستگی با او در چند شهر از جمله پایتخت تشکیل دهند.

اتحادیه اروپا نیز ضمن محکوم کردن دوبارۀ سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در این کشور، مقامات بلاروس را به اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کرد.